• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
نویاب گزارش می دهد:

تغییرکاربری فضای تولید به انبار| واحدهای شهرک صنعتی آق قلا مخزن مواد غذایی شده است

  • کد خبر : 9181
  • 07 شهریور 1401 - 9:44
تغییرکاربری فضای تولید به انبار| واحدهای شهرک صنعتی آق قلا مخزن مواد غذایی شده است
آق قلا- حدود یک سوم واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا به گفته صنعتگران غیرفعال است، فرایندی که اغلب این فضاهای بلا استفاده بخش تولید را تبدیل به انبار کرده است.

الهام رئوفی فر؛ نویابامروزه صنعتی شدن به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال رشد محسوب می‌شود. بنابراین ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و حفظ جمعیت به جهت تامین اشتغال و افزایش درآمد در نواحی مختلف موثر باشد.

این موضوع برای استانی مانند گلستان که درآمد سرانه مردم آن پائین تر از نصف سرانه کشور بوده و نرخ بیکاری در روستاهای آن بالاتر از شاخص کشوری است به نظر ضروری می رسد با اینحال ضمن مروری در خبرهای استان می توان دریافت که حدود یک چهارم واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان راکد هستند.

مطابق آمار اعلام شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان ۱۹۰ واحد تولیدی از ۸۷۳ واحد بهره‌بردار گلستان راکد هستند. اتفاقی که این روزها در شهرک های صنعتی بسیار نگران کننده شده چراکه اغلب این واحدهای راکد از کاربری تولید به انبار یا فضایی برای احتکار تبدیل شده است موضوعی که بسیاری از فعالان اقتصادی مستقر در شهرک صنعتی آق قلا به آن اشاره کرده اند.

نظارت نیست

یک فعال اقتصادی در گفتگو به خبرنگار  نویاب با بیان اینکه واحدهای تولیدی راکد در شهرک های صنعتی آق قلا فضای خود را به عنوان انبار اجاره می دهند، گفت: اجاره واحدهای راکد به عنوان انبار به خصوص برای مواد غذایی باعث معضل بزرگی در ایجاد بی نظمی در زون های شهرک صنعتی آق قلا شده است. اجاره یک سوله در اطراف شهر به صورت ماهیانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است اما واحدهای راکد شهرک به رقمی بسیار کمتر از این اجاره می دهند.

حسام جعفری با بیان این نکته که برای یک شرکت مقرون به صرفه تر است که از این فضاها جهت انبار استفاده کند، می افزاید: واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا که در گذشته تولید تیرآهن یا دانه روغنی داشته و امروز راکد شدند در حال حاضر به انبار مواد غذایی تبدیل شده است.

در حال حاضر اجاره یک سوله در اطراف شهر به صورت ماهیانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است اما واحدهای راکد شهرک به رقمی بسیار کمتر از این اجاره می دهند

این فرایند از ضابطه و آیین نامه کل شهرک های صنعتی در ایران خارج است با اینحال هیچ گونه نظارتی در این مورد بر روی واحدهای تولیدی شهرک نیست به گواه فعالان اقتصادی، حدود یک سوم واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا در حال حاضرغیرفعال هستند که اغلب آنها به عنوان انبار مواد غذایی اجاره داده شده است.

یک سوم واحدهای تولیدی غیرفعال هستند

ایمان میرکریمی مدیرعامل شرکت بسته بندی کاسپین گلستان با بیان این نکته که حدود یک سوم واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا غیرفعال هستند به خبرنگار  نویاب، می گوید: اغلب این واحدها به عنوان انبار مواد غذایی اجاره داده می شوند البته برخی از کارخانه ها به دلیل افزایش تعرفه بیمه و دستمزد و تعدادی به دلیل فشارهای اداره مالیات تعطیل شدند همچنین تعطیلی واحدهای تولیدی و متروکه ماندن این صنایع ناامنی برای سایر واحدها ایجاد می کند زیرا سرقت و سایر جرایم افزایش خواهد یافت.

مطابق نظر کارشناسان، شرایط اقتصادی فعلی به گونه است که احتکار و دلالی از تولید صرفه اقتصادی بیشتری دارد و بنابراین تعداد واسطه گران افزایش یافته و بساط دلالی رونق گرفته است.

تعطیلی واحدهای تولیدی و متروکه ماندن این صنایع ناامنی برای سایر واحدها ایجاد می کند زیرا سرقت و سایر جرایم افزایش خواهد یافت

علیرضا عبداللهی یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار  نویاب، می گوید: سیستم اقتصادی در شرایطی است که احتکار و دلالی از تولید صرفه اقتصادی بیشتری دارد تولید کننده و صاحبان سرمایه وقتی می بینند که بازار اقتصادی احتکار نفع مالی بیشتری دارد صنایع به جای تولید، واحدهای صنعتی خود را به انباری تبدیل می کنند و یا به عنوان انبار اجاره می دهند.

به باور متخصصان، در سال های اخیر تحریم، تورم ۵۰ درصدی و اخیرا حذف ارز دولتی به مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی دامن زده است اما این موضوع برای گلستان که رتبه صنعت آن در قعر جدول کشور است بیشتر نمود پیدا می کند تا جاییکه مدیران گلستانی، زیرساخت های صنعتی و وضعیت صنعت استان را عقب مانده می دانند.

عقب ماندگی استان رفع شود

معاون اقتصادی استانداری گلستان با بیان اینکه عقب ماندگی استان در بخش صنعت باید رفع شود، در گفتگو با خبرنگار  نویاب می گوید: مشکلی که در زیرساخت های شهرک صنعتی در سال های مختلف ایجاد شده باید رفع شود تا گلستان در بخش صنعت توسعه یابد.

سید محمد دهنوی با تاکید این مطلب که شهرک های صنعتی گلستان باید از این حالت رکود خارج شوند، می افزاید: وقتی سرمایه گذار به یک شهرک صنعتی می رود و به محض مشاهده شرایط نامناسب موجود عقب نشینی می کند.

در سال های اخیر تحریم، تورم ۵۰ درصدی و اخیرا حذف ارز دولتی به مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی دامن زده است

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو به خبرنگار  نویاب، می گوید: متاسفانه توسعه صنعت در استان مغفول مانده است همچنین با توجه به صنعت کشاورزی در گلستان این استان از حمایت دولت و اختصاص دلار هفت هزار تومانی به صنایع، محروم ماند تاجاییکه در حال حاضر نواحی صنعتی استان کمتر از نصف فولاد مبارکه اصفهان نیست.

یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فعال کردن واحدهای راکد و افزایش تولید واحدهایی است که زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند بنابراین در شرایطی که صنایع کوچک و متوسط در اشتغالزایی و توسعه بیشترین نقش را دارند، توجه به صنایع راکد می‌تواند راه رسیدن به شاخص های توسعه پایدار را فراهم کند تا ضمن کوتاه کردن دست دلالان از فضای تولید به عنوان انبار بتوان به میزان اشتغال و تولید استان افزود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9181
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.