• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1
در گفت و گو با نویاب مطرح شد؛

«منطقه آزاد اینچه برون» بدون زیرساخت یک رویاست | استفاده از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده

  • کد خبر : 32357
  • 28 بهمن 1402 - 14:08
«منطقه آزاد اینچه برون» بدون زیرساخت یک رویاست | استفاده از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده
فعالان اقتصادی و برخی مسئولان بر این باورند که منطقه آزاد اینچه برون بدون زیرساخت هیچ معنایی ندارد و شعار های استفاده از بخش خصوصی در توسعه این منطقه هم در حد شعار باقی مانده است.

نویاب؛ طبق اصول ۷۱ تا ۹۰ قانون اساسی، وظایف عمده مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه می شود.

مجلس پایگاه اساسی نظام، مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است. نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم وظیفه ایفای نقش در قانونگذاری و نظارت را برعهده دارند.

«غلامرضا منتظری» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و همچنین نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است. پخش ویدئویی با موضوع فیلترینگ و اینکه برخی رسانه ها منتظری را سلطان فیلترینگ خوانده بودند موضوعی شد تا خبرنگار نویاب با این نماینده مجلس به گفت و گو بنشیند. مشروح گپ و گفت با نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره و برخی دیگر از موضوعات مهم استان را در ادامه می خوانید.

 

* پس از انتشار ویدئویی از صحبت های شما درباره فیلترینگ برخی رسانه ها به شما لقب «سلطان فیلترینگ» داده اند، نظر شما در این باره چیست؟

طرحی تحت عنوان فیلترینگ به هیچ عنوان در مجلس وجود نداشت، در واقع طرح حمایت از فضای مجازی در مجلس پیشین پیشنهاد شد که هدف آن قانون گذاری در حوزه فضای مجازی بود.

استانداردهای زیست در فضای حقیقی تعیین شده و قوانینی در ارتباط با آن وجود دارد اما کشور ما فاقد این استانداردها در فضای مجازی است. این طرح در مجلس گذشته به سرانجام نرسید و طرح حمایت از فضای مجازی در مجلس فعلی به کمیسیون ویژه ارجاع شد که در این کمیسیون چهار نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس هم حضور داشتند.

عنوان طرح در مجلس یازدهم به «حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر کرد، کمیسیون ویژه حدود ۱۵ جلسه با حضور مهمانان مختلف جلسه تشکیل داد و در نهایت به دلیل اختلاف نظرهای متفاوت این طرح به نتیجه نرسید، متوقف و از کمیسیون ویژه خارج شد.

 

برخی سیاست های وزارت ارتباطات را در خصوص فیلترینگ قبول ندارم و مجلس شورای اسلامی هم منتقد وضعیت موجود است

* درباره طرح «حقوق کاربران در فضای مجازی» توضیح دهید. 

نقطه قوت طرح «حقوق کاربران در فضای مجازی» ایجاد فرصت های شغلی در این بستر است. شک نکنید فضای مجازی باید دارای قانون باشد و موردی تحت عنوان فیلترینگ در این طرح وجود ندارد و صرفا محدودیت هایی پیش بینی شده، ضمن اینکه همه این موضوعات فعلا در حد طرح بوده و هنوز به قانون تبدیل نشده است.

 

* نظر شخصی شما درباره اعمال فیلترینگ چیست؟

روش سلبی راهکار مناسبی برای ساماندهی فضای مجازی نیست و بایستی روش های ایجابی اعمال شود. برخی سیاست های وزارت ارتباطات را در این خصوص قبول ندارم و مجلس شورای اسلامی هم منتقد وضعیت موجود است.

 

* زیر ساخت های منطقه آزاد اینچه برون چگونه ایجاد خواهد شد؟

منطقه آزاد اینچه برون، از دستاوردهای مهم مسئولان گلستانی است، این منطقه می تواند سیمای اقتصادی گلستان را متحول کند اما بدون زیرساخت مناسب منطقه آزاد شعاری بیش نخواهد بود.

جلسات متعددی با وزیر اقتصاد و دارایی برای تامین زیرساخت ها برگزار شده و اعتباری که در سفر اخیر رئیس جمهور اختصاص داده شد گامی کوچک در راستای تحقق هدفی بزرگ است.

 

یکی از توصیه ها این است که بخش خصوصی در حوزه زیرساخت ها ورود پیدا کند چراکه معتقدیم دولت در این حوزه دچار محدودیت است. در همین راستا با تعدادی سرمایه گذار که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه انرژی داشتند مذاکره شده است.

به عنوان مثال؛ مذاکرات اولیه با یک برند ایرانی که توانسته ژنراتوری ایجاد کند که خاموش نمی شود انجام شده تا در منطقه آزاد اینچه برون این پروژه را اجرایی کند اما این موضوع نیازمند تامین زیرساخت است.

 

معتقد هستم استفاده از بخش خصوصی در مرحله شعار باقی مانده است و میزان توجه به این بخش قابل قبول نیست

میزان دارا بودن زیر ساخت ها اولین سوال همه سرمایه گذاران بوده. اگر زیرساخت مناسب نباشد کششی برای سرمایه گذاری وجود ندارد زیرا سرمایه گذار به امنیت و حمایت نیاز دارد.

 

* آیا دولت برای استفاده از بخش خصوصی برای ایجاد زیر ساخت ها در منطقه آزاد اینچه برون برنامه ای دارد؟

معتقد هستم استفاده از بخش خصوصی در مرحله شعار باقی مانده است و میزان توجه به این بخش قابل قبول نیست، باید بپذیریم بدون بخش خصوصی بال پروازی در مسائل اقتصادی نخواهیم داشت و همانگونه که مقام معظم رهبری گفتند «میزان توجه به بخش خصوصی در شرایط کنونی ویترین آینده است.»

برای استفاده از فعالان اقتصادی به منظور ایجاد زیر ساخت هایی مانند حصار کشی باید به قانون جامع مناطق آزاد مراجعه کرد، به نظر بنده منافاتی وجود ندارد و با یک سری تفاهم ها می توان این موضوع را اجرایی کرد و در قبال آن یک تهاتر شکل بگیرد.

 

* ضعف زیرساخت های حمل و نقل در گرگان به یک معضل تبدیل شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

راه دریایی، هوایی، ریلی و زمینی چهار ضلعی است که هر کدام نقش مهمی در کشش سرمایه گذاری ایفا می کند، برای ارتقای کیفیت واگن های قطارهای راه آهن گرگان به تهران و همچنین بهبود خطوط، پیگیری هایی انجام شده است.

یکی از بحث هایی که به صورت جدی در استانداری پیگیری می شود راه آهن اینچه برون-گرگان-آزادشهر به شاهرود است چراکه به جهت اقتصادی نقش راهبردی و تعیین کننده ای دارد.

در حوزه ایرلاین ها هم با تحریم و کمبود قطعات مواجه هستیم. ایرلاین ها نیازمند حمایت هستند و به شرط فراهم شدن زیر ساخت ها دو شرکت برای حضور در گرگان اعلام آمادگی کرده اند.

تکمیل کمربندی گرگان خواسته جدی مردم مرکز استان است که قطعه اول آن به اتمام رسیده و برای تکمیل قطعه دوم به ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم

 

آق قلا چشم انداز ویژه ای تا ده سال آینده خواهد داشت و برای ترافیک و تردد کامیون ها به سمت منطقه آزاد و پتروشیمی و گمرک نیازمند بهسازی و بازسازی راه های این منطقه هستیم که در سفر اخیر رئیس جمهور ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل پل چهارم آق قلا مصوب شد.

 

* اقتصاد فرهنگ و هنر همواره مورد تاکید شما بود. چه اقداماتی در این باره در مجلس انجام دادید؟

یکی از دغدغه های من نبود سرانه فرهنگی برای ایرانی ها است و دغدغه دوم بنده معیشت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه است که این دغدغه ها سبب شد طرح «اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی» را رقم بزنیم.

این طرح باید پاسخگوی نیاز سازمان ها و نهادهای فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری انقلاب اسلامی باشد. برای تحقق این طرح از تمام دستگاه ها دعوت کرده ایم. سه ماه جلسات مربوط به این طرح ادامه داشت و در نهایت کلیات آن در کمیسیون فرهنگی تصویب شده است.

 

مجالس پیشین در حوزه قانونگذاری دچار تورم شده اند زیرا قانون های زیادی در آن دوران وضع شده است

* درباره جزئیات طرح «اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی» توضیح دهید. 

یکی از اهداف مهم این طرح احساس آرامش و امنیت برای پدید آورندگان آثار فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه ای کشور است و هدف دوم حمایت از تولیدات هنرمندان بود. این طرح اگر تصویب شود بخش زیادی از دغدغه های رفاهی هنرمندان را برطرف خواهد کرد.

 

* چه وظایفی بر دوش نمایندگان مجلس است که باید بسیار مورد توجه باشد؟

قانون گذاری و نظارت دو وظیفه ای است که بر عهده مجلس است. مجالس پیشین در حوزه قانونگذاری دچار تورم شده اند زیرا قانون های زیادی در آن دوران وضع شده است. قانون برای اجرا نوشته می شود و زمانی این اتفاق می افتاد که بُعد نظارتی مجلس تقویت شود. امیدوارم همکاران جدیدی که این دوره به مجلس راه پیدا می کنند بخش نظارت را جدی بگیرند.

طرح جدیدی نوشته ام که اگر تصویب شود مفهوم جدیدی از استیضاح تلقی می شود، در این طرح یک وزیر به عنوان مثال وزیر میراث فرهنگی طی مدت یک سال به صورت فصلی برنامه های خود را عنوان می کند و کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان هر فصل عملکرد وزارت را مورد بررسی قرار می دهد.

اگر وزیر میراث فرهنگی عملکرد مناسبی در پایان فصل نداشت از کمیسیون فرهنگی کارت زرد دریافت می کند و بعد از یک سال کارنامه وزیر ارزیابی می شود و رئیس کمیسیون فرهنگی در صحن مجلس این عملکرد را اعلام می کند، چنانچه عملکرد قابل قبول نبود وزیر میراث فرهنگی باید توضیحات خود را به مجلس ارائه دهد. هدف بنده از این طرح کارآمدی دولت و تاثیر گذاری مجلس است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=32357
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.