• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یک کارشناس مسکن:

پنج راه حل برای کاهش قیمت خانه

  • کد خبر : 9319
  • 10 شهریور 1401 - 8:13
پنج راه حل برای کاهش قیمت خانه
گرگان- یک کارشناس مسکن گفت: کنترل نقدینگی، ثبات اقتصاد کلان، کاهش تورم، افزایش ساخت و ساز و اعمال پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن می‌تواند منجر به ایجاد آرامش در بازار مسکن شود.

به گزارش نویاب به نقل از ایسنا محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: بازار مسکن در پنج سال گذشته به قدری رشد کرده که تصور می‌شود دیگر ظرفیت ندارد اما تورم مانع از ثبات این بخش می‌شود. یکی از دلایل این‌که در مردادماه بازار ملک به ثبات رسید می‌تواند حبابی باشد که در این بازار ایجاد شده است. در مقاطعی نرخ‌ها بالا می‌رود و در مواقعی کنترل می‌شود. این یک وضعیت طبیعی در سال‌های اخیر در بازار ملک بوده اما به طور کلی فرآیند افزایشی بوده است.

وی افزود: دولت باید تلاش کند تا برنامه‌ی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را به نتیجه برساند. اخیرا هم اعلام شده به کسانی که تمایل به ساخت وساز دارند زمین تعلق می‌گیرد اما پیش‌زمینه‌ی این اقدام باید کنترل تورم و ثبات بازار  نهاده‌های ساختمانی باشد.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: با این قیمت‌های کاذب، اگر یک زوج سالها هم کار کند نمی‌تواند خانه بخرد. لذا برنامه‌ای که دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و پایین در دستور کار قرار داده نشان‌دهنده این است که راه حل درست تشخیص داده شده اما در اجرا دچار مشکلاتی است که باید آنها را رفع کند.

عدالت‌خواه درباره علت ثبات بازار مسکن در هفته‌های اخیر گفت: به هر حال مدار صعودی هر بازار نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند. یک سخنرانی یا یک خبر بر بازار  تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل شاهد نوسانات مقطعی هستیم.

وی بازار املاک را دچار نوعی رونق کاذب دانست و افزود: علاوه بر گرانی مسکن در کلانشهرها قیمت زمین در بسیاری از نقاط خوش آب و هوا نیز رشدهای چشمگیری داشته است. آگهی‌هایی مرتبا به شکل پیامک ارسال می‌شود که مردم را به خرید زمین ترغیب می‌کنند. برخی از این زمین‌ها قبلا کشاورزی بوده که تغییر کاربری داده شده و قیمت آن چند برابر شده است.

این کارشناس  مسکن درباره راهکارهای کنترل این بخش گفت: به نظر می‌رسد که دیگر راهکار خاصی به نظر نمی‌رسد. البته راه حل وجود دارد ولی مادامی که تورم ادامه پیدا کند نمی‌توان راهکار ارایه داد. انتظارات تورمی، هر نوع تحلیل و راه حلی را بی‌اثر می‌کند. اقداماتی که باید انجام شود مشخص است؛ کنترل نقدینگی، ثبات اقتصاد کلان، کاهش تورم، افزایش ساخت و ساز و اعمال پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن می‌تواند منجر به ایجاد آرامش در بازار مسکن شود.

هر متر خانه در تهران ۴۵ میلیون تومان

بنابراین گزارش، متوسط قیمت وزنی هر متر مربع آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه افزایش ۱.۸ درصد را نشان می‌دهد. مرکز آمار هم‌چنین متوسط حسابی قیمت مسکن در تهران را ۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان اعلام کرد. هم‌چنین در مردادماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان­‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۴۴ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۵.۲ درصد) ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است. با این حال شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل (تورم سالیانه) به عدد ٢٨,۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٧,١ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9319
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.