• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3
یادداشت

آنچه باید درباره بیماری گال زیتون بدانید

  • کد خبر : 10723
  • 18 مهر 1401 - 15:50
آنچه باید درباره بیماری گال زیتون بدانید
گال به عنوان یکی از بیماري هاي مهم جلدي واگیردار از جمله بیماري هاي شایع انگلی در دنیا به ویژه در نواحی گرم و مرطوب شایع است که عمدتا در کشورهاي مديترانه اي وجود دارد.

به گزارش نویاب: دلیل بروز این بیماری در منطقه مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای گسترش بیماری است. اگر چه ارزیابی خسارت بیماری مشکل است اما گال زیتون به عنوان یکی از مهمترین بیماری های زیتون شناخته می شود.

بیماری گیاهی گال باکتریای زیتون به اسامی دیگری همچون گره و سل زیتون معروف است که طبق آخرین تحقیقات علاوه بر زیتون روی گیاهان و درختان دیگری همچون خرزهره و انار نیز بیماری ایجاد می‌کند.

گال باکتریایی تنها باکتری بیماری‌زای زیتون است که به طور معمول از محل جدا شدن برگ‌ها، محل هرس و ترک‌های ناشی از سرمازدگی به خصوص در درختان جوان نفوذ می‌کند و توانایی ماندگاری روی بافت‌های سالم گیاه را دارد و به نظر کارشناسان بهترین راه ممانعت از آلودگی گیاهان، جلوگیری از نفوذ باکتری است.

به همین خاطر به باغداران توصیه می شود که در زمان برداشت با توجه به اینکه با روش ضربه‌زدن به درختان، زیتون را به جمع‌آوری می‌کنند، بهتر است که چوب‌های مورد استفاده را با سموم مسی آغشته کرده تا ضربه‌زدن همراه با زخمی شدن درختان باعث انتقال بیشتر بیماری نشود.

همچنین هرس تابستانه گره‌های روی درخت و شاخه‌های آلوده و سپس سوزاندن آنها، کاشت ارقام مقاوم به بیماری، حذف علف هرز، درختچه خرزهره و احتیاط در جلوگیری از زخمی شدن گیاه از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری گال باکتریایی است.

بر اساس آمارهای موجود در بهار سال ۱۳۹۴، گال هایی روی تنه و شاخه های تعدادی از درختان زیتون چهار ساله در باغ روستای قره چشمه مینودشت مشاهده شد که گال ها کروی شکل و به رنگ سبز کمرنگ تا قهوه ای و دارای سطحی صاف بودند که در آن زمان برای کنترل بیماری، درختان با درگیری بالا، آتش زده شد.

به باور کارشناسان، گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین های مستعد، از قطب های مهم تولید زیتون کشور به شمار می رود و به همین خاطر است که تاکنون نهال زیتون در مساحتی حدود ۶۰ هزار هکتار کاشت شده که ثمره آن در سال جاری به گواه مسئولان جهاد کشاورزی گلستان برداشت ۱۵ هزارتن زیتون بوده است با اینحال نگرانی از انتشار بیماری گال در بین باغات استان وجود دارد که امیدواریم در کوتاه ترین زمان کنترل شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=10723
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.