• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4
یک فعال اقتصادی:

فلسفه اصلی ایجاد شهرک‌ صنعتی فراموش شده است

  • کد خبر : 7683
  • 21 تیر 1401 - 8:39
فلسفه اصلی ایجاد شهرک‌ صنعتی فراموش شده است
اسدی،یک فعال اقتصادی از نبود زیرساخت مناسب در شهرک های صنعتی استان انتقاد کرد و گفت:فلسفه ایجاد شهرک‌های صنعتی کاهش هزینه اولیه تولید بود که با تعیین تعرفه‌ گزاف حامل‌های انرژی نتیجه ای عکس داد.

علیرضا اسدی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: علت ایجاد شهرک صنعتی به دلیل کاهش هزینه اولیه بخش تولید بود تا محصول با کمترین قیمت ممکن به دست مصرف کننده برسد اتفاقی که با تعیین تعرفه‌های گزاف حامل‌های انرژی برای بخش صنعت نتیجه‌ای عکس داشته است.

وی کمبود زمین را یکی از مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی گلستان برشمرد و گفت: کمبود زمین برای واحدهای تولیدی یکی از اصلی‌ترین چالش‌هاست.

او ضمن یادآوری این نکته که زمین در شمال کشور به صورت معمول از قیمت بالایی برخوردار است، افزود: این مولفه در حسابداری قیمت تمام شده محصول، مثل هزینه‌های اولیه احداث کارخانه تاثیرگذار است.

اسدی با بیان این مطلب که شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه زمین را از تولیدکننده در ابتدا نمی‌گیرد، گفت: اما واحدهای تولیدی زمانی که پروانه تولید دریافت کنند، می‌توانند پول زمین خود را به قیمت دولتی پرداخت کرده و سند مالکیت خود را بگیرند.

وی ضمن اشاره به فرسودگی زیرساخت شهرک‌های صنعتی گلستان، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان پس از واگذاری دیگر مسئولیت اجرایی در قبال واحدهای تولیدی ندارند بلکه مسئولیت اجرایی نگهداری زیرساخت‌ها نظیر آسفالت، فضای سبز و سطل‌های زباله، ایستگاه‌های پمپاژ آب و ایستگاه تصفیه خانه بر عهده هیئت امنای هر شهرک صنعتی است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انتقال حامل‌های انرژی مانند آب، برق، گاز، اینترنت و جدول کشی جاده در ابتدا برعهده دولت است که هزینه آن را به صورت اقساطی از واحدهای صنعتی دریافت کند.

او اضافه کرد: زمانیکه شرکت صنعتی طراحی می‌شود تمامی زیرساخت‌های آن نیز برآورد می‌شود به عبارتی زمانیکه واحد تولیدی وارد شهرک می‌شود باید تمامی زیرساخت‌ها برایش فراهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه حامل‌های انرژی در شهرک‌های صنعتی گلستان از قبل باید تامین می‌شد، اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات انجام نشده، زیرا شرکت شهرک‌های صنعتی در آن زمان نتوانسته زمین‌های شهرک را به فروش برساند و اقساط را دریافت کند در نتیجه هزینه زیرساخت‌ها در این بین تامین نشده و این مقوله نیمه‌کاره رها شده است.

به گفته وی، دولت باید در این زمینه وارد می‌شد و به شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص تامین اعتبار در قالب بودجه عمرانی کمک می‌کرد تا زیرساخت شهرک‌های صنعتی استان فراهم و تکمیل می‌شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7683
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.