• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

اینچه‌برون؛ شاهراه اتصال ایران به آسیای میانه

  • کد خبر : 36445
  • 17 اردیبهشت 1403 - 12:22
اینچه‌برون؛ شاهراه اتصال ایران به آسیای میانه
پایانه مرزی اینچه‌برون در همسایگی ترکمنستان، ظرفیت مهم تبادل اقتصادی با آسیای میانه است و شتاب در اجرای طرح‌هایی مانند کریدور شمال- جنوب و ایجاد جاده نفت (گنبدکاووس) در مسیر ترانزیتی اینچه‌برون و دسترسی به خاک ترکمنستان، زمان نقش‌آفرینی این پایانه در رشد اقتصادی استان گلستان و کشور را کوتاه‌تر خواهد کرد.
به گزارش نویاب به نقل از ایرنا، با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تقویت دیپلماسی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، جذابیت سرمایه‌گذاری برای استفاده از ظرفیت پایانه مرزی اینچه‌برون استان گلستان مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

استفاده از ظرفیت منطقه مرزی اینچه‌برون برای داد و ستد با تجار و بازرگانان ترکمنستانی، قدمتی چند دهه‌ای دارد اما بهره‌مندی هدفمند برای رونق بخشیدن به این منطقه به عنوان «دروازه ورود به آسیای میانه» به طور جدی از زمان فعالیت دولت سیزدهم آغاز شد و با تاکید مستقیم رییس جمهور در جریان حضور در این منطقه همزمان با سفر استانی به گلستان به اوج رسید.

ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا و نیز کشورهای شرق این قاره کهن یکی از چشم‌اندازهای دولت برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است که بخشی از آن از سوی دولت و بخش دیگر با کمک بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

استان گلستان با آگاهی کامل از این ظرفیت، اقدام به تدوین سند جامع توسعه حمل و نقل کرد که در آن، جذابیت سرمایه‌گذاری در پایانه مرزی اینچه‌برون مورد توجه قرار گرفت تا مسیر پیاده سازی چشم‌انداز این بخش هموارتر شود.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش «داشلی‌برون» از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان گفت: رسیدن گلستان به چشم انداز ترسیم شده و اهداف راهبردی از جمله تحقق درآمد سرانه میانگین کشوری، به ده‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

حمیدرضا دنکوب اظهار کرد: معرفی راهبرد پیشران و اصلی تجارت جهانی مبتنی بر مزیت رقابتی باعث جبران بخش زیادی از کمبود سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: تحقق تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی یکی از راهبردهای رسیدن به رشد ۲۰ میلیارد دلاری گلستان در ۱۰ سال آینده است که این چشم‌انداز به اجرای چهار پروژه بزرگ از جمله کریدور شمال – جنوب بستگی دارد.

دنکوب یادآور شد: توسعه حمل و نقل گلستان که اکنون حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده، یکی از ۲۱ زنجیره ارزش گلستان به حساب می‌آید که نشانه اهمیت بالای سرمایه‌گذاری در رونق اقتصادی است.

موقعیت اینچه‌برون برای نقش‌آفرینی در تولید سرمایه

رییس اداره ترانزیت بین‌المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز گفت: پایانه مرزی اینچه‌برون به‌دلیل قرارگرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار خوب و ارتباط با کشورهای آسیای میانه، از ظرفیت نقش‌آفرینی بیشتر در تولید سرمایه برای کشور برخوردار است.

عبدالحمید قورچاقی اظهار کرد: اجرای سند توسعه بخش حمل و نقل گلستان به ویژه در حوزه ترانزیت (پایانه مرزی اینچه‌برون) می‌تواند تاثیر زیادی در تولید ناخالص درآمد استان داشته باشد.

به گفته وی سهم استان گلستان از محل ترددهای مرزی پارسال کشور ۲ درصد بود که این رقم ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ماقبل است.

رییس اداره ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: رشد تردد مرزی استان نشان می‌دهد اگر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون شتاب گرفته و در کنار آن نیز تردد مرزی این منطقه آسان‌تر شود، رسیدن به رشد اقتصادی، امکان‌پذیرتر خواهد شد.

وی افزود: شتاب در سرمایه‌گذاری اینچه‌برون به پویایی اتاق بازرگانی گرگان و تشکل‌های صنفی مرتبط نیاز دارد تا با رفع موانع و توسعه زیرساخت‌ها، به این هدف نزدیک‌تر شد.

قورچاقی، بازسازی و تعریض جاده ۲۳۰ کیلومتری اینچه‌برون به «ترکمن‌باشی» در ترکمنستان را یکی از نیازهای مهم استفاده هرچه بهتر از ظرفیت پایانه مرزی اینچه‌برون برشمرد و گفت: این طرح توسط دولت سیزدهم مورد توجه قرارگرفته و اجرای آن با انتخاب پیمانکار ایرانی در دست پیگیری است و با بهره‌برداری از این طرح مهم، تردد مرزی در اینچه‌برون افزایش چشمگیری خواهد یافت.

به گفته وی با همت دولت سیزدهم و بهبود دیپلماسی اقتصادی، تردد در پایانه مرزی اینچه برون از ۷۰ دستگاه در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰ دستگاه در روز رسیده اما هدفگذاری تردد کامیون در این پایانه مرزی حداقل ۲۵۰ دستگاه در روز است.

اولویت سند توسعه حمل و نقل؛ افزایش درآمد گلستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان به ابعاد سند چشم انداز توسعه حمل و نقل استان اشاره کرد و گفت: اولویت این سند، افزایش درآمد سرانه برای توسعه فعالیت حمل و نقل بخش‌های خصوصی و دولتی است.

عادل مصدقی افزود: سهم ۱۲ درصدی ترانزیت بخش خصوصی به ویژه در ترانزیت‌ ورودی و زنجیره ای در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گلستان نخستین استان کشور است که توانسته با پایش راهبردهای حمل و نقل و راهداری، سند جامع و توسعه حمل و نقل را تنظیم و تدوین کند.

مصدقی یادآور شد: راهبرد این سند برای ۱۰ سال آینده، ترانزیت و افزایش درآمدهای ارزی گلستان است.

وی ادامه داد: از بین بردن فقر، اشتغالزایی بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان با ساماندهی شبکه‌های به روز نرم افزاری از اولویت‌های مهم و هدفمند این سند توسعه است.

استاندار گلستان نیز گفت: منطقه آزاد اینچه‌برون بهترین نقطه تبادلی برای کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری‌های شرق روسیه است.

علی‌محمد زنگانه اظهار کرد: تبادل مرزی از مرز اینچه‌برون به بیش از یک میلیون تن رسید و سهم گلستان از صادرات کشور به ترکمنستان از ۹ به ۲۱ درصد افزایش یافت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=36445
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.