• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
عضو انجمن برنج ایران؛

شهریور ماه بهترین زمان خرید برنج ایرانی| کشاورزان، برنج خود را نمی فروشند!

  • کد خبر : 8514
  • 18 مرداد 1401 - 9:52
شهریور ماه بهترین زمان خرید برنج ایرانی| کشاورزان، برنج خود را نمی فروشند!
عضو انجمن برنج ایران گفت: سال گذشته واسطه‌ ها برنج را ارزان از کشاورزان خریداری و با چند برابر قیمت به بازار عرضه کردند، امسال کشاورزان با بی اعتماد برای جلوگیری از سوء استفاده واسطه‌ها و امید به اینکه محصول خود را با قیمت مناسب‌تری بفروشند از عرضه برنج خودداری ‌می‌کنند.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین اسفندیار قاسم زاده، عضو انجمن برنج ایران، با با بیان اینکه فصل برداشت برنج از ابتدای مردادماه آغاز شده است، اظهار کرد: با آغاز فصل برداشت انتظار می‌رفت مانند هر ساله برنجکاران  فروش محصول را آغاز کنند اما، فروش بسیار محدود انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل فروش محدود برنج توسط کشاورزان، عدم اعتماد، جلوگیری از سوء استفاده واسطه‌ها و امید به فروش محصول با قیمت مناسب‌تر است.

به گفته قاسم زاده؛ سال گذشته واسطه‌ها هر کیلوگرم برنج کیفی را به طور متوسط ۳۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردند و در بازار به بیش از ۱۱۰ هزار تومان به فروش رساندند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کمترین قیمت عمده برای فروش هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی توسط کشاورزان ۱۰۰ هزار تومان است.

این عضو انجمن برنج ایران، با توجه به قیمت عمده برنج، قیمت هر کیلوگرم از آن پس از جداسازی شکسته برنج و بسته بندی در کارخانه را ۱۱۵ تا ۱۱۷ هزار تومان عنوان کرد.

قاسم زاده افزود: این برنج تا به دست مصرف کننده برسد، با در نظر گرفتن هزینه‌های مثل حمل و نقل، به هر کیلوگرم از آن دست کم ۲ هزار تومان  افزوده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که امسال نیز مانند سال گذشته با آغاز فصل برداشت واسطه‌ها اقدام به ورود گستره به بازار برنج برای کنترل قیمت‌ها کرده‌اند، اظهار کرد: تا امروز شاهد حضور شفاف واسطه‌ در بازار برنج نیستیم اما، هنوز زود است که اعلام کنیم امسال واسطه‌ها قصد اخلال در بازار برنج برای منفعت خود را ندارند، برای صحبت در اینباره تا شهریور ماه باید منتظر ماند.

قاسم زاده یادآور شد: سال گذشته دلالان به طور گسترده اقدام به خرید برنج در فصل برداشت با قیمت ارزان کردند و پس از آن دست به احتکار زدند تا این کالای اساسی را با قیمت های بالا به فروش برسانند.

وی گفت: دلالان با کنترل در توزیع برنج، تعیین کننده قیمت این کالای اساسی در بازار بودند، آن‌ها در چند ماه گذشته با عرضه یا توقف آن، قیمت برنج را در بازار به نفع خود دستکاری کردند.

قاسم زاده معتقد است؛ حضور دلالان برای اخلال یکی از نگرانی‌ها برای در بازار برنج است و علاوه بر آن، مشکل بزرگ دیگری نیز وجود دارد که تاثیر منفی آن بر بازار برنج کمتر از حضور دلالان نیست.

وی این مشکل را اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری در بازار برنج عنوان کرد که، سخنان مسئولان وزارت جهادکشاورزی نشان از تکرار این سیاست غلط برای بازار برنج سالجاری دارد.

قاسم زاده خاطر نشان کرد: در بهمن ماه سال گذشته دولت سیزدهم برای کنترل بازار برنج ایرانی قیمت دستوری تعیین کرد اما، رصد بازار نشان داد این سیاست نتوانست قیمت در بازار را کنترل کند و تنها موجب از دست رفتن بازار سالم و رقابتی است و سقوط در دور باطلی شد که در نهایت متضرر آن تولیدکننده و مصرف کننده بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بازار برنج ایرانی به تعادل خواهد رسید و مناسب برای خرید است، گفت: به طور معمول بهتریم زمان خرید برنج ایرانی نیمه شهریور ماه است چراکه، تا ۱۵ شهریور ماه برداشت برنج به اوج خود رسیده و تمامی ارقام برنج آماده عرضه به بازار هستند.

قاسم زاده معتقد است؛ اگر خانواده‌ها تصمیم دارند برنج برای مصرف سالانه خود خریداری کنند، از نیمه شهریور ماه می‌توانند اقدام به خرید این کالا با قیمت مناسب‌تر کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8514
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.