• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

pvc ایرانی گرانتر از بازار جهانی/ قیمت گذاری مهندسی شده در فصل سرما/ ۸۰ درصد صنعت پروفیل کشور راکد است

  • کد خبر : 13202
  • 10 آذر 1401 - 9:20
pvc ایرانی گرانتر از بازار جهانی/ قیمت گذاری مهندسی شده در فصل سرما/ ۸۰ درصد صنعت پروفیل کشور راکد است
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور گفت: با توجه به قیمت گذاری مهندسی شده پتروشیمی ها، pvc ایرانی گران تر از بازار جهانی بوده و صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور رو به اضمحلال و ۸۰ درصد این صنعت راکد است.

حسین طوسی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: صنعت upvc صنعت تولید پروفیل های pvc و ساخت در و پنجره upvc بوده که از حدود ۱۵ سال پیش این صنعت وارد کشور شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: ۷۵ الی ۸۰ درصد پنجره ساختمان های کشور از این متریال و پنجره های دوجداره بوده که به دلیل عایق و صرفه جویی انرژی کاربرد دارد.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد مواد pvc گرید خاص بوده و از چهار پتروشیمی اروند، بندر امام، غدیر و آبادان تامین می شود.

طوسی گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۶۰ الی ۸۰ هزار تن از مواد pvc گرید ۶۵ fاستفاده شده و گرید بحرانی است و برای آن بازار سیاه درست می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور عنوان کرد: همیشه برای تهیه این نوع گرید دچار سختی و تنگنا هستیم و حدود ۱۰۰ شرکت در کشور به این مواد احتیاج دارند.

وی عنوان کرد: سامانه بهین یاب در وزارت صمت برای تامین و توزیع مواد اولیه از طریق بورس راه اندازی شده و طبق ظرفیت سنجی و نیازسنجی براساس تجهیزات و تولیدات کارخانه ها سهمیه در نظر گرفته شده است.

طوسی اضافه کرد: کسانی که پروانه داشته و عضو بهین یاب هستند به صورت هفتگی یا ۱۰ روزی یکبار در بورس شرکت کرده و مواد اولیه خود را تامین می کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور توضیح داد: به دلیل اینکه pvc کالای استراتژیک و پرمصرف برای صنعت لوله و اتصالات، چرم، سیم و کابل و غیره بوده برای تامین آن همواره مشکل داریم.

مشکلات عرضه

وی افزود: در بورس، پتروشیمی‌ها، قیمت گذاری، میزان عرضه در بورس و غیره مشکل وجود داشته و از جهات مختلف برای این ماده مافیا وجود دارد که این کالا را بین خودشان دست به دست کرده و ما همیشه در مضیقه تامین این ماده اساسی برای تولیدات خود هستیم.

مدیرعامل شرکت پروفیل upvc فن پلاس توس گفت: pvc در پتروشیمی داخل کشور به میزان زیاد تولید می‌شود اما چون سیستم عرضه غلط است و این کارخانه ها قبل از اینکه نیاز داخل را تامین شود به فکر صادرات و انجام تعهدات خود هستند در نتیجه ما در تأمین این ماده دچار مشکل هستیم.

طوسی ادامه داد: هم اکنون ما این کالا را با دلار آزاد می خریم زمانی که به دست ما می رسد بالاتر از قیمت جهانی است؛ چون سیستم قیمت گذاری به گونه ای است که پتروشیمی ها با همدیگر هم بستگی داشته و از طرف دیگر سهام عمده آنها دولتی است و دولت همواره در جهت منافع خود حرکت می کند.

وی اضافه کرد: بعد از سامانه بهین یاب، سامانه جامع تجارت راه اندازی شده ولی سهمیه بندی کماکان وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور گفت: به لحاظ قیمت گذاری همیشه مشکل داشته ایم و کفه ترازو به سمت پتروشیمی ها است.

طوسی توضیح داد: پتروشیمی‌ها موظف هستند در هفته طی روزهایی که بورس فعال است ۱۰ هزار تن pvc عرضه کنند، زمانی که این میزان عرضه انجام می شود قیمت متعادل است اما آقایان با ترفندهای مختلف عرضه را مهندسی کرده و تفاهمات نانوشته‌ای دارند و با مهندسی عرضه، قیمت را رقابتی می کنند.

وی توضیح داد: پتروشیمی ها یا به اورهال می روند و یا تولید ندارند و به گونه ای شرایط را مهندسی کرده در نتیجه تولید به نصف تقلیل می‌یابد و وقتی تقاضا بیش از عرضه باشد قیمت بالا می رود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور گفت: نحوه عرضه در روزهای اخیر به گونه ای است که بازار را ۶۲ درصد رقابت کردی و این رقابت کاذب، ساختگی و مهندسی شده است؛ یعنی آنها ۶۲ درصد کالای خود را گران تر فروختند.

طوسی بیان کرد: پتروشیمی ها از خوراک ارزان قیمت، انرژی ارزان قیمت، سوبسیدها و رانت های مختلف برای سود حداکثری خود استفاده می‌کنند و با صنایع پایین دستی قابل مقایسه نیستند.

وی گفت: به دلیل تحریم ها امکان خرید از کشورهای دیگر ممکن نیست وگرنه این کالا در همه جای دنیا یافت می شود و قیمت آن هم جهانی است و می توانستیم آن را وارد کرده و قیمت به صورت معناداری هم پایین تر بود.

تولید، توزیع و قیمت‌گذاری ‏pvc در انحصار پتروشیمی ها

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور ادامه داد: در این شرایط تولید، توزیع و قیمت‌گذاری ‏pvc در انحصار پتروشیمی ها است و با وجود آن که طبق قانون سازمان حمایت، عرضه باید در بورس انجام شود اما این اتفاق نمی‌افتد و قیمت گذاری مهندسی شده بوده و متناسب با فصل هایی که ما بیشتر به این مواد نیاز داریم (پاییز و زمستان) با نقشه های قبلی آن ها به اورهال می‌روند و عرضه کم شده قیمت بالا می رود و پول به جیب پتروشیمی‌ها خواهد رفت.

طوسی افزود: صنعت ما پایین دستی صنعت پتروشیمی بوده و از مصالح مهم در صنعت ساختمان است که بر میزان تولید و قیمت ساختمان هم تاثیر می گذارد.

وی عنوان کرد: با توجه به رقابتی کردن قیمت و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ما این ماده را ۷۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی آن می خریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: طبق فرمت اقتصادی نمی توانیم این میزان اختلاف قیمت را به مشتری منتقل کنیم در نتیجه بر میزان تولید و فروش ما تاثیر گذاشته و ما متضرر خواهیم شد.

وی اضافه کرد: پتروشیمی‌ها از منابع بانکی و بازار سرمایه استفاده می کنند و همچنین برای سوخت، انرژی، خوراک و غیره قیمت واقعی را پرداخت نمی کنند و در نتیجه سود آنها بیشتر هم می شود.

طوسی بیان کرد: پتروشیمی‌ها مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی کنند و از هر نظر حمایت می شوند و خوراکشان هم از شرکت نفت و به صورت مدت‌دار و با تمهیدات ویژه بوده اما تمام فشارها روی دیگر صنایع پایین دستی است.

صنعت ما در حال اضمحلال است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور گفت: ما همچنین با معضلاتی همچون ارزش افزوده، زمان انتظار، رکود صنعت ساختمان، تحریم و موارد دیگر رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: تکنولوژی و ماشین آلات ما از خارج از کشور تامین می‌شود و با توجه به تحریم ها ما از هرگونه قطعات یدکی محروم هستیم و باید خودمان مهندسی معکوس داشته و از بازار آزاد آن را تامین کنیم که هزینه بالایی را به ما منتقل می کند.

طوسی اضافه کرد: در نتیجه ما چندین سال است که نتوانستیم توسعه ایجاد کنیم و ماشین آلات خود را به روز کنیم.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت ها و هزینه های مالیات، بیمه، هزینه های تعمیر و نگهداری، حقوق کارگران و غیره صنعت ما در حال اضمحلال است و ما از این مشکلات رنج می بریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور بیان کرد: با این همه حجم سرمایه گذاری و تخصص به جای اینکه توسعه یابیم هر سال کوچک تر و محدود تر شده و به دلیل تورم و پایین آمدن ارزش پول ملی، سرمایه در گردش ما هم کمتر می‌شود و بانک ها هم به ما کمک نمی کنند.

وی عنوان کرد: صنعت ما خوابیده و تمام واحدها در شرف تعطیلی هستند؛ معدل ظرفیت کاری ما ۲۰ درصد است و این یعنی ضرر مطلق صنایع پروفیل و در و پنجره upvc کشور و این در شرایطی بوده که هزینه‌های سربار، پرسنل و غیره ثابت است.

طوسی گفت: در صادرات هم به دلیل تحریم به روی ما بسته است یعنی علیرغم داشتن کیفیت بالا و در حد اروپا نمی توانیم کالاهای خود را بفروشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=13202
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.