• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خبرداد؛

صادرات محصولات کشاورزی به ریال ورود ارز آن به دلار

  • کد خبر : 10141
  • 04 مهر 1401 - 10:36
صادرات محصولات کشاورزی به ریال ورود ارز آن به دلار
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: تجار ایرانی در کنار اجبار به ارزان فروشی محصولات به کشور‌های همسایه با چالش صادرات به ریال و بازگشت ارز به صورت دلار مواجه هستند.

صدرالدین نیاورانی درباره چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی کشور، اظهار کرد: به سبب مسائل سیاسی ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، که حجم قابل توجه‌ای از صادرات محصولات کشاورزی کشور را به اجبار محدود به کشور‌های همسایه همچون عراق، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، امارت متحده عربی و… کرده است.

وی ادامه داد: این اجبار نتایج منفی به دنبال داشته است که از جمله آن می‌توان به ارزان فروشی محصولات اشاره کرد، به طور مثال هر کیلوگرم کیوی ایران در اتحادیه اروپا ۲.۵ دلار قیمت دارد اما، هم اکنون به قیمت ۶۰ سنت به کشور‌های همسایه فروخته می‌شود.

به گفته نیاورانی؛ در کنار اجبار به ارزان فروشی محصولات به کشور‌های همسایه تجار ایرانی با چالش صادرات به ریال و بازگشت ارز به صورت دلاری مواجه هستند که تا حد زیادی تجارت محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی یادآور شد: هر چند صادرات به ریال تجار را از نوسانات نرخ ارز در‌امان می‌دارد اما، مشکل بزرگتری را به دنبال دارد که بازگشت ارز صادرات به صورت دلاری است، به عبارت دیگر تجار صادرات به ریال انجام داده‌اند اما، بانک مرکزی از آن‌ها بازگشت ارز به صورت دلاری طلب می‌کند.

نیاورانی با تأکید بر اینکه به رغم هشدار‌ها دولت سیزدهم همانند دولت قبل اصرار بر ادامه این سیاست غلط گرفته است، افزود: شاهد آن هستیم که ادامه اجرای این سیاست منتج به افزایش حذف بازرگانان با تجربه با تعلیق کارت بازرگانی آن‌ها و بسته شدن کارخانه‌های تولیدی محصولات صادراتی شده است.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با انتقاد از اجرای این سیاست در تبادلات تجاری محصولات کشاورزی با کشور پاکستان، اظهار کرد: امسال قرار بر این شده است که در قبال واردات نارنگی از کشور پاکستان سیب به این کشور صادر کنیم، دولت برای این نوع مبادله تجاری که نوعی مبادله پایاپای محسوب می‌شود نیز از تجار درخواست اجرای پیمان ارزی داشته است.

نیاوری گفت: دولت دلیل این درخواست را خالی بودن دستش از ارز عنوان می‌کند اما، با آسیبی که به صادرات محصولات کشاورزی وارد می‌شود میزان ارزآوری بیش از گذشته روند نزولی پیدا خواهد کرد.

وی همچنین با ابزار نگرانی از قطع ارتباطات دیپلماتیک با کشور اوکراین با بازگشت سفر کشورمان، اظهار کرد: این اتفاق می‌تواند تجارت محصولات کشاورزی کشور را با چالش جدید دیگری مواجه کند، چراکه این کشور نقش مهمی در تجارت این محصولات برای ما دارد.

نیاورانی واردات محصولات کشاورزی مانند نهاده‌های خوراک دامی و گندم از اوکراین را از نمونه‌های محصولات کشاورزی پر اهمیت برای ایران دانست.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=10141
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.