• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس تاکید کرد؛

ضرورت حذف قیمتگذاری دستوری / کنترل نوسان نرخ ارز قیمت ها را متعادل می کند

  • کد خبر : 18124
  • 06 فروردین 1402 - 13:07
ضرورت حذف قیمتگذاری دستوری / کنترل نوسان نرخ ارز قیمت ها را متعادل می کند
مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس گفت: اگر دولت بتواند مسئله قیمت گذاری دستوری و نوسان نرخ ارز را حل کند مشکل کاهش عرضه و تقاضای کاذب حل شده و به تبع آن قیمت ها متعادل می شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار میثم دو مهری حذف سیاست قیمت گذاری دستوری و کنترل نوسان نرخ ارز به دولت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور توصیه کرد و گفت: با حل این دو مساله، مشکل کاهش عرضه و تقاضای کاذب رفع شده و به تبع آن قیمت ها متعادل می شود.

مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس ادامه داد: عرضه و تقاضا فاکتورهایی هستند که بر بازار تاثیر می گذارند و تعادل بازار را حفظ می کنند.

مدیرعامل شرکت بهاردانه پار با بیان اینکه عامل اصلی تورم و افزایش کالاها در کشور ما، عرضه و تقاضا است، افزود: در چنین شرایطی با ایجاد تقاضای کاذب قیمت ها افزایش می یابد در حالیکه با حذف اقتصاد دستوری به راحتی تقاضا متعادل شده و قیمت ها کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در بازار کشورهای دیگر قیمت گذاری دستوری وجود ندارد، گفت: اگر دولت بتواند مسئله قیمت گذاری دستوری و ارز را حل کند، عرضه و تقاضا به خودی خود حل شده و قیمت ها متعادل می شود.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده اما با توجه به فاصله زیادی که بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد وجود دارد همه کالاهایی که از ارز نیمایی استفاده می کنند مشمول قیمت گذاری دستوری شده اند و با توجه به شرایط تحریمی کشور، عرضه کاهش و تقاضا افزایش یافته و به تبع آن نرخ کالاها دچار افزایش شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بسیاری از کالاها توسط دولت اعلام می شود که برای تولیدکنندگان از قیمت تمام شده کالا کمتر است؛ در چنین شرایطی تولید کننده توان و تمایلی برای تولید ندارد.
او ضمن یادآوری این مطلب کاهش تولید منجر به عدم توازن در کفه عرضه و تقاضا می شود، افزود: مشابه این شرایط قیمت دستوری روغن و مرغ است که به واسطه عدم صرفه در تولید، عرضه محصول به صورت قابل توجهی کاهش یافته است.
دومهری با اشاره به اینکه به بخشی از کالاهای وارداتی ارز نیمایی تعلق می گیرد، افزود: درصورتیکه ارز تک نرخی شده و ارز نیمایی برداشته شود،  عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد.
وی در خاتمه‌ خاطرنشان کرد: در این شرایط دیگر نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست و هیچ مشکلی برای تولید کننده و مصرف کننده وجود نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18124
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.