• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
0

پیش بینی رشد منفی بخش مسکن در سال جاری

  • کد خبر : 9933
  • 28 شهریور 1401 - 8:20
پیش بینی رشد منفی بخش مسکن در سال جاری
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی رشد بخش مسکن و ساختمان را در سال ۱۴۰۱ منفی ۳.۴ درصد پیش بینی کرد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که در خصوص عملکرد اقتصادی سه ماهه ابتدایی کشور منتشر کرده بخش مسکن و ساختمان را یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور دانسته است.

در این گزارش آمده ساختمان و مسکن در انتهای زنجیره تولید بوده و بخش‌های زیادی از صنایع مولد شامل تولید نهاده‌های ساختمانی و همچنین حمل و نقل را درگیر می‌کند و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی به حساب می‌آید.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش با اشاره به تفاوت‌های عجیب آماری بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی بخش مسکن و ساختمان می‌افزاید: از نظر بانک مرکزی سرمایه گذاری در بخش ساختمان رشد منفی ۶.۹ درصدی و از نظر مرکز آمار مثبت ۳.۹ درصدی در سال ۱۴۰۰ داشته است.

همچنین بررسی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره واحدهای مسکونی مناطق شهری کشور حاکی است که در تمام فصول سال ۱۴۰۰ رشد این شاخص (تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره) منفی بوده و لذا رشد منفی سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان مشهود است.

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی نیز با اشاره به تورم بالای هزینه‌های اجرای این بخش، از کاهش شدید فعالیت‌ها در این حوزه خبر داده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده عملکرد بودجه عمرانی دولت در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که رشد سرمایه گذاری در ساختمان‌های غیرمسکونی دولتی در این دوره منفی بوده؛ زیرا مخارج پروژه‌های عمرانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به صورت اسمی ۹۶.۴ درصد کاهش داشته که با در نظر گرفتن تورم ۳۷ درصدی، به معنای افت شدید سرمایه گذاری دولتی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ است.

پیش بینی رشد منفی بخش مسکن در سال جاری
آن گونه که کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده اند، بر اساس شواهد موجود، رشد بخش ساختمان در سال ۱۴۰۱ حدود منفی ۳.۴ درصد برآورد می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برآورد مذکور در صورت تداوم روند طی شده در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به دست آمده و در صورتی که طرح جهش ملی مسکن در ادامه سال جاری به صورت جدی دنبال شود می‌تواند رشد این بخش را به دنبال داشته باشد.

129407 پیش بینی رشد منفی بخش مسکن در سال جاری

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9933
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.