• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
معاون وزیر راه و شهرسازی:

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده کشور وجود دارد

  • کد خبر : 21586
  • 25 تیر 1402 - 8:59
۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده کشور وجود دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بافت‌های فرسوده در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد و در استان زنجان نزدیک به ۲۶ هزار و ۴۰۰ واحد که فاقد هرگونه سازه است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار محمد آئینی، در جلسه مشترک بازآفرینی پایدار و شورای مسکن استان زنجان گفت: سازندگان باید نسبت به بلوکی‌سازی ساختمان‌ها توجیه شوند تا کار ساخت و ساز تخصصی‌تر و با کیفیت‌تر انجام شود.

وی به اولویت قرار دادن موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و بیان داشت: در بافت‌های فرسوده در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد و در استان زنجان نزدیک به ۲۶ هزار و ۴۰۰ واحد ناپایدار وجود دارد که فاقد هرگونه سازه است و چاره‌ای جز شتاب بخشیدن به جریان نوسازی و مقاوم‌سازی نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال برای استان زنجان باید ۳ هزار و ۵۰۰ پروانه صادر شود و برای ساماندهی بافت‌های فرسوده چهار بسته تشویقی پیش‌بینی شده که مبنای قانونی دارد و یکی از آن‌ها به ماده ۱۶ قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن مربوط است و شهرداری‌ها موظف هستند که تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض صدور پروانه اعمال کنند که این رقم تا ۱۰۰ درصد قابل افزایش است، همچنین باید زمان صدور پروانه توسط شهرداری کمتر از یک ماه و ایجاد انشعابات جدید توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان کمتر از ۲ ماه باشد.

آئینی تاکید کرد: همه تسهیلاتی که در نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده، در بافت‌های فرسوده نیز قابل استفاده است، علاوه بر این بافت‌های فرسوده تسهیلات خاصی دارد به عنوان مثال ۱۵۰ میلیون از تسهیلات آن‌ها با سود صفر درصد ارائه می‌شود و کسانی که می‌خواهند در دوره نوسازی در یک مکان استیجاری ساکن شوند، تسهیلات قرض‌الحسنه به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

وی مسئله اصلی در سکونتگاه‌های غیررسمی را موضوع صدور سند دانست و گفت: این واحدها اغلب تصرفی، قولنامه‌ای یا اوقافی هستند و در مجموع ۲۷ تا ۳۰ درصد واحدهای سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور سند دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: اراضی تصرفی برای مردم، متعلق به دولت یا نهادهای عمومی است و اگر اراضی تصرفی دولتی باشد با لحاظ کردن شرایطی، امکان سند دار شدن وجود دارد.

آئینی افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده سریع‌ترین روش تولید مسکن است و از رهگذر این اقدام، علاوه بر ساماندهی واحدهای ناپایدار، تعریض معابر و ارائه برخی خدمات نیز اتفاق می‌افتد و شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهری هستیم.

وی افزود: ۹ هزار و ۲۱ واحد مسکونی سهم استان زنجان برای نوسازی بافت‌های فرسوده است و باید در طول چهار سال برنامه‌ریزی دقیق با برش شهرستانی انجام و زمینه تسهیل صدور پروانه فراهم شود؛ چراکه ظرفیت تولید ۷۵ هزار واحد در بافت‌های استان زنجان را داریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: بیش از ۱۳۷ هزار پروانه صادر شده در بافت‌های فرسوده در سامانه ثبت شده و سال گذشته ۱۴ درصد در صدور پروانه و ۶ درصد به لحاظ تعداد واحد در این بخش رشد داشتیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=21586
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.