• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
مشکلات دامداران بررسی می شود؛:

«سلاخی» ایستگاه آخر دامداری‌های گلستانی | روایت خرجی که از دخل جلوتر است

  • کد خبر : 13215
  • 10 آذر 1401 - 9:30
«سلاخی» ایستگاه آخر دامداری‌های گلستانی | روایت خرجی که از دخل جلوتر است
گرانی خوراک دام، کمبود نقدینگی و خلف وعده شرکت پشتیبانی امور دام گلستان در پرداخت مطالبات، دامداران گلستانی را در تنگنای مالی قرار داده تاجایی که این صنعت را بسیار شکننده کرده است.

به گزارش نویاب به نقل بازار: اهمیت صنعت دامپروری در امنیت غذایی و تاثیر آن در ارز آوری و اقتصاد کشور امری انکار ناپذیر است با اینحال اتخاذ سیاست های نادرست و فقدان حمایت های لازم از سوی دولت در سال های اخیر این صنعت را با چالش های جدی روبه رو کرده تا جاییکه این روزها در رسانه های تصویری و مکتوب زیاد می بینیم و می شنویم که دامداران از تعطیلی این کسب و کار به واسطه عدم صرفه اقتصادی آن می گویند.

سال گذشته بسیاری از دامداران از کمبود نهاده گلایه داشتند اما در سال جاری فعالان این صنعت از گرانی خوراک دام پس از حذف ارز دولتی و چند برابر شدن قیمت نهاده ها نالان هستند. بر اساس اظهارات دامداران برای تامین هزینه های گزاف نهاده ناگزیر باید هراز گاهی دام خود را بفروشند تا امکان تامین غذای سایر دام ها مهیا شود. این هزینه برای دامپرورانی که تعداد دام بیشتری دارند به مراتب سرسام آورتر است.

خرج به دخل نمی خواند

یک دامدار سنتی می گوید: حدود هزار دام سبک دارد و با گرانی خوراک دام ناچار باید روزانه بیش از ۱۲ میلیون تومان هزینه صرف تامین خوراک دام‌هایش کند همچنین افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی نهاده های دامی باعث شده تا روزانه برای تهیه خوراک دام بیش از ۱۲ میلیون تومان هزینه مصرف کنیم.

دامداران از گرانی خوراک دام پس از حذف ارز دولتی و چند برابر شدن قیمت نهاده ها نالان هستند

هادی توکلی با بیان اینکه به واسطه مشکلات متعددی که دامپروری دارد، بازده اقتصادی دامداری به شدت کاهش یافته به طوری که بسیاری از کسانی که در این حرفه فعالیت دارند اقدام به فروش دام خود کرده اند، تاکید کرد: انگیزه دامداران برای ادامه این حرفه کم رنگ شده، است از سوی دیگر عدم ثبات شرایط بازار دام و فرآورده‌های آن، نبود زنجیره تولید و خرید تضمینی دام و اطلاعات علمی و فنی پایین دامداران سنتی پرورش دام را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه مجموعه این مشکلات در کنار توسعه نیافتگی کشت علوفه پرمحصول، منجر به کمبود و گرانی علوفه دام و افزایش هزینه تولید محصولات دامی شده است، افزود:» عدم نقدینگی و حمایت دولت از بخش دامپروری علت بروز مشکلات متعدد در این حوزه است صنعت دامپروری از پایه های مهم تولید کشور محسوب می شود اما چالش های این حوزه مانع رشد و توسعه آن شده است.

33009 «سلاخی» ایستگاه آخر دامداری‌های گلستانی | روایت خرجی که از دخل جلوتر است

خرید کمتر از نرخ مصوب

یکی از اقدامات دولت در حمایت از صنعت دامپروری خرید تضمیمی دام سبک و سنگین توسط شرکت پشتیبانی و امور دام بود که این موضوع هم برای دامپروران باعث مشکل شده است چراکه به گفته دامداران شرکت پشتیبانی دام این مطالبات را به موقع پرداخت نمی کند.

در همین رابطه محسن عابدینی ضمن بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت را کمتر قیمت مصوب از دامدار خرید می کند، می افزاید: عدم پرداخت به موقع مطالبات دامداران پس از گذشت چند ماه منجر شده تا اقتصاد دامپروری ها بیشتر از گذشته متشنج شود افزایش هزینه‌های دستمزد کارگری، بیمه، مالیات و هزینه‌های انرژی بیش از پیش دامداران را در تنگنای اقتصادی قرارداده است.

وی با بیان اینکه فروش دام با قیمت پایین به شرکت پشتیبانی امور دام نه تنها دردی را از دامدار دوا نکرد بلکه منجر به استیصال دامداران از عدم پرداخت مطالبات پس از چند ماه شد، ابراز کرد: دامپروری در حال حاضر پرچالش‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند لذا افزایش بیش از ۶۰۰ درصدی قیمت نهاده های دامی باعث شد تا دامداران علی رغم میل خود دام‌های باارزش را به کشتارگاه ببرند در خرید نهاده با محدودیت در سیستم بازارگاه روبه رو هستیم، اگر آزادسازی در بازار انجام شده، محدودیت در خرید نهاده عملی بی معنا است‌.

خلف وعده دولت

یک دامدار صنعتی می گوید: هدف از خرید تضمینی گوشت دام حمایت از دامداران بود اما عدم وصول مطالبات یا اختصاص نهاده‌های دامی، سبب بروز مشکلات متعددی برای این قشر شده است. با اینکه دام توسط شرکت پشتیبانی خریداری شده اما بعد از گذشت چندماه پولی پرداخت نشده و در نهایت نهاده دامی را جایگزین پول آن هم با قیمتی بالاتر از تعرفه بازار دادند.

علی شبستری از روند تسهیلات دامداری انتقاد می کند و می گوید: متاسفانه مسئولان مدعی پرداخت تسهیلات در قالب طرح دام کارت هستند درحالیکه پس از طی فرایند پیچیده اداری، از کمبود منابع مالی و محدودیت در عرضه تسهیلات سخن می رانند.

به واسطه مشکلات متعددی که دامپروری دارد، بازده اقتصادی دامداری به شدت کاهش یافته است

گذشته از اینکه موضوع گرانی خوراک دام و کمبود نقدینگی دامداران برای تامین نهاده به یکی از بحث های داغ رسانه ها تبدیل شده، در مجلس هم نمایندگان بسیاری درباره آن صحبت کرده و بعضاً به وزیر تذکر شفاهی هم دادند. تذکر شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان و علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس به وزیر جهاد کشاورزی و انتقاد علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار از جمله واکنش های مجلس به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

حل مشکلات تا دوماهه آینده

به باور این نمایندگان، گرفتاری دامداران ممکن است سبب شود که سال آینده در تهیه دام های سبک و سنگین دچار مشکل شده و ناگزیر به واردات شویم بنابراین پیش از بروز چنین مشکلی بهتر است با حمایت از تولید مانع ایجاد سایر چالش ها شویم این موضوعی است که نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم به آن تاکید دارد.

نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هدف از سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر اقتصاد کشور را حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می داند و می گوید: علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، متاسفانه شرکت های تعاونی در ایجاد فضای لازم برای عرضه کالاهای تولید عملکرد خوبی نداشتند دامداران سنتی و صنعتی پس از حذف ارز ترجیحی با مشکلات متعددی روبه رو شدند اما با هماهنگی های صورت گرفته شده با وزرات جهادکشاورزی به زودی مشکل نقدینگی دامداران را رفع خواهیم کرد.

با توجه به اهمیت صنعت دامپروری در تامین نیاز خوراک جامعه و ارزش افزوده آن برای اقتصاد کشور و اشتغالی که این حوزه به همراه دارد به نظر می رسد دولت هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل دامداران باید اقدام کند تا در آینده شاهد افول این صنعت در کشور و به خصوص استان گلستان که به نوعی قطب دامپروری کشور است، نباشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=13215
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.