• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1
با حضور مسئولان استان هرمزگان؛

طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب کلنگ‌زنی شد| تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب

  • کد خبر : 36609
  • 19 اردیبهشت 1403 - 20:08
طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب کلنگ‌زنی شد| تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب
با حضور مسئولان ارشد استان هرمزگان و شرکت پالایش نفت آفتاب طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب کلنگ‌زنی شد.

به گزارش نویاب به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت آفتاب، عملیات ساخت طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز با حضور مسئولان ارشد استان هرمزگان کلید خورد.

محدودیت‌ها در تأمین میعانات گازی به عنوان خوراک پالایشگاه و نیاز کشور به بنزین و گازوئیل موجب شد، استفاده از نفت خام به عنوان خوراک اصلی این پالایشگاه در دستور کار قرار گیرد.

طرح توسعه پالایشگاه نفت خام آفتاب که عملیات اجرایی آن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز شده طی ۱۵ ماه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و اشتغال‌زایی بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم و چند هزار نفر غیر مستقیم را در پی خواهد داشت.

این طرح توسعه‌ای دارای واحد فرآیندی بسیاری از قبیل، واحدهای ایزومریزاسیون، HDS1، HDS3، Vis-breaking، تقطیر در خلاء، MHC، نیروگاه، ARU، تصفیه آب‌های ترش و … می‌باشد.

یکی از واحد‌هایی که تاکنون در کشور وجود نداشته اما، ساخت و بهره‌برداری از آن ارزش‌ِآفرینی زیادی برای کشور و مجموعه خواهد داشت واحد MHC است که وظیفه آن شکست و تبدیل Lubecut سبک و سنگین به محصولات با ارزش سبک‌تر همچون، نفتا، گازوئیل و همچنین تولید روغن پایه است که ظرفیت واحد مذکور ۱۴ هزار بشکه در روز است، با ساخت و بهره‌برداری از این واحد دریچه‌ای نوین در امر تبدیل محصولات سنگین به محصولات با ارزش افزوده بالاتر در کشور گشوده خواهد شد.

واحد تقطیر این مجموعه، روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام سنگین را به نفتا، گاز مایع، کروسین و … تبدیل می‌کند.

با راه‌اندازی پالایشگاه جدید میزان تولید بنزین شرکت روزانه، دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر، گازوئیل روزانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر و سوخت گاز مایع نیز روزانه پنج هزار بشکه در روز می‌باشد که به دلیل وجود واحدهایی همچون CRU و ایزومریزاسیون بنزین تولیدی این واحد یورو ۵ و حتی استاندارد آن از این میزان بالاتر خواهد بود.

گازوئیل تولیدی این پالایشگاه نیز به دلیل وجود واحد شیرین‌سازی گازوئیل به روش هیدروژنیاسیون با استاندارد یورو۵ به بازار عرضه خواهد شد.

تولید روغن موتور گرید ۲ برای نخستین بار در ایران

محمد مهدی دوستی رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آفتاب در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی طرح توسعه پالایشگاه نفت خام این مجموعه، اظهار کرد: در حال حاضر خوراک پالایشگاه میعانات گازی است اما، به دنبال افزایش تجهیزات و تغییر در مجموعه به منظور استفاده از نفت خام به‌عنوان خوراک هستیم.

وی عنوان کرد: تجهیز بخشی از پالایشگاه تا مهر ماه سال جاری به پایان خواهد رسید و پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آفتاب به طرح توسعه‌ای نفت خام این مجموعه اشاره کرد و افزود: با تأسیس و بهره‌برداری از این واحد ظرفیت پالایشگاه آفتاب به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر اینکه خوراک تمامی مینی‌فاینری‌های کشور میعانات‌گازی است، گفت: شرکت نفت آفتاب از مهر ماه امسال اولین پالایشگاه در کشور خواهد بود که نفت خام را دریافت و پالایش خواهد کرد.

مهندس دوستی به واحد روغن این شرکت نیز اشاره کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری از این واحد روغن موتور با گرید ۲ تولید و به بازار عرضه خواهد شد این در حالی است که در حال حاضر روغن موتور با این گرید در داخل تولید نمی‌شود و مجبور به واردات این نوع روغن هستیم.

وی مطرح کرد: تولید روغن با گرید ۳ نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در اداه این مراسم با بیان اینکه شرکت پالایش نفت آفتاب به نیروی انسانی خود اهمیت می دهد، اظهار کرد: این مهم اولین موفقیت این مجموعه است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی ناکارآمد و غیر بهره‌ور است، مطرح کرد: برای رقابت در عرصه بین المللی باید از بخش خصوصی حمایت کرد.

استاندار هرمزگان حمایت از بخش خصوصی را وظیفه دولت دانست و گفت: باید در زمسنه توانمندسازی بخش خصوصی تلاش کنیم.

دوستی به توسعه زنجیره پتروپالایشی و پتروشیمی تأکید کرد و افزود: باید به دنبال تولید کالای نهایی باشیم.

وی با اشاره به اینکه تنوع محصول پتروپالایشی و پتروشیمی از ضروریات است، تصریح کرد: هرمزگان مزیت‌های نسبی در حوزه نفت و فولاد دارد.

اعتماد به توان داخلی ویژگی پالایش نفت آفتاب

صفایی معاون قوه قضاییه دادگستری هرمزگان در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه سیاست قوه قضائیه حمایت از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است، گفت: بین مسئولان هرمزگان هم‌افزایی در راستای آبادی استان و کشور وجود دارد.

وی به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع برخی مشکلات شرکت پالایش نفت آفتاب در ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: واحد تقطیر اتمسفریک این مجموعه یکی از پروژه‌هایی بود که توسط قوه قضائیه پیگیری و در سفر ریاست جمهوری افتتاح شد.

صفایی ادامه داد: اشتغال‌زایی، جلوگیری از خام فروشی، افزایش تولید، کاهش وقوع بزه و پیشگیری از جرائم از جمله نتایج بهره‌برداری از پروژه‌های نفت آفتاب بوده است.

معاون قوه قضائیه با تأکید بر اینکه باید به توانایی جوانان کشور اعتماد داشته باشیم، مطرح کرد: شرکت پالایش نفت آفتاب توانسته با تکیه بر توان داخلی مجموعه به این بزرگی ایجاد و در استان اشتغال‌زایی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=36609
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.