• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2
رئیس انجمن صنایع چرم ایران:

صنعت چرم کشور در جستجوی ماده اولیه؛ کاهش کشتار و کمبود پوست گرانی ها را رقم زده است

  • کد خبر : 35469
  • 29 فروردین 1403 - 11:10
صنعت چرم کشور در جستجوی ماده اولیه؛ کاهش کشتار و کمبود پوست گرانی ها را رقم زده است
حسن زاده، رئیس انجمن چرم ایران با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۳ بازاری به بزرگی ۴۶۸ میلیارد دلار در حوزه کالاهای چرمی رقم خورد، گفت: تولیدکنندگان با کمبود ماده اولیه مصرفی یعنی پوست مواجه اند که موجب گرانی ها در تولیدات این صنعت شده است.
صنعت چرم و کفش کشور نیز مانند دیگر صنایع در سالی که گذشت با موانع و چالش های بسیاری همراه بود و در حالی که کمتر از یک ماه از سال جدید نیز می گذرد نه تنها مشکلات پیشین رفع نشده بلکه مسائل دیگری نیز برای فعالان این حوزه مطرح است که بر مشکلات آنها افزوده است. به طوری که نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار از ابتدای سال جاری قطعا آنچه پیش روی صنعتگران و کلیه واحدهای تولیدی است را نامشخص تر از پیش می سازد چرا که قدرت مانور و ریسک را از تولید کنندگان می گیرد. با این وجود فعالان صنعت چرم و کفش نه تنها در بحث تولید بلکه در حوزه بازار و فروش محصول نیز چشم انداز روشنی پیش روی خود نمی بینند.

افزایش قیمت پوست در پی کاهش کشتار دام

علی حسن زاده رئیس هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران انجام داد در این خصوص اذعان داشت: چرم اصولا کالایی پر ارزش و به عبارتی کالایی گران است و از آن طرف قدرت خرید مردم نیز دائما تحلیل می رود با این تفاسیر کاهش قدرت خرید مردم تاثیر زیادی بر بازار می گذارد و همه چیز را دستخوش تغییر و تحولات می سازد.

حسن زاده با اشاره به اینکه سال به سال چرم گرانتر از پارچه و چرم های لاستیکی و دیگر مواد می شود، گفت: ضمن اینکه چون گوشت گران شده و به واسطه پایین آمدن قدرت خرید مردم، کشتارها کم شده و کشتار انجام نمی شود در حالی که پوست ماده اولیه این صنعت است لذا پوستی استحصال نمی شود و به تبع به دلیل کمبود، قیمت ها بالا می رود. وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به سیاست های روز و نرخ ارز واردات مواد اولیه پوست هم چندان تسهیل نیست بنابراین اینکه بتوان گفت واردات پوست انجام می شود و قیمت ها در بازار به تعادل می رسد بعید به نظر می رسد. با این وجود امسال باید صبر کرد و ببینیم سیاست های دولت به چه نحوی است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران: سال قبل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش کشتارها رقم خورد و همین عامل خود موجب کمبود و بالا رفتن قیمت پوست در بازار شد

این مقام صنفی همچنین در خصوص میزان کاهش کشتارها در سالی که گذشت نیز گفت: تا جایی که بنده می دانم سال قبل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش کشتارها رقم خورد و همین عامل خود موجب کمبود و بالا رفتن قیمت پوست در بازار شد.

احتمال ضعیف سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات صنعت چرم در سال جدید

بر اساس این گزارش در واقع یکی از پاشنه آشیل های صنعت چرم کشور عدم سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی است و این امر و عدم دسترسی صنعتگران به ماشین آلات روز دنیا قطعا بر عملکرد این بخش تاثیر گذار بوده و هست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران در پاسخ به این سوال که طی سال ۱۴۰۲ چقدر در حوزه تکنولوژی های مورد نیاز این صنعت سرمایه گذاری صورت گرفت نیز گفت: سرمایه گذاری خاصی صورت نگرفته است در واقع وقتی قیمت یک دستگاه این صنعت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار یورو است کارخانه دار قرار است با صرف چنین سرمایه ای به چه چیزی برسد؟ بنابراین سرمایه گذاری خاصی در حوزه ماشین آلات حوزه چرم صورت نگرفته و بعید می دانیم امسال هم سرمایه گذاری شود چرا که در حال حاضر مواد اولیه کارخانجات هم تامین نمی شود.

سایت آماری تحلیلی استاتیستا: در حوزه کالاهای چرمی نیز اندازه بازار جهانی در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۶۸ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود با ثبت رشدی حدودا ۷ درصدی تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۷۳۹ میلیارد دلار برسد

گفتنی است در حالی که چرم اصولا یک کالای به اصطلاح لوکس محسوب می شود، طبق جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی سایت آماری تحلیلی استاتیستا، پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۴ ارزش افزوده در بازار جهانی چرم و محصولات مرتبط به ۵۵.۹۱ میلیارد دلار برسد.

نکته قابل تامل اینکه بر اساس این گزارش در حوزه کالاهای چرمی نیز اندازه بازار جهانی در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۶۸ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود با ثبت رشدی حدودا ۷ درصدی تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۷۳۹ میلیارد دلار برسد. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۴ تعداد شرکت ها در بازار چرم و محصولات مرتبط به ۸۹.۲۱ هزار شرکت برسد.

چین، ایتالیا و ویتنام در صدر کشورهای وارد کننده چرم

این آمارها و ارقام ها در حالی در این صنعت پویای جهانی رقم می خورد که چرم ماده بسیار محبوبی است که در سرتاسر دنیا برای ساخت وسایلی مانند کفش، کیف و کت استفاده می شود. کشورهای مختلف برای ساخت این وسایل به چرم زیادی نیاز دارند، اما همه آنها چرم کافی برای خود ندارند بنابراین از جاهای دیگر چرم خریداری می کنند. طبق داده های آماری این گزارش، کشور چین بزرگترین وارد کننده چرم در جهان است که بخش عظیم تولید آن را هدایت می کند. به نحوی که تقاضای این کشور برای چرم توسط صنایع کفش، خودرو و مد افزایش می یابد. در واقع نقش چین در بازار جهانی چرم، با قابلیت ‌های تولید گسترده و بازار مصرف رو به رشد، محوری است. چین برای تامین نیازهای تولید گسترده خود، چرم را در سطح جهان تامین می کند و به گفته کارشناسان، این کشور در حال سرمایه گذاری در فناوری برای بهبود پردازش چرم و کاهش اثرات زیست محیطی است. ضمن اینکه در بحث واردات چرم بعد از کشور چین نام کشورهای دیگری همچون «ایتالیا، ویتنام، هندوستان، مکزیک، ایالات متحده، آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتغال» قرار دارد و به این ترتیب کشورهای نامبرده به ترتیب ده وارد کننده برتر چرم در سراسر جهان محسوب می شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=35469
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.