• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

سوغات استان گلستان نیاز به معرفی دارد | موانع رفع شوند

  • کد خبر : 4609
  • 18 فروردین 1401 - 14:17
سوغات استان گلستان نیاز به معرفی دارد | موانع رفع شوند
انواع نان خرمایی، زنجبیلی و.. جزء سوغات گرگان است که در سال های اخیر تلاش های خوبی برای شناساندن آن شده است اما همچنان برند سازی و حمایت دو نیاز اصلی تولیدکنندگان این حوزه است.

هنگامه خاندوزی- نویاب: مرتضی علاالدین مدیر مجموعه جان و دل سوغات گرگان با همکاری شریک تجاری خود حامد آقامحمدی در بافت تاریخی گرگان کارگاه تولیدی با نام «جان و دل» راه اندازی کردند. این مجموعه علاوه بر اشتغال با ۲۲ نفر توانسته سوغات گرگان را که سنت مردم این منطقه در آن نهفته است در سطح ملی معرفی کند. این کارگاه تولیدی که از دانشگاه علوم پزشکی مجوز داشته و دارای سیب سرخ سلامت از سازمان غذا و داروست با رویکرد کیفیت سازی و عدم استفاده از دستگاه در پخت محصولات تا حدودی جای خود را در میان مشتریان پیدا کرده است.

با این حال «مرتضی علاالدین» یکی از تولیدکنندگان سوغات سنتی «جان و دل» معتقد است برای رشد و ادامه مسیر نیازمند همراهی بیشتر مسئولان است. بر همین اساس برای بررسی مسائل و مشکلاتی که در حوزه تولید محصولات سنتی وجود دارد گفتگویی با این تولیدکننده گلستانی ترتیب دادیم.

* ایده این کار چگونه به ذهنتان رسید؟
چهار سال پیش یک فروشگاه مواد غذایی در گرگان داشتم و مشتری و مسافران که در ایام تعطیلات به استان سفر می‌کردند همیشه این سوال را داشتند که از گرگان چه سوغاتی می‌توانند تهیه کنند. در آن زمان به دلیل کیفیت و بسته بندی نمی‌توانستیم جای مناسبی را معرفی کنیم چراکه متاسفانه در حوزه سوغات گرگان محصول خوبی برای عرضه نداشتیم.

به همین منظور چهار سال پیش ایده تاسیس تولید و بسته بندی سوغات گرگان را اجرایی کردیم که در ابتدای کار به صورت برون سپاری انجام می‌شد به این صورت که پس از تولید و بسته بندی محصول به خریداران عرضه می‌شد. اما از آنجایی که به دنبال توسعه کیفیت این محصولات بودیم تصمیم به احداث کارگاه گرفتیم؛ اقدامی که مورد پسند بسیاری از مشتریان قرار گرفت.

* همراهی مسئولان در این حوزه چه میزان بوده است؟
کارگاه تولید ما در بافت تاریخی گرگان قرار دارد و میراث فرهنگی کمک بسیاری خوبی را در بحث معرفی محصولات ما داشته است؛ تنها مجموعه‌ای که در همان ابتدای امر همراه ما بود میراث فرهنگی است. در ادامه مسیر در سال گذشته برخی از بانک‌های استان به ما لطف داشتند و علاوه بر عرضه محصولات در تمامی شعب، تسهیلات نیز به ما ارائه شد.

در حوزه علوم پزشکی و دریافت مجوز با مشکلات زیادی روبه رو بودیم و متاسفانه نزدیک به هشت ماه برای تهیه این مجوزها معطل ماندیم. یکی دیگر از مسائلی که به عنوان یک تولید کننده انتظار داریم اینکه مسئولان همراه باشند؛ در دسترس قرار داشتن مواد اولیه برای کارگاه‌های تولیدی امری بسیار با اهمیت است.

متاسفانه گاهی اوقات شاهد این هستیم مثلاً روغن یا شکر، آرد در بازار کم می‌شود و ما مجبور هستیم این مواد اولیه را با چند برابر قیمت تهیه کنیم. برای تهیه مواد اولیه واقعاً تحت فشار هستیم که شاید یکی از دلایل آن کم لطفی مسئولان باشد.

* اصلی‌ترین مشکلاتی حوزه تولید چیست؟
برای تامین مواد اولیه در این چهار سال همیشه تحت فشار بودیم و یکی دیگر از مشکلات ما در همان اوایل تهیه مجوزهای اولیه است که واقعاً سخت بود. البته برخی از مواردی که برای مجوز تذکر داده می‌شد شاید درست بود اما می‌توانست همراهی بیشتری داشته باشند.

از آنجایی که ما با شرکت‌های پخش همراهی می‌کنیم در استان‌های البزر و تهران برای فروش مشکلی نداریم اما برای افزایش تولید نیازمند گسترش کار هستیم که امیدواریم برای این حوزه دولت کمک کند و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کارگاه‌های تولیدی قرار دهد اگر بتوانیم از تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه کار استفاده کنیم علاوه بر افزایش تولید، شرایط اشتغال را برای ۶۰ الی ۷۰ نفر ایجاد خواهیم کرد.

* شرایط برند سازی در محصولات گلستان را چطور ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر بسیاری از شهرهای یزد، اصفهان و قم سوغاتشان را در کل کشور معرفی کرده‌اند، اما برای معرفی سوغات گرگان تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است و ما تنها مجموعه‌ای هستیم که این سوغات را در سه استان دیگر به فروش می‌رسانیم، که هیچ برندی در گلستان این کار را انجام نداده است.

هدف ما این است که با افزایش تولید بتوانیم سوغات گرگان را به همه کشور معرفی کنیم در حال حاضر ما تقاضای نمایندگی در دیگر استان‌ها را داریم و از لحاظ فروش محصولات با مشکل مواجه نیستیم اما چون این محصولات کار دست است و میزان تولید به اندازه‌ای نیست که بتوانیم ساپورت کامل داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم فضای بزرگ‌تری را برای تولید این محصولات فراهم کرده و توزیع آن را در دیگر استان‌های کشور نیز داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4609
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.