• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4
نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران خبر داد؛

عقب افتادگی ۴۰ درصدی دولت در پرداخت مطالبات گندم کاران

  • کد خبر : 5564
  • 19 اردیبهشت 1401 - 10:03
عقب افتادگی ۴۰ درصدی دولت در پرداخت مطالبات گندم کاران
نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران از عقب افتادگی ۴۰ درصدی دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان خبر داد و نسبت به حضور دلالان در زمین های کشاورزی و احتمال خروج گندم از مسیر خرید دولتی و تهدید تامین ذخایر راهبردی کشور هشدار داد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، علی‌قلی ایمانی، نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، با بیان اینکه تا امروز کشاورزان یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن گندم به مراکز خرید دولتی تحویل داده اند، افزود: ارزش گندم تحویلی کشاورزان به دولت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان است. 

وی ادامه داد: دولت تا این لحظه ۶۰ درصد از مطالبات گندمکاران را پرداخت کرده است و یک عقب افتادگی ۴۰ درصدی در پرداخت ها وجود دارد.

به گفته ایمانی؛ در ابتدای فصل برداشت گندم، پرداخت مطالبات کشاورزان با فاصله زمانی یک هفته انجام می شد اما، به تدریج این زمان افزایش یافته است.

ایمانی همچنین از افزایش حضور دلالان در مزارع گندم برای خرید محصول از کشاورزان خبر داد و گفت: با افزایش فاصله پرداخت مطالبات گندمکاران شاهد افزایش حضور واسطه ها و دلالان در مزراع گندم هستیم که می تواند منجر به خروج گندم از مسیر خرید دولتی شود که خطری برای تامین ذخایر راهبردی کشور شود.

وی تصریح کرد: دلالان و واسطه ها با پیشنهاد خرید نقدی گندم سراغ کشاورزان می روند و آن ها را برای فروش محصول وسوسه می کنند.

ایمانی با تاکید بر اینکه افزایش تاخیر در پرداخت مطالبات شایعاتی را نیز مبنی بر عدم توان دولت در پرداخت ها داغ کرده است، افزود: دلالان اگر افزایش تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران استفاده کرده و در بین آن ها این شایعه را پراکنده کرده اند که دولت منابع مالی کافی برای پرداخت مطالبات را ندارد و این امر به شدت گندمکاران را نگران کرده است.

وی گفت: در این شرایط کشاورزان بیشتری در دام دلالان خواهند افتاد و حتی حاضر به فروش محصول خود به قیمت پایین تر از نرخ دولتی به دلالان می شوند.

ایمانی معتقد است؛ شرایط بد اقتصادی و معیشتی نیز زمینه ساز افتادن کشاورزان به دام دلالان و واسطه ها شده است.

نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار کرد: ما پیش تر درباره احتمال این خطر به دولت هشدار داده و مسئولان خواستیم قبل از فصل برداشت منابع مالی مورد نیاز خرید تضمینی گندم را تامین کند تا خللی در پرداخت مطالبات کشاورزان در شرایط بد اقتصاد رخ ندهد و فرصت را به حضور دلالان و مشکلات بعد از آن ندهد.

ایمانی با اشاره به وضعیت بازار جهانی گندم، توجه دولت به پرداخت سریع مطالبات گندمکاران را ضروری دانست و گفت: اگر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران تعجیل نکند به ناچار باید با هزینه بیشتر این کالای راهبردی از بازار جهانی تامین کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5564
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.