• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

 لزوم رفع موانع پیش روی صنایع | سرکوب قیمت ها متوقف شود

  • کد خبر : 18246
  • 09 فروردین 1402 - 12:11
 لزوم رفع موانع پیش روی صنایع | سرکوب قیمت ها متوقف شود
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش تولید داخل تنها راه مهار تورم است بنابراین دولت به جای سرکوب قیمت، بهتر است به رشد تولید اهمیت داده و از بخش خصوصی حمایت کند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، رضا مبصری در توصیه به دولت برای بهبود شرایط اقتصادی، اظهار کرد: افزایش تولید و حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع پیش روی صاحبان صنایع، منجر به مهار تورم خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: انتخاب شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» انتخابی هوشمندانه است ولی نباید در مرحله شعار باقی بماند و باید به چشم اندار تبدیل شود که در این صورت باید برای مهار تورم به تولید بها داد و از آن حمایت کرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان افزایش تولید داخل را تنها را مقابله با تورم دانست و گفت: دولت به جای سرکوب قیمت و اصرار بر تداوم اقتصاد دستوری بهتر است به رشد تولید اهمیت ویژه ای دهد و در این راستا از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کند.

این فعال اقتصادی کسری بودجه را یکی از مولفه های رشد تورم در اقتصاد برشمرد و افزود: بودجه یک سری منابع و مصارف دارد که در صورت عدم تامین منابع یا افزایش مصارف، کسری بودجه اتفاق می افتد.

او ادامه داد: در چنین شرایطی دولت برای جبران کسری بودجه ناگزیر پایه پولی را افزایش خواهد داد؛ به عبارتی ناگزیر به استقراض از بانک مرکزی می شود که این امر افزایش نقدینگی و تورم را به دنبال دارد.

مبصری خاطر نشان کرد: از طرفی اگر تولید افزایش نیابد این افزایش نقدینگی باعث خواهد شد که برای مقدار ثابتی از عرضه، نقدینگی بیشتری چرخه اقتصاد وجود داشته باشد که در نهایت منجر به افزایش قیمت کالا خواهد بود.

وی نسبت به پیامد آسیب اقتصاد دستوری در کشور هشدار داد و گفت: مهمترین کاری که دولت نباید انجام دهد، قیمت گذاری دستوری است چراکه در چنین شرایطی به واسطه نبود صرفه اقتصادی، بخش خصوصی از تولید منصرف خواهد شد که در این صورت عرضه کم شده و تورم باز هم افزایش می یابد.

برای افزایش تعاملات بین المللی راهکاری بیابیم

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ تسهیل تجارت و ممنوعیت وارات کالاهای مشابه آنچه در داخل کشور تولید می شود را راهی موثر در رونق اقتصاد کشور دانست و گفت: ما باید راهی برای تعامل در اجرای یک سری قوانین بین المللی از جمله FATF بیابیم چراکه اکنون تعاملات مالی بین المللی به واسطه عدم اجرای این قانون و همچنین تحریم‌های ظالمانه به سختی و صعوبت انجام می گیرد.

دبیر انجمن شرکت های زنجیره ای تولیدکننده گوشت مرغ کشور در توضیح حمایت تعرفه ای و واقعی از کالاهای جایگزین داخلی، گفت: وقتی با محدودیت های ارزی مواجه هستیم، واردات کالاهایی که در داخل قابلیت تولید دارند، هدر دادن منابع ارزی است.

وی ادامه داد: اگر به منابع داخلی اتکا کرده و تولید افزایش یابد ما شاهد افزایش سرانه درآمد و بهبود معیشت در کشور خواهیم بود.

او با بیان اینکه معیشت همواره دو سو دارد، گفت: یک سوی معیشت هزینه است که دولت به بهانه کاهش آن، به قیمت گذاری دستوری و ممنوعیت صادرات روی می آورد و تصور می کند به این وسیله می تواند تورم را کنترل کند در حالیکه این، مصداق مبارزه با معلول است.

وی ادامه داد: سوی دیگر معیشت، افزایش سرانه درآمد است که با رشد تولید و افزایش اشتغال پایدار میسر می شود بنابرین باید مطابق چشم انداز ترسیم شده، با افزایش تولید و عرضه، و نتیجتا افزایش درآمد سرانه، تورم مهار شود.

مبصری با تاکید بر اینکه دماسنج ما در اقتصاد تولید ناخالص داخلی است، افزود: اقتصاد ما در قیاس با چهار سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد کوچک شده در حالیکه جمعیت کشور در این مدت نزدیک به پنج میلیون نفر اضافه شده که این باعث می شود سرانه درآمد کشور نسبت به سنوات قبل کاهش یابد.

او معتقد است: سیاستگذاری نادرست باعث کاهش تولید ناخالص داخلی کشور و درآمد مردم شده است هرچند که تحریم ها بر این موضوع تاثیر دارد اما همین تحریم ها هم ناشی از سیاست گذاری حاکمیت است.

این فعال اقتصادی ضمن اظهار خرسندی از جهت گیری فعلی حاکمیت برای بهبود روابط ایران با دنیا، گفت: این جهت گیری صحیح باعث صادرات و رونق تولید می شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18246
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.