• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

کیک اقتصادی کشور در حال کوچک تر شدن/ مطالبه گری اتاق بازرگانی تقویت شود

  • کد خبر : 16884
  • 17 اسفند 1401 - 0:57
کیک اقتصادی کشور در حال کوچک تر شدن/ مطالبه گری اتاق بازرگانی تقویت شود
عضو اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که کیک اقتصادی کشور در حال کوچک تر شدن است، گفت: مطالبه گری اتاق بازرگانی پررنگ تر شود.

نویاب؛ گروه صنعت و معدن: برای رسیدن به توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی مطلوب تر نیاز است که بخش خصوصی پررنگ تر عمل کرده و دولت هم تنها در فراهم کردن زیرساخت ها کمک کند تا کشور بتواند از این وضع موجود رهایی یابد.

در این بین اتاق های بازرگانی به عنوان عصاره بخش خصوصی می توانند در تصمیم گیری های دولت نقش اثرگذار داشته و صدای تولیدکنندگان و تجار را به گوش مسئولان برسانند.

اتاق های بازرگانی باید خانه و محل تردد فعالان اقتصادی کشور بوده و راهکارهای تخصصی ارائه دهند لذا در این راستا با سیدمحمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور و عضو اتاق بازرگانی گرگان گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد.

*شرایط اقتصادی کشور با بحران های زیاد روبرو بوده و تورم افسارگسیخته صدمات زیادی را به لایه های مختلف وارد کرده است. آیا دولت با واگذاری امور اصلی اقتصاد به بخش خصوصی و ریل گذاری به جای تصدی گری می تواند موفق باشد؟

اگر بخواهیم بخش خصوصی را تقویت کنیم باید به آن آزادی دهیم و شرایط و امکانات لازم از جمله تسهیلات بانکی و امکان تبادلات مالی را برای آن ها فراهم کنیم.

بخش خصوصی باید از سمت بانک ها تأمین شده و باید تورم را کنترل کنیم و زمانی که نتوانیم تورم را کنترل کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی ما تحرک کافی داشته باشد و بتواند به چالش ها فائق آید.

هم اکنون دولت خود را درگیر سیاست هایی کرده که مشخص است که نمی تواند تورم را مهار کند.

هنگامی که ما سرنوشت اقتصادی خود را به تحریم ها گره نمی زنیم و با خوش باوری خاصی وارد صحنه می شویم و تصور ما این است که در یک جهان ایزوله زندگی می کنیم، نباید انتظار رشد اقتصادی داشته باشیم.

کشور ما در حال حاضر به صورت منزوی در گوشه ای از جهان قرار دارد و تصور می کنیم بدون ارتباط با دنیا می توانیم موفق باشیم و بر مشکلات غلبه کنیم اما اینگونه نیست.

بازرگانان و تجار ما باید کالاهای خود را صادر کنند اما در برگشت پول دچار مشکل می شوند و هم اکنون زمان مبادله کالا به کالا گذشته است و این روش ها در دوران باستان کارایی داشت.

بازرگانان ما با شرایط سخت و با هزاران زحمت کالا را به مقصد می رسانند اما به دلیل مشکلات بانکی در قبال آن کالا وارد کرده ولی هم اکنون زمان این کارها گذشته است.

با تهاتر منابع ملی مانند نفت نمی توان تورم را مهار کرد و با این کارها به جایی نخواهیم رسید.

باید از توان و ظرفیت ها و عزم مردم برای عبور از بحران استفاده کنیم و امکان ارتباطات با کل دنیا را فراهم کرده و برای حفظ منافع ملی تلاش کنیم. بخش خصوصی در چنین شرایطی است که می تواند پررنگ باشد.

اما هم اکنون کیک اقتصادی کشور روز به روز در حال کوچک تر شدن بوده و می رود که در ورطه نابودی قرار بگیرد و ادامه این روند فجایع اقتصادی به دنبال دارد.

هم اکنون سهم ما در دنیا اندک بوده و ولی همان را هم بعضاً با تهاتر کالا یا منابع ملی دریافت می کنیم.

باید از تمام ظرفیت ها بهره ببریم تا سد تحریم ها شکسته شده و امکان رفت و آمد تجاری با کل دنیا فراهم شود.

*در این بین نقش نهادهای مدنی بخش خصوصی همچون اتاق بازرگانی در حمایت از دولت و کمک به رفع مشکلات اقتصادی چیست؟

اتاق بازرگانی باید سهم مطالبه گری خود را افزایش داده و واقعیات را بازگو کند. نباید از بیان واقعیت و مشکلات امتناع کرده و باید شفاف، شرایط را توضیح و برای آن ها راهکارهای تخصصی ارائه دهد.

اتاق بازرگانی ملزم است طبق تکلیف اجتماعی که داشته در مسائل روز جامعه ورود کند و چاره اندیشی کند.

ولی همه این ها زمانی موثر است که در دولت گوش شنوایی برای راهکارهای تخصصی ارائه شده باشد و باید با درک صحیح نسبت به شریط موجود تغییر روش داده و به پیشنهادات توجه کنند تا تغییرات اتفاق بیفتد.

ما به اتاق بازرگانی ای نیاز داریم که تابع صرف سیاست های دولت نباشد و جسارت بیان حقایق را داشته و تسلیم محض نباشد.

*توصیه شما به اعضای اتاق بازرگانی برای شکل گیری یک تشکل قوی چیست؟

همه فعالان بازرگانی باید در انتخاب شرکت کنند زیرا در این شرایط است که می توانیم مدعی باشیم و مطالبه گری کنیم.

حضور در انتخابات ادای تکلیف و ایفاکردن نقش اجتماعی است و با رأی دادن می توانیم حق مطالبه گری داشته باشیم.

این انتخابات بخش خصوصی بوده که باید شایسته ترین ها را انتخاب کرده تا آن ها بتوانند سهم خواهی و نقش آفرینی حداقلی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16884
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.