• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
نویاب گزارش می دهد؛

آشوراده بی دفاع در برابر حریق/ ترابری تجهیزات به جزیره ممکن نیست

  • کد خبر : 9686
  • 20 شهریور 1401 - 7:52
آشوراده بی دفاع در برابر حریق/ ترابری تجهیزات به جزیره ممکن نیست
آتش سوزی در جزیره آشوراده هر چند با بکارگیری تجهیزات پیمانکار لایروبی خلیج گرگان و حضور مردم مهار شد اما نبود یک پایگاه آتش بان و ضعف ادوات عملیاتی در این جزیره همچنان ملموس است.

نویاب: ظهر روز گذشته (جمعه) بخشی از رویشگاه‌های جزیره آشوراده در گلستان دچار حریق شد، هرچند وقوع این رخداد، حادثه جدیدی نبود اما بار دیگر ضرورت احداث یک پایگاه آتش بان در تنها جزیره ایرانی دریای خزر را نشان داد.

دیروز و با مشارکت حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی دستگاه‌های متولی مانند منابع طبیعی، دریابانی، محیط زیست مازندران و گلستان، بومیان و نیروهای بسیج این آتش سوزی پس از هفت ساعت مهار شد اما همه حاضران در این عملیات بر این اعتقاد هستند که مهم ترین ابزار موثر مهار این حریق مشارکت تجهیزات لجستیکی قرارگاه خاتم الانبیا در جزیره آشوراده بود.

با وجود آنکه در گزارش برخی مسئولان محیط زیست از رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به همراهی و مشارکت پرسنل قرارگاه خاتم الانبیاء در مهار حریق جزیره آشوراده نشده اما واقعیت آن است که اگر بولدوزر و گریدر قرارگاه نبود، با بیل و شن کش و آتشکوب این حریق مهار نمی‌شد.

سال ها است که وعده تجهیز یک واحد آتش بان در جزیره آشوراده با مشارکت مالی استان‌های گلستان و مازندران مطرح می‌شود اما هر بار این موضوع ابتر می‌ماند.

خودروهای آتش نشانی نظاره گر حریق در آشوراده

ضرورت تجهیز پایگاه آتش بان محیط زیست مازندران وقتی مشهودتر می‌شود که امکان انتقال ادوات از بندرترکمن به این جزیره از طریق مسیر آبی ممکن نیست؛ با وجود آنکه سال گذشته و با صرف چند صد میلیون تومان بارج شناور در اسکله شهرستان ترکمن احداث و به بهره برداری رسید اما به سبب کاهش تراز و پسروی آب مقوله انتقال و جابجایی ادوات میسر نیست.

موضوعی که در آتش سوزی روز گذشته هم نمود یافت؛ خودروهای آتش نشانی بندر ترکمن روز گذشته به ساحل بندرترکمن آمدند و صرفاً با استقرار در ساحل این شهر نظاره‌گر حریق در تنها جزیره ایرانی خزر بودند.

آشوراده بی دفاع در برابر حریق/ ترابری تجهیزات به جزیره ممکن نیست

با وجود آنکه محیط زیست مازندران به عنوان متولی اصلی اداره زیستگاه‌های آشوراده تلقی می‌شود اما این منطقه از نظر سرزمینی به گلستان تعلق دارد و ضرورت دارد تا هر دو استان برای احداث پایگاه اطفا حریق همکاری کنند.

نقش تجهیزات و اداوت قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در اطفای حریق آشوراده غیرقابل انکار استهر چند در حال حاضر به خاطر پروژه عمرانی و لایروبی کانال‌های آشوراده حدود ۵۰ دستگاه انواع تجهیزات سنگین متعلق به قرارگاه خاتم انبیا(ص) در آشوراده مسقر هستند و در مواقع بحرانی کمک یار مدیریت بحران شهرستان محسوب می‌شوند اما از هم اکنون باید برای حفظ پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش میانکاله در دوران پساقرارگاه چاره ایی اندیشید.

فرماندار بندرترکمن در گفتگو با خبرنگار نویاب گفت: نقش تجهیزات و ادوات قرارگاه خاتم انبیا در مهار آتش سوزی جزیره آشوراده غیر قابل انکار است.

عبدالغفور غراوی گفت: هر چند حدود ۱۵۰ نفر در عملیات مهار آتش سوزی مشارکت داشتند اما وجود گریدرهای قرارگاه خاتم به عملیات اطفاء حریق شتاب دو چندانی دادند که قابل تقدیر است.

یکسال در انتظار بیل مکانیکی هستیم

رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله هم به خبرنگار نویاب گفت: سال گذشته مصوب شد تا یک دستگاه بیل مکانیکی از سوی استانداری گلستان در اختیار محیط زیست مازندران قرار بگیرد اما این وعده تاکنون محقق نشده است.

علی کلانه گفت: هم اینک برای مهار آتش سوزی در جزیره آشوراده، باید امکانات و تجهیزات از منطقه بهشهر به آشوراده انتقال یابد که بعد مسافت و ناهمواری راه مشکلات زیادی را در عملیات اطفای حریق ایجاد می‌کند.

آشوراده بی دفاع در برابر حریق/ ترابری تجهیزات به جزیره ممکن نیست

کلانه افزود: کاهش تراز آب حرکت بارج شناور بندرترکمن را غیرممکن کرده و عملاً امکان جابجایی هرگونه وسیله نقلیه از بندرترکمن به جزیره آشوراده میسر نیست لذا انتظار است در راستای تعامل بیشتر مصوبه سال گذشته اجرا و یک دستگاه بیل مکانیکی به آشوراده اختصاص یابد.

۲۲ هکتار از پوشش گیاهی آشوراده دچار حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به خبرنگار نویاب گفت: مدیریت رویشگاه‌ها در جزیره آشوراده بر عهده محیط زیست مازندران است و در مواقع بحرانی نیروهای منابع طبیعی گلستان با محیط زیست مازندران همکاری دارند.

حمید سلامتی گفت: در حریق روز گذشته(جمعه) اکیپ‌های منابع طبیعی برای مشارکت در عملیات مهار آتش سوزی در جزیره آشوراده حضور داشتند.

گفتنی است در حریق روز گذشته حدود ۲۲ هکتار از پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش میانکاله در محدوده کانال خزینی شامل انارستان، تمشک و سازیل در جزیره آشوراده دچار حریق شد.

جزیره آشوراده که در طول سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع دیگری را هم در خود جای داده، سال ۱۳۵۴ خورشیدی جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

مدیریت زیست محیطی جزیره آشوراده به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بر عهده محیط زیست مازندران و شهرستان بهشهر است.

جزیره آشوراده قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب ناشی از بالا آمدن دریای خزر؛ آشوراده خالی از سکنه شد.

این جزیره در دو کیلومتری غرب بندرترکمن در حوزه استحفاظی استان گلستان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9686
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.