• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
در گفت و گو با نویاب مطرح شد؛

تامین نقدینگی مهم‌ترین چالش اقتصاد کشور| چتر حمایتی دولت معکوس عمل کرد

  • کد خبر : 36358
  • 16 اردیبهشت 1403 - 10:27
تامین نقدینگی مهم‌ترین چالش اقتصاد کشور| چتر حمایتی دولت معکوس عمل کرد
کارشناسان معتقدند که تامین نقدینگی به یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده و متاسفانه چتر حمایتی دولت و بانک ها معکوس عمل کرده است.

نویاب: فعالان اقتصادی کشور طی یک دهه گذشته با چالش‌های بسیاری روبه رو بودند که برخی از آن ها به دلیل تصمیمات نادرست دولتی و بحران های اقتصادی ایجاد شد. مسائلی همچون تحریم نیز تاثیر بسیاری بر کسب و کارها گذاشت. طی سال های گذشته، دغدغه مهاجرت منابع انسانی هم به چالش های تولید اضافه شده است. در همین رابطه گفت‌وگویی را با «مسعود پناهی» مدیرعامل شرکت ماکیان دارو، توزیع کننده داروهای دام و طیور کشور ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد از موضوعات روز و مورد تاکید مسئولان کشوری و فعالان اقتصادی است؛ اما در عرصه عمل فاصله زیادی بین این شعار و واقعیت قرار دارد. نظر شما در این رابطه چیست؟

اگر نگاهی به اتفاقات اقتصادی در چند دهه اخیر داشته باشیم متوجه می شویم غیر از کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپای غربی و امریکا که در چند سال اخیر چین هم به این لیست اضافه شد، بسیاری از کشورها با مشارکت بخش خصوصی به قطب اقتصادی تبدیل شدند.

در سال های اخیر بحث تامین نقدینگی هم به یکی از چالش های اصلی اقتصاد تبدیل شده و متاسفانه چتر حمایتی دولت و بانک ها معکوس عمل کرد

در شعار امسال هم به نقش آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد اشاره شده اما در عمل این بخش دچار چالش های زیادی بوده که یکی از مشکلات چگونگی تامین نقدینگی است. در سال های اخیر بحث تامین نقدینگی هم به یکی از چالش های اصلی اقتصاد تبدیل شده و متاسفانه چتر حمایتی دولت و بانک ها معکوس عمل کرد؛ سیاست های بانکی امسال هم نسبت به سال قبل انقباضی تر شده است.

* لطفا درباره سایر چالش های پیش روی بخش خصوصی هم توضیحاتی ارائه دهید.

امیدواریم نگرش درستی نسبت به بخش خصوصی شکل بگیرد اما متاسفانه برنامه ای مدون برای مشارکت این بخش مهم در کشور وجود ندارد. به طور مثال اگر بخواهید مجوزی بگیرید یا ثبت سازمانی انجام دهید، با بروکراسی پیچیده و زمان بری روبرو می شوید که گاهی باعث انصراف افراد از ادامه کار می شود. شعار دولت این است که با مراحل آنلاین می توان فرایندها را تسریع کرد اما در عمل شاهد مانع تراشی های بسیاری هستیم.

چالش دیگر در بحث مالیات است؛ قوانین جدید مالیاتی متناسب با ظرفیت کسب و کاری موجود نیست. یکی دیگر از چالش ها تعدد سامانه های موجود است؛ باید یک سامانه جامع ایجاد شود که تمام فعالیت ها را پوشش دهد اما در حال حاضر این بستر فراهم نیست و فعالان اقتصادی و کسب و کارها با معضل بزرگی در این بازه روبرو هستند.

* در این شرایط به نظر شما تولید بهتر است یا سرمایه گذاری و حضور در بازار؟!

قطعا سرمایه گذاری بهتر است. امنیت سرمایه بیشتر بوده زیرا در این مسیر حداقل دغدغه تامین مواد اولیه نداریم. در حال حاضر یکی از چالش های مدیران بحث منابع انسانی است که بزرگترین سرمایه شرکت ها به حساب می آید. متاسفانه نسل جدید با وجود هوش و ذکاوت بالا، عجول و بی صبر هستند و تمایلی به یادگیری و مهارت افزایی ندارند. این نسل بیشتر بر میزان درآمد و ساعت کاری تمرکز کرده اند، این درحالی است که نسل های قبلی علاقه مندتر و صبورتر بودند. موضوع وفاداری به شرکت ها هم چالش دیگری است که در نسل جدید شاهد آن هستیم.

پناهی ماکیان دارو

* اکنون از مهاجرت منابع انسانی به مهاجرت صاحبان سرمایه هم رسیده ایم؛ آیا شما به این مساله فکر کرده اید!؟

بله. بارها به مهاجرت فکر کرده ام اما در حد فکر بوده و اقدام عملی انجام نداده ام. کشورم را دوست دارم. احساس می کنم نسبت به جامعه مسئولیت هایی دارم و باید برای جوانان اشتغال زایی کنم. در فعالیت اقتصادی نباید صرفا جنبه اقتصادی را درنظر گرفت زیرا جنبه های اجتماعی این مساله هم مهم است.

* فعالیت های خارجی و داخلی شرکت شما به چه شکل است؟

بیشتر فعالیت کاری شرکت ما در زمینه توزیع است. برنامه هایی برای تولید داریم و در حوزه پخش، حدود هزار قلم محصول دام و طیور شامل دارو و واکسن تدارک دیده ایم که تقریبا بیش از ۵۰ درصد فروشگاه های استان گلستان را پوشش می دهیم.

استان گلستان در لحاظ صنعت طیور جزو رتبه های برتر کشور است

استان گلستان در حوزه صنعت طیور جزو رتبه‌های برتر کشور است و در سال ۱۴۰۲ با کسب رتبه اول رکورد مازندران را شکست. در حوزه بازرگانی بین الملل فعالیت داشتیم ولی متاسفانه برندهایی که ما با مشارکت یک شرکت آلمانی و یک شرکت آمریکایی ثبت قانونی کردیم، بعد از تشدید تحریم ها قطع ارتباط کردند و فعالیت شرکت هم متوقف شد.

توصیه ای به کارآفرینان نسل جدید دارید؟

دنبال ایده های نو و خلاقانه باشند. کشور ما پتانسیل خوبی برای آینده دارد؛ یا کسب و کار جدید راه اندازی کرده یا کسب و کارهای حوزه فعالیت خود را با ایده های جدید بروز رسانی کنند. امیدوارم شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» در حد شعار باقی نماند و بخش خصوصی یک بار برای همیشه مورد توجه دولت مردان قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=36358
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.