• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
رییس اتاق بازرگانی گرگان:

جبران کم آبی کشور با سدسازی غیر ممکن است

  • کد خبر : 7360
  • 12 تیر 1401 - 9:17
جبران کم آبی کشور با سدسازی غیر ممکن است
چوپانی، رییس اتاق بازرگانی گرگان گفت: وزارت نیرو بسیار مشتاق به سدسازی است درحالیکه این پروژه ها با توجه به کمبود بارش ها و خشکسالی موجود، کمکی به جبران کم آبی کشور نمی کند.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: خشکسالی و کمبود آب یک موضوع جهانی است و با توجه به اینکه ایران در اقلیم خشک قرار گرفته این مسئله برای کشورمان حساس تر است.

رییس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه مصرف آب شرب در کشور ما از چاه تامین می شود و آب های زیر زمینی نیز روز به روز کاسته می شود، خاطرنشان کرد: مصرف آب شرب گلستان نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و همیشه نگران این مسئله هستیم که با کمبود آب شرب در تابستان مواجه نشویم.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی از سه سال پیش به دولت پیشنهاد داده، مصرف آب شرب و کشاورزی های مدرن را از آب دریا تامین کنیم.

چوپانی بیان کرد: با این اقدام علاوه بر استان خودمان آب شرب چهار استان دیگر را نیز تامین خواهیم کرد که که از محل این تولید آب شرب ۱۰ هزار اشتغال ایجاد و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به درآمد استان اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیر این مسئله هستیم که برداشت آب از دریا خزر حداقل یک میلیون متر مکعب بعد از شیرین سازی آب باشد، تصریح کرد:وزارت نیرو برای برداشت آب از دریا بسیار حساس است در حالی که تمام کشورهای حاشیه خلیج آب شرب و کشاورزی مدرن خود را از دریا بدست می آورند.

رییس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: وزارت نیرو خیلی مشتاق این مسئله است که سدسازی داشته باشد، برای همین شاهد سدسازی در مراوه تپه هستیم که و برای ایجاد آن دو هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد در حالی که در آن رودخانه که برای آن سد سازی انجام می شود آبی وجود ندارد در آنجا آب تولید نخواهد شد اما برای برخی حتما نان دارد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که بارندگی کم است سد سازی ضرورت ندارد، یادآور شد: در کنار ضلع شمالی از اینچه برون تا خود مراوه تپه با توجه به خشک بودن هوا بهترین مکان برای توسعه کشت گلخانه است که اگر خط آب از دریای خزر تا مراوه تپه انتقال دهیم بزرگترین شهرک کلخانه ای کشور را خواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7360
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.