• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

خرید تضمینی گندم توسط دولت اشتباه است

  • کد خبر : 8870
  • 29 مرداد 1401 - 13:29
خرید تضمینی گندم توسط دولت اشتباه است
گرگان- عبداللهی، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم توسط دولت اشتباه است، افزود: کشاورز باید اجازه داشته باشد بتواند گندم خود را در هر جایی بفروشد.

علیرضا عبداللهی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: دولت برای خرید گندم باید یک قیمت حداقلی در نظر بگیرد که این نرخ تقریبا با قیمت تمام شده محصول برابر و یا کمی پایین تر است.

این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی دولت خرید تضمینی گندم را با حداکثر قیمت به کشاورز پیشنهاد می دهد این به نفع کشاورز اما به ضرر منابع آبی و مسایل زیست محیطی کشور تمام می شود.

عبداللهی ادامه داد: دولت بهتر است ذخیره یک سال محصولات استراتژیکی مثل گندم و کلزا را داشته باشد که در صورت بحران یک سال امنیت غذایی وجود داشته باشد و بقیه مازاد محصولات مثل گندم را در اختیار کشاورز گذاشته تا به تولید کننده بفروشد.

وی با بیان اینکه سلیقه مردم و تقاضا در قیمت گذاری تاثیر دارد، افزود: در همه جای دنیا در بحث مسائل اقتصادی منحنی های عرضه و تقاضا مطرح است و خود بازار قیمت را مشخص می کند و منطقی نیست که دولت تمامی گندم کشاورز را بخواهد خریداری کند.

عبداللهی با بیان اینکه دولت نباید در قیمت گذاری ها تاثیری داشته باشد، گفت: بازار عرضه و تقاضا مقدار تعادلی قیمت ها را مشخص می کند و خود کشاورز، دامدار و تولید کننده بهتر می تواند قیمت را برای جامعه هدف بازار خود را مشخص کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت همیشه در قیمت گذاری و بازار مرغ ورود پیدا کرده و این بازار هیچ وقت آرامش و ثبات قیمتی نداشته است و برای تولیدکننده و خریدار مشکل درست شده تاجاییکه بسیاری از ظرفیت های این حوزه بلا استفاده مانده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8870
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.