• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

سرویس بهداشتی پرماجرا و آینده گردشگری آشوراده

  • کد خبر : 35658
  • 01 اردیبهشت 1403 - 9:52
سرویس بهداشتی پرماجرا و آینده گردشگری آشوراده
در حالی که تحصیل مجوزات اولیه برای آغاز فاز اجرایی طرح طبیعت گردشگری آشوراده ادامه دارد، اتخاذ تصمیم پرحاشیه برای احداث سرویس بهداشتی در بستر خلیج گرگان در بندرترکمن به محل منازعه، تبدیل شده، موضوعی که می تواند آینده آشوراده را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش نویاب به نقل از فارس، در حالی که با گذشت حدود ۱۵ سال از مطرح شدن پروژه طبیعت گردی در آشوراده، سال گذشته مجوزهای اصلی برای آغاز این پروژه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر و یکی از دیرینه‌ترین مطالبات مردم گلستان در حال تحقق است، بار دیگر با تصمیم یکی از مدیران گلستانی، این پروژه به لبه تیغ رفت.

البته سال گذشته هم رفتار مدیر جوان، این پروژ‌ه را دچار دردسر جدی کرد. کشمکش فیزیکی و کلامی این مدیر با محیط‌بانان مازنی با وساطت و پادرمیانی خردمندانه استاندار گلستان مدیریت شد تا فرآیندهای اداری پروژه گردشگری آشوراده دچار اختلال نشود.

پارادوکس بی‌پایان توسعه گردشگری آشوراده

اما بار دیگر آینده گردشگری آشوراده با احداث چند چشمه دستشویی در مکان نامناسب و غیرضرور دچار حاشیه شده است. گویا پارادوکس توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست در محدوده پناهگاه حیات وحش میانکاله و آشوراده تمام شدنی نیست.
گردش‌پذیر بودن شهر ساحلی بندر ترکمن و همچنین در پیش بودن آغاز عملیات اجرایی طرح طبیعت گردی در آشوراده سبب شد تا اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری گلستان به دنبال توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه بروند. احداث ۶ چشمه سرویس بهداشتی در سواحل بندرترکمن و در بستر خلیج گرگان و در مسیر تردد مسافران به آشوراده از اسفند سال گذشته توسط پیمانکاران اداره کل گردشگری گلستان آغاز شد.

مکان ساخت در کدام محدوده سرزمینی قرار دارد؟

محل احداث این پروژه عمرانی هر چند در حوزه سرزمینی استان گلستان قرار دارد اما با عنایت به مقوله مدیریت یکپارچه پناهگاه حیات وحش میانکاله مازندران این محدوده در زمره مناطق تحت پوشش محیط زیست شهرستان بهشهر بوده و امور مرتبط با صدور مجوز در حیطه محیط زیست مازندران است.
سال گذشته و چند روز پس از آغاز پروژه و در نیمه‌های ساخت‌ و ساز، فرمانداری بندرترکمن موضوع را به محیط زیست گلستان منعکس کرد که گویا بر اساس وظایف سازمانی باید مراتب به محیط زیست مازندران گزارش می‌شد که به ادعای مازنی‌ها این اتفاق پس از چند هفته و هنگامی که عملیات ساخت سرویس بهداشتی به روزهای پایانی خود رسیده بود، به آنها اطلاع داده شد.
موضوعی که سبب کشمکش اداری آشکار بین دو اداره کل حفاظت محیط زیست شد اما هم اکنون مجری پروژه مشغول ساخت و ساز است.هرچند میراث فرهنگی مدعی قانونی بودن پروژه بوده و قرار است در هفته‌های آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد اما محیط زیست استان مازندران، اعتقاد دارد که در اجرای این پروژه تخلف شده استمازنی‌ها بر این باور هستند که محدوده مذکور در زمره حریم شهری بندرترکمن قرار ندارد که شهرداری بتواند مجوزی در این خصوص صادر کند اما بانیان این پروژه معتقدند که محل احداث سرویس بهداشتی خارج از محدوده حریم میانکاله است و ارتباطی با محیط زیست ندارد.

مکان‌یابی نادرست

فارغ از خلاف یا قانونی بودن احداث این پروژه، تعدادی از شهروندان بندرترکمن در خصوص جانمایی این پروژه و چگونگی ساخت آن هم انتقادات زیادی دارند.
کریم مظفر، یکی از کسبه منطقه بر این باور است که با توجه به بالا بودن سطح آب زیرزمینی احداث دستشویی در بستر خلیج گرگان تصمیم نادرستی بوده و عمر این زیرساخت را به شدت کاهش می‌دهد.
وی بیان کرد: غیراصولی بودن و حفر چاه جاذب علاوه بر آلودگی آب خلیج می‌تواند سرمنشا انتشار بوی نامطبوع در منطقه شود.ساحل نشینان بر این اعتقاد هستند که احداث این زیرساخت، در منطقه‌ای دورتر از آب و خارج از بستر خلیج گرگان فواید بیشتر و حاشیه کمتری داشت.

هیچ تخلفی انجام نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: برای احداث این سرویس‌های بهداشتی از شهرداری و فرمانداری استعلام گرفتیم و با کسب اجازه از دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان این پروژه در حال ساخت است.
محمد جواد ساوری گفت: در احداث این پروژه هیچگونه تخلفی انجام نشده و حتی شکایت طرح شده از سوی محیط زیست مازندران در محاکم بندرترکمن موردی از اِعراب قرار نگرفته است.
یقیناً هیچ فردی با توسعه زیرساخت‌ها همانند سرویس‌ بهداشتی مخالفتی ندارد اما احداث این سرویس بهداشتی در جایی که مورد ادعای محیط زیست است و احتمال حاشیه بر آن مترتب بود؛ تصمیمی مطلوبی نبوده، موضوعی که می‌تواند در اتخاذ تصمیمات آتی محیط زیست بر فرایند اجرایی طبیعت‌گردی آشوراده تاثیر مستقیم داشته باشد.
لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=35658
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.