• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
توصیه و هشدارهای اقتصادی - 2

ضرورت توسعه روابط تجاری ایران با دنیا | دولت به بخش خصوصی اعتماد کند

  • کد خبر : 19364
  • 11 خرداد 1402 - 0:32
ضرورت توسعه روابط تجاری ایران با دنیا | دولت به بخش خصوصی اعتماد کند
اعتماد دولت به بخش خصوصی، پرهیز از صدور بخش نامه های خلق الساعه و آشتی با دنیا با هدف توسعه تولید، دو مولفه ای است که فعالان خصوصی آن را موثر در بهبود شرایط اقتصادی فعلی کشور می‌دانند.

به گزارش نویاب: سالهاست که مقام معظم رهبری به حوزه رونق تولید و افزایش اشتغال در شعارهای سالانه تاکید دارند بااینحال بر اساس آماری که از سوی مرکز آمار ایران هرساله منتشر می شود تولید در این سال ها نه تنها رونق نگرفته بلکه افت هم کرده است. البته فعالان اقتصادی مهمترین علت آن را دخالت دولت در بازار می دانند و معتقدند عدم توان دولت در کنترل تورم از یک سو و فشاری که به تولیدکنندگان برای قیمتگذاری دستوری می آورد از سوی دیگر منجر به این افول در بخش تولید کشور شده است.

در کنار این موارد اقتصاددانان، نشر پول بدون پشتوانه، بی اعتمادی دولت به بخش خصوصی و محدودیت ارتباط با بازارجهانی را از دیگر علل بی انگیزگی صاحبان صنایع به توسعه تولید می دانند.

از آنجاییکه این روزها تورم افسارگسیخته توان مالی اقشار مختلف جامعه را به صورت چشمگیری کاهش داده، تقاضا در بسیاری از بخش ها در بازار کم شده؛ موضوعی که به رکود در تولید و کاهش سرمایه گذاری در این حوزه به واسطه ریسک بالای آن دامن می زند. بر این اساس خبرنگار بازار گفتگویی با تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان اقتصادی ترتیب داد تا راهکار خروج از این شرایط اقتصادی را بررسی کند. در گزارش زیر توصیه ۱۵ فعال در حوزه اقتصادی اعم از اقتصاددان، بازرگان یا تولیدکننده آمده است.

کنترل نرخ ارز بازار را متعال می کند

میثم دو مهری، مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس: اگر دولت بتواند مسئله قیمت گذاری دستوری و نوسان نرخ ارز را حل کند مشکل کاهش عرضه و افزایش تقاضای کاذب حل شده و به تبع آن قیمت ها متعادل می شود. در حال حاضر قیمت بسیاری از کالاها توسط دولت اعلام می شود که برای تولیدکنندگان از قیمت تمام شده کالا کمتر است؛ در چنین شرایطی تولید کننده توان و تمایلی برای تولید ندارد که این درنهایت به کاهش تقاضا خواهد انجامید. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

ضرورت ثبات در اقتصاد کشور

علی موسوی، مدیرعامل شرکت سوله استرآباد: کشوری که مدعی تولید است باید مولفه هایی برای ثبات در اقتصاد داشته باشد درحالی که در سالیان اخیر شاهد هیچ گونه  ثباتی در اقتصاد نبودیم تا تولید کننده خود را بر اساس آن وفق دهد. بنابراین با وجود ین حجم از تغییر در اوضاع اقتصاد بخش خصوصی قابلیت برنامه ریزی برای توسعه ندارد و نمی تواند رو به جلو حرکت کند. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

شکاف بین هزینه های قطعی و احتمالی، تبدیل به تورم می شود

هادی حق شناس، کارشناس حوزه اقتصاد: شکاف بین هزینه های قطعی و هزینه های احتمالی، تبدیل به کسری بودجه و تورم می شود لذا باید به اصلاح این ساختار پرداخت و منابع مصارف کشور را متناسب با هم برنامه ریزی کرد؛ نمی شود بودجه کل کشور ۴۰ درصد افزایش یابد اما منابع کشور متناسب با این رقم افزایش نیابد. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

دولت از بنگاه داری و تصدی گری در امور اقتصاد دست بکشد

امیر حسین ساداتی، مدیرعامل شرکت اریکو: دولت باید از بنگاه داری و تصدی گری در امور اقتصاد دست بکشد و بستر لازم برای حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصادی کشور را فراهم کند. برای اینکه بتوان در عرصه اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا کرد باید مشارکت مردمی را افزایش یافته و حضور بخش خصوصی در بهبود شرایط امور اقتصادی کشور را جدی گرفت. تحقق شعار سال ۱۴۰۲ تنها در این صورت امکان پذیر است. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

افزایش تولید داخل تنها راه مهار تورم

رضا مبصری، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران: افزایش تولید داخل تنها راه مهار تورم است بنابراین دولت به جای سرکوب قیمت، بهتر است به رشد تولید اهمیت داده و از بخش خصوصی حمایت کند. انتخاب شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» انتخابی هوشمندانه است ولی نباید در مرحله شعار باقی بماند و باید به چشم اندار تبدیل شود که در این صورت باید برای مهار تورم به تولید بها داد و از آن حمایت کرد. ​گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

وضعیت اقتصاد کشور با توصیف دولتمردان اختلاف زیادی دارد

​حامد مهرزادی، مدیرعامل شرکت سروین مهر: شرایط فعلی اقتصاد کشور با وضعیتی که دولتمردان مطرح می کنند، مغایرت دارد بنابراین باید راهکاری برای برون رفت از این شرایط ایجاد کرد. دولت باید برای افزایش توان خرید مردم اقدامی جدی انجام دهد چراکه این شرایط منجر به کاهش تولید و رکود اقتصادی می شود. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

تشدید تورم با چاپ پول بدون پشتوانه

علی محمد چوپانی، مدیرعامل شرکت طلای سفید گنبد: نشر پول بدون پشتوانه نه تنها برای بهبود اوضاع اقتصاد کشور راهگشا نیست بلکه اوضاع را از این هم ملتهب تر خواهد کرد. بودجه کشور به نسبت سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته، به نظر می رسد دولت باید ه جای چاپ پول، هزینه های مالی خود را کاهش دهد زیرا در غیر این صورت، با تورم شدیدی مواجه خواهیم بود. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

عرضه وام کم بهره به تولید

امیر یوسفی، مدیرعامل شرکت بهاران پیمان گلستان: برای اینکه بتوانیم شعار سال جدید را محقق کنیم باید تسهیلاتی که بانک ها در اختیار بخش خصوصی برای تولید و سرمایه در گردش آنها قرار می دهد سود کمتری داشته باشد. در حال حاضر تسهیلات بانکی با سود ۲۳ درصد به تولیدکنندگان داده می شود که این امر منجر به افزایش قیمت نهایی کالا و در نهایت ایجاد تورم می شود. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

تصمیمات خلق الساعه پاشنه آشیل دولت

شروین اردلان، رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر: تنها راه برون رفت کشور از وضعیت فعلی، افزایش تولید و ایجاد رغبت بیشتر سرمایه گذاری در بخش تولید خواهد بود بنابراین امیدواریم دولتمردان در سال جدید راهکاری بیاندیشند و بستری را آماده کند تا تولید به صورت ویژه تری دیده شود. به رغم اینکه صادرات منجر به افزایش تولید و ارزآوری در کشور می شود چندسالی است که این این بخش به واسطه اتخاذ تصمیمات عجولانه و بخش نامه های خلق الساعه به خوبی استفاده نمی شود که دولت برای این حوزه هم باید راهکاری در نظر بگیرد. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

برخی سیاست های دولت ضد کسب و کار است

انسیه روشنی، مدیرعامل شرکت زمان تجارت گلستان: دولت اقتصاد را در جایگاه ناپایداری قرارداده یا به عبارت دیگر سیاست های دولت به طور کامل ضد کسب و کار و تولید شده است. برای اصلاح این فرایند باید ابتدا ایران جایگاه اصلی کالاهای تولیدی اش در بازار تجارت منطقه و جهان بیابد از سویی امنیت اقتصادی و سیاسی را برای توسعه تولید در دستور کار قرار دهیم. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

ناامیدی بخش خصوصی از بهبود اقتصاد کشور

سعید بنی عقیل، مدیر عامل شرکت سپار آشیان گرگان و دشت: سردرگمی دولت در تصمیم گیری های بخش اقتصاد تولیدکنندگان را از بهبود شرایط ناامید کرده است. مشکلاتی نظیر کمبود گاز، برق، فشارهای مالیاتی، بیمه و قوانین ضد و نقیض باعث بی میلی بخش خصوصی به سرمایه گذاری و ناامیدی از بهبود شرایط شده است. دولت نمی تواند تاجر، تولیدکننده و بازرگان خوبی برای اقتصاد کشور باشد بنابراین باید این جایگاه را به بخش خصوصی واگذار کند و خود به رفع موانع پیش روی تولید در کشور بپردازد. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

اقتصاد دستوری بر تولید سایه انداخته است

فرخ قبادی، دکترای اقتصاد: از سال۱۳۹۰سرمایه گذاری به تدریج در کشور کاهش یافت که دلیل آن عدم توانائی تولید کننده در پیش بینی سرنوشت سرمایه‌ای است که در کار تولید قرار می دهد زیرا در کشور ما نرخ تورم هیچ ثباتی ندارد و تولید کننده با عدم قطعیت های متعدد مواجه است. بنابراین سرمایه گذار ترجیح می دهد سرمایه خود را در حوزه های کم ریسک، با بازدهی نسبتا سریع، مثل خرید و فروش زمین و ملک هزینه کند. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

دولت باید در تصمیم گیری ها از بخش خصوصی مشورت بگیرد

معصومه بیدخوری، مدیرعامل شرکت فرم، فضا، ایده: عدم مدیریت صحیح و شناخت ناکافی از وضعیت تولید در کشور آسیب های فراوانی را به این بخش وارد کرده است. تغییر ناگهانی قوانین تولید، بیمه و مالیات از جمله مواردی است که از مدیریت نادرست نشات می گیرد و درست به همین خاطراست که در شرایط فعلی فعالیت در حوزه تولید بسیار ریسک پذیر شده و به میزان چشمگیری کاهش یافته است. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

سیاست های دولت مانع اصلی رشد تولید

آذین رفاهی، مدیراجرایی شرکت گل پودر گلستان: سیاست های دولت مانع اصلی رشد تولید در کشور شده، علی رغم اینکه بخش خصوصی با ترفندهای مختلف تلاش به خنثی سازی تحریم های خارجی دارد اما متاسفانه بخش خصوصی از پس قوانین دست و پاگیر دولتی برنمی آیند. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

ضرورت ثتبیت قیمت های داخل

دوست محمد غراوی، بازرگان گلستانی: ثتبیت قیمت ها در داخل مهمترین مولفه ثبات اقتصادی است. برای هر کسب کاری بیشتر از اینکه پایین بودن قیمت ارزهای خارجی مهم باشد ثبات اقتصادی در داخل کشور مهم است. در شرایط فعلی به علت نوسانات شدید مواد اولیه و سایر موارد، نه تنها تولید بلکه اکثر کسب و کارها ناگزیر به تعطیلی یا تعدیل نیرو هستند. گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

از آنجاییکه در تمام دنیا اقتصاد آزاد و برپایه عرضه و تقاضا بوده به نظر می رسد دولت باید از اصرار به اقتصاد دولتی و قیمتگذاری دستوری دست بکشد و بازار را به بخش خصوصی واگذار کرده و تنها به نظارت برآن بسنده کند تا بلاخره رونق و توسعه به اقتصاد ایران بازگردد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=19364
  • نویسنده : محمد چراغعلی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.