• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
رئیس جهاد کشاورزی گلستان خبرداد؛

کشت پائیزه راهی برای مقابله با بحران کم آبی در گلستان

  • کد خبر : 10145
  • 04 مهر 1401 - 10:33
کشت پائیزه راهی برای مقابله با بحران کم آبی در گلستان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: یکی از راهکارهای مهم در حوزه مصرف بهینه آب، تشویق زارعان به کشت پائیزه است تا محصول از آب کمتری استفاده کند.

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی کشاورزی گلستان رفع مشکل کم آبی و اجرای آبیاری نوین با هدف حذف کامل آبیاری سنتی است تا شرایط اقتصادی کشاورز افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان افزود: در اراضی کشاورزی به ازای هر متر مکعب آب، دو کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شود که با استقرار سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی می توان بازدهی تولید محصول را افزایش و میزان آب مصرفی را کاهش داد.

وی با بیان این نکته که ۲۶ درصد اراضی کشاورزی گلستان از طریق سیستم های نوین آبیاری می شوند، افزود: ایجاد سیستم‌های آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله به مزرعه منجر به صرفه جویی ۲۵ درصدی آب و افزایش مواد آلی خاک می شود.

برزعلی یادآورشد: با توجه به شرایط اقلیمی و بازدهی پایین آبیاری در کشور، تشویق و ترغیب کشاورزان برای ترویج آبیاری مدرن، اجتناب ناپذیر است و سبب افزایش کیفیت زیست خانوار کشاورزان می شود.

وی ضمن یادآوری این نکته که در بخش توسعه آبیاری، نیازمند ترویج و آموزش هستیم، اظهار کرد: آموزش و توضیح ضروریت استفاده از سیستم آبیاری نوین برای کشاورزانی که سال‌ها از روش‌های سنتی استفاده کردند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از آبیاری در زمان مناسب، کاشت و داشت مکانیزه، بذر و نهاده با کیفیت به عنوان عوامل مهم افزایش بهره‌وری کشاورزی در کشور یاد کرد و افزود: باید در کنار فراهم سازی همه این موارد، از سیستم آبیاری نوین برای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=10145
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.