• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
نویاب گزارش می دهد؛

ادامه تراژدی قطعی برق و گاز صنایع گلستان/ واحد تولیدی در اولویت دولت نیست

  • کد خبر : 15597
  • 03 بهمن 1401 - 13:56
ادامه تراژدی قطعی برق و گاز صنایع گلستان/ واحد تولیدی در اولویت دولت نیست
قطعی حامل های انرژی صنایع در زمان اوج مصرف مشترکان خانگی، اقدامی است که به نظر می رسد تنها گزینه روی میز مسئولان گلستانی هنگام افزایش مردم در فصول گرم و سرد سال است.

الهام رئوفی فر؛ نویاب: در هفته های گذشته با ورود سامانه پرفشار هوای سرد به گلستان مصرف به صورت چشمگیری افزایش یافت که تبعات آن کاهش فشار گاز و قطعی آن در برخی نقاط بود. مدیران گلستانی برای مقابله با این شرایط بحرانی ضمن تعطیلی ادارات و مدارس، اقدام به قطعی گاز و برق صنایع کردند تا مشترکان خانگی در رفاه بمانند.

با وجود اینکه بیش از یک هفته از بازگشایی مدارس و ادارات گذشته اما هنوز برق و گاز صنایع قطع است و مدیران در مواجه با اعتراض فعالان اقتصادی به آنها استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت دوم تا اطلاع ثانوی توصیه می کنند.

استفاده از سوخت جایگزین درحالی مطرح است که به گفته برخی فعالان اقتصادی برای دریافت آن باید تعهد محضری داده شود ضمن اینکه برخی دیگر معتقدند حتی در این شرایط هم امکان تخصیص سهمیه نیست.

کسی پاسخگو شرایط نامساعد نیست

رئیس خانه صنعت معدن گلستان با بیان اینکه هیچ کس پاسخگو شرایط نامساعد تولید در استان نیست به خبرنگار نویاب، می گوید: متاسفانه مدیران بعد از بروز بحران به تولیدکننده اطلاع می دهند که باید واحدها را به سوخت جایگزین مجهز می کردند.

رمضان بهرامی می افزاید: زمانیکه تولیدکننده اقدام به استفاده از سوخت جایگزین می کند سهمیه ای برای سوخت ندارد و باید یک دور باطل را از سر بگذراند و نتیجه ای حاصل نشود.

وی ادامه می دهد: مدیران استانی در حوزه تولید و تامین زیرساخت های لازم، ضعف و ناتوانی خود را در قالب قوانین توجیه می کنند و از خسارت های تولید چشم پوشی می کنند.  

به گفته وی، به ازای هر روز تعطیلی صنایع و واحدهای تولیدی به اندازه یک ماه از تولید عقب مانده و خسارت می بینند ضمن اینکه این تعطیلی ها موجب تعدیل نیرو می شود که مسبب آن ناتوانی مدیریت بحران استان است.

امکان استفاده از سوخت جایگزین نیست

مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی گنبد کاووس هم معتقد است که فراهم کردن شرایط استفاده از سوخت جایگزین در واحد های تولیدی به آسانی امکان پذیر نیست و به جرئت می توان گفت که ۹۹ درصد صنایع فاقد دستگاه های دو گانه سوز هستند.

تاج قلی در گفتگو با خبرنگار نویاب با تاکید به اینکه این وضعیت از ۲۰ دی ماه شروع شده و تا کنون ادامه دارد، می افزاید: بی برنامگی در قطع برق و گاز واحد های صنعتی باعث شده است تا این مجموعه ها بلاتکلیف باشند.

وی ادامه می دهد: فراهم کردن شرایط استفاده از سوخت جایگزین در واحد های تولیدی به آسانی امکان پذیر نیست و به جرئت می توان گفت که ۹۹ درصد صنایع فاقد دستگاه های دو گانه سوز بوده و نیازمند تعویض دستگاه هستند.

او اضافه می کند: زمانیکه گاز وصل شود مجدداً باید دستگاه عوض شود که با وجود این چالش، عدم فعالیت، خسارت کمتری را به واحد صنعتی وارد خواهد کرد.

وی توقف تولید را منجر به بدعهدهی صنایع به مشتریانشان می داند و می افزاید: مصرف کننده منتظر جنس یک واحد تولیدی خاص نمی ماند و به این ترتیب مشتری های خود را از دست می دهند و متحمل پرداخت جریمه هم خواهند شد.

مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی گنبد کاووس معتقد است: مسئولانی که وظیفه تحلیل شرایط فعلی را دارند تا بر اساس آن تصمیمات درست اتخاذ کنند، نسخه های بدون تحلیل برای صنایع می پیچند.

به گفته وی، تولید کننده ای که تاکنون نیمه تعطیل بوده در حال حاضر اوضاع فعلی را تحمل کرده و در نهایت مجبور به اخراج کارگران و تعطیلی واحد تولیدی می شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در هر شرایط بحرانی که برای کشور ایجاد می شود، تولید نخستین بخشی است که در تیررس تصمیمات اشتباه قرار می گیرد و تاوان آن را می دهد.

صنایع تاوان می دهند

یک دکترای اقتصاد در این باره به خبرنگار نویاب، می گوید:هر شرکت و سازمان هزینه های ثابت و متغیری دارد که یکی از آنها دستمزد کارگران است که با وجود تعطیلی صنایع، باز هم باید پرداخت شود

مهران جمالی می افزاید: متاسفانه در هر بحرانی، نخستین بخشی که مورد تیررس قرار می گیرد، تولید است که در نهایت تبعات این تصمیمات اشتباه متوجه مردم می شود.

به گفته او، تعطیلی واحدهای تولیدی در سراسر کشور باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت کالای مورد نظر شده که باز هم هزینه آن را باید مردم بپردازند.

برای پیگیری موضوع با رمضان علی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا که عضو کمیسیون انرژی مجلس هستند تماس گرفتیم که پاسخی به قطعی گاز و برق صنایع نداد.

متاسفانه در هر بحرانی، نخستین بخشی که مورد تیررس قرار می گیرد، تولید است که در نهایت تبعات این تصمیمات اشتباه متوجه مردم می شود.

 کمبود گاز و برق مشکل کشوری

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی کمبود گاز و برق را مشکلی ملی اعلام می کند و به خبرنگار نویاب می گوید: قطعا باید این مشکل در آینده حل شود.

رحمت اله نوروزی تولید را ارای اهمیت و مورد تاکید مقام معظم رهبری می داند و می افزاید: با توجه به ضرورت فعالیت این حوزه و ارزش افزوده ای که می تواند برای کشور داشته باشد باید این مشکل هرچه سریعتر رفع شود.

اما مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان هم در گفتگو با خبرنگار نویاب ضمن اظهار نارضایتی از قطعی گاز و برق صنایع، می گوید: در شرایط فعلی اولویت مدیران استانی تامین گاز و برق مشترگان خانگی است.

رضا شهمرادی که با قطعی حامل های انرژی صنایع مخالف است، می افزاید: تمامی واحدهای صنعتی در این دوره از سال تعهداتی به مشتریان خود دارند که این قطعی گاز و برق منجر به بدعهدی آنها شده است.

با توجه به تاکید سیاست کلی کشور بر حوزه تولید به نظر می رسد مدیران باید برای رفع کمبود این حامل های انرژی چاره ای به جز قطعی برق و گاز صنایع بیاندیشند و در برخورد با هرشرایط بحرانی فقط مشترکان خانگی را ارجح ندانند چراکه با خسارت یا تعطیلی صنایع امعه کارگری نخستین بخشی است که آسیب می بیند بنابراین تدوین راهکاری کوتاه مدت برای چنین شرایط نه تنها مشکلگشا نیست که بیشتر به دشواری شرایط اقتصاد فعلی استان هم دامن خواهد زد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15597
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.