• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
پرونده ویژه افزایش عوارض شهرداری گرگان؛

توسعه صنعت ساختمان و رونق اقتصادی یا پُرکردن قلک سوراخ شهرداری؟

  • کد خبر : 5117
  • 05 اردیبهشت 1401 - 18:43
توسعه صنعت ساختمان و رونق اقتصادی یا پُرکردن قلک سوراخ شهرداری؟
براساس نظرات کارشناسان حوزه مسکن، افزایش سه برابری عوارض شهری در گرگان برخلاف طرح جهش تولید مسکن بوده و پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد.

اعظم محبی؛ نویاب: اواخر سال گذشته بود که شهرداری گرگان تصمیم به افزایش عوارض شهری گرفت و بدون توجه به عواقب ساخت و سازها، تاثیر آن بر صنعت ساختمان و سرنوشت تولیدکنندگان آن را تا سه برابر افزایش داد.

این افزایش عوارض مورد انتقاد جامعه سازندگان، مهندسان و کارشناسان صنعت ساختمان واقع شده و جلسات مختلفی با استاندار و شهردار برگزار کردند، جلساتی که ماحصل آن بررسی بیشتر این مصوبه بوده است.

براین اساس مقرر شد تا در این مصوبه بازنگری شده ولی با گذشت بیش از دو ماه هنوز سرنوشت آن مشخص نیست.

طبق گفته ناصر گرزین، عضو شورای اسلامی شهر گرگان زمان اجرای مصوبه سه ماه (تا تیرماه) به تعویق افتاده است اما آن چه از رفتار شهرداری برداشت می شود، این است که شهرداری با تعویق مصوبه سعی در تهییج سازندگان برای گرفتن پروانه و تسویه حساب ها داشته تا در یک پروسه زمانی کوتاه مدت قلک خالی خود را پر کند.

طبق گفته کارشناسان افزایش عوارض شهری پیامدهایی همچون بی ثباتی و ناامنی سرمایه گذاری در صنعت ساختمان (فرار سرمایه گذاران)، رکود صنعت ساختمان، بیکاری، افزایش بهای تمام شده ساختمان، احتمال کاهش کیفیت ساختمان، شکاف بیشترعرضه و تقاضا و التهاب بازار در حوزه خرید و فروش و رهن را به دنبال داشته و سنگ اندازی در مسیر طرح جهش تولید مسکن است و بی اعتمادی عمومی به شعار دولت را به همراه دارد.

در همین راستا سایت خبری «نویاب» به عنوان رسانه فعالان اقتصادی نظرات کارشناسان، تولیدکنندگان و مسئولان را در قالب یک پرونده خبری پیگیری کرده است که در ادامه خواهد آمد.

افزایش ۴۰۰ درصدی عوارض شهری گرگان| کارگران ساختمانی آسیب خواهند دید

عضو انجمن انبوه سازان گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: این افزایش قیمت ها بر میزان ساخت و ساز تأثیر گذاشته و کارگران ساختمانی متضرر می شوند.

عبدالخالق لطیفی افزود: در برخی از شهرهای کشور ۱۰۰ درصد بخشودگی عوارض اتفاق افتاده و حال آن که ما در گرگان شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی عوارض شهری هستیم.

مشروح گفتگو را از اینجا بخوانید.


افزایش «عوارض» ساخت‌وساز را زمین‌گیر می‌کند| شهرداری نقطه مقابل تسهیل تولید

یکی از شعارهای دولت سیزدهم حل مشکل مسکن بود که با آغاز به کار آن، طرح جهش تولید مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین راهبردها در دستور کار قرار گرفت تا با تسهیل فرآیند ساخت مسکن و حمایت های ویژه شاهد تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور باشیم.

براساس این برنامه، سهم گلستان طی چهار سال حدود ۹۳ هزار واحد است و همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی مکلف و موظف به اعمال سیاست های سهل گیرانه و حمایتی در این بخش شده اند. اجرای مشوق های اثربخش و رفع بروکراسی های زائد و ارائه تسهیلات مالی کم‌بهره از جمله مواردی است که دولت برای دستگاه‌های حاکمیتی تعیین کرده است.

علی رغم این‌که همه دستگاه ها برای اجرای این طرح بسیج شده اند طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که طرحی از سوی شهرداری به شورای شهر گرگان ارائه و براساس مفاد آن افزایش حدود سه برابری نرخ عوارض شهری و بهای پروانه ساختمان و خدمات مشابه اتفاق خواهد افتاد.

مشروح گزارش را از اینجا بخوانید.


تصمیمات غلط غیرکارشناسی قیمت ساختمان در گرگان را افزایش می دهد

رئیس اتحادیه املاک گرگان در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: تصمیمات غلط غیرکارشناسی قیمت ساختمان در گرگان را افزایش می دهد.

محمدرضا صنعتی افزود: برخی بیان می‌کنند که عامل گرانی مسکن، اتحادیه املاک است در صورتی که عامل گرانی مسکن افرادی هستند که در صندلی پارلمان شهری نشسته و مصوباتی بدون کارشناسی و مطالعه دارند.

رئیس اتحادیه املاک گرگان افزود: آنها قیمت گذاری هایی را اعلام کرده که واقعی نیست و با توجه به این که آن ها مدیر شهر هستند، این رقم ها تثبیت شده و برخی می توانند از این امر سوء استفاده کنند.

مشروح خبر را از اینجا بخوانید.


نگرانی از بیکاری کارگران ساختمانی با افزایش عوارض در گرگان| قیمت گذاری کارشناسی شده باشد

فعال صنعت ساختمان با اشاره به افزایش عوارض شهری در گرگان به خبرنگار نویاب، گفت: با این کار کارگاه های ساختمانی تعطیل و کارگران بیکار می شوند.

موسی تیموری بیان کرد: در زمانی که شاهد رکود بازار مسکن هستیم تصمیم غلطی در شورا و شهرداری گرگان گرفته شده که پیامدهای منفی زیادی را به همراه دارد.

این فعال صنعت ساختمان با بیان این که نگرانی از امنیت شهر یکی از این مشکلات پیش روی افزایش قیمت های است، افزود: با تعطیلی کارگاه های ساختمانی عده زیادی از کارگران بیکار می شوند و ممکن است برای تأمین هزینه های زندگی خود به کار خلاف هم روی بیاورند.

مشروح این خبر از اینجا بخوانید.


رشد شکاف عرضه و تقاضا با افزایش عوارض شهری| بازار مسکن گرگان ملتهب تر می شود

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به افزایش عوارض شهری در گرگان در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: این امر سبب التهاب بازار مسکن شده و شکاف بین عرضه و تقاضا را عمیق تر می کند.

دانیال زهتابیان بیان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با وعده هایی که در خصوص ساخت و ساز و طرح هایی مانند جهش تولید مسکن با هدف کنترل قیمت مسکن و خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه اتفاق افتاد، امیدوار بودیم که سیاست گذاری هم راستا و متمرکز با این وعده دولت سیزدهم باشد.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: در شروع آغاز به کار دولت سیزدهم مقرر شده بود که اتفاق بزرگی در زمینه مالیات رخ دهد و مالیات از مسیر تولید حذف شود و به جریان سفته بازی و واسطه گری اعمال شود اما تاکنون هیچ علامت امیدوارکننده‌ای برای تدوین سیاست‌های این حوزه دیده نمی شود که هیچ، بلکه مصوبات و تصمیمات اخیر شورای برخی از شهرها در خصوص اخذ عوارض ساخت و ساز بیش از ۳۰۰ درصد، مسیری که هم اکنون در پیشروی طرح جدید تولید مسکن و کنترل قیمت است را ناهموار و سخت کند.

مشروح خبر را از اینجا بخوانید.


احتمال گرانی مسکن با رشد غیرمنطقی عوارض شهرداری گرگان / تصمیمات بازنگری شود

کارشناس اقتصادی نسبت به احتمال افزایش چشمگیر عوارض ساخت و ساز در گرگان هشدار داد و تاکید کرد در صورت اجرای این مصوبه گران شدن مسکن و مهاجرت سرمایه گذاران دور از انتظار نیست.

طبق تصمیم دولت سیزدهم توسعه ساخت و ساز مسکن و افزایش دسترس پذیری خرید مسکن برای اقشار مختلف جامعه با طرح «جهش تولید مسکن» در دستور کار قرار گرفته و فعالیت تمام دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مرتبط و در راستای تحقق این سیاست متمرکز شده است.

در حالی که جلسات مختلفی برای همسو سازی فعالیت‌ها و متمرکز شدن تصمیمات برای تسهیلگری حوزه ساخت و ساز کشور صورت برگزار شده، ولی در اقدامی عجیب، شنیده می‌شود شورای شهر گرگان عوارض ساخت و ساز را به طور متوسط ۳۰۰ درصد و در برخی مناطق خیلی بیشتر از این رقم افزایش داده است.

موضوعی که در صورت تصویب آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مختلفی را به دنبال خواهد شد و هم اکنون نیز با واکنش‌های جامعه مهندسی و فعالان صنعت ساختمان رو به رو شده است.

در همین رابطه گفتگویی با «سید محمد مرتضوی» رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان گلستان و از کارشناسان اقتصادی حوزه مسکن داشتیم که از اینجا می توانید بخوانید.


افزایش عوارض شهری در گرگان به نفع مردم نیست

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به افزایش عوارض شهری در گرگان در گفتگو با نویاب اظهارکرد: این افزایش تأثیر خود را بر قیمت ها گذاشته و به نفع مردم نیست.

حسین محبوبی با اشاره افزایش عوارض شهری و بهای صدور پروانه اظهارکرد: این افزایش به نفع مردم نبوده و سایر بخش ها را تحت شعاع قرار می دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: شورای شهر گرگان در این زمینه ورود کرده و امیدواریم که قیمت‌ها تعدیل شود.

مشروح گفتگو را از اینجا بخوانید.


مشکلات افزایش تعرفه عوارض شهرداری گرگان پیگیری می شود

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار نویاب از پیگیری افزایش تعرفه عوارض شهرداری خبرداد.

ناصر گرزین با اشاره به گلایه فعالان ساختمان از مصوبه افزایش عوارض ساختمانی شهرداری گرگان، اظهار کرد: طی روزهای گذشته این موضوع در دستور کار اعضای شورای شهر و شهرداری برای بررسی مجدد و کارشناسی دقیق قرار گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان افزود: پس از این مصوبه نظرات کارشناسی مختلفی را از سوی فعالان صنعت ساختمان دریافت کردیم و براساس این نظرات در حال ارزیابی مجدد مصوبه هستیم.

گرزین با بیان اینکه افزایش چشمگیر هزینه‌ها و تورم سالانه ای که بر کشور حاکم شده تاثیر زیادی بر هزینه و درآمدهای شهرداری گذشته است، ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران این هزینه‌ها افزایش تعرفه عوارض است که البته تاکید داریم این افزایش باید در چارچوب تورم سالانه و در راستای سیاست‌های بهبود درآمدی شهرداری باشد.

مشروح خبر را از اینجا مطالعه کنید.


آسیب جدی صنعت ساختمان از افزایش عوارض| همه شهرهای گلستان دچار مشکل می شوند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در گفتگو با نویاب از آسیب جدی صنعت ساختمان با توجه به افزایش عوارض شهری در گرگان خبرداد و گفت: با این عمل همه شهرهای گلستان دچار مشکل می شوند.

محمدرضا آلوستانی اظهار کرد: افزایش عوارض به صنعت ساختمان لطمه زده و با توجه به افزایش قیمت ها، تورم و مشکلات موجود تاثیر منفی خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با اشاره به طرح جهش تولید مسکن، افزود: در گلستان و در گرگان قرار است واحدهای زیادی ساخته شود و با توجه به افزایش عوارض به این صنعت آسیب خواهد رسید.

مشروح خبر را از اینجا بخوانید.


افزایش عوارض ساختمانی در تضاد با رویکرد دولت| تاوان هزینه ها را مردم می پردازند

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در گفتگو با نویاب با بیان این که افزایش عوارض شهری بیش از حد معقول، طبیعتاً تورم‌ زا خواهد بود، گفت: این امر در تضاد با رویکرد دولت در طرح جهش تولید مسکن است.

وحید فراهی اظهار کرد: صنعت ساختمان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور بوده و عوارض شهری تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده مسکن خواهد داشت.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان بیان کرد: هنگامی که شهرداری عوارض را به شکل سالانه افزایش می‌دهد اگر افزایش به شکل شفاف و منطقی باشد عملاً در بقیه بخش ها هم رشد قابل قبولی را مشاهده خواهیم کرد و تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

مشروح گزارش را در نویاب بخوانید.


رویکرد تقابلی شهرداری گرگان با سیاست دولت| فرار سرمایه گذاران از بازار مسکن محتمل است

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گلستان در گفتگو با نویاب با بیان این که رویکرد شهرداری گرگان در افزایش عوارض با سیاست دولت همخوانی ندارد، گفت: این امر به فرار سرمایه گذاران از بازار ختم می شود.

سید محمد قدس مفیدی اظهار کرد: فاکتورهای متعددی از جمله عرصه، قیمت عوارض، خدمات مهندسی، اشتراکات آب و برق و غیره و تامین اجتماعی در بهای تمام شده ساختمان تأثیر می گذارد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با بیان این که افزایش عوارض شهری امری طبیعی است، اضافه کرد: تعرفه عوارض در گرگان به صورت غیر قابل فهمی بالا رفته و در جایی ۱۰ درصد و در جاهایی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

مشروح گفتگو را از اینجا بخوانید.


شکست طرح جهش تولید مسکن با افزایش عوارض شهری| شاهد خروج سرمایه از گلستان خواهیم بود

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: افزایش نامتعارف عوارض شهرداری در گرگان عامل شکست طرح جهش تولید و خروج سرمایه از استان خواهد بود.

شهاب نورانی افزود: یکی از اصلی ترین شعارهای دولت سیزدهم، ساخت چهار میلیون مسکن در دوره چهار ساله خود بوده که در این راستا شاهد اقدامات موثری هم توسط دولت طی چند ماه اخیر بوده ایم.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گلستان افزود: از طرفی مجلس شورای اسلامی هم با تصویب قانون جهش تولید مسکن در مردادماه سال گذشته، عزم جدی خود برای تسهیل در روند خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه را نشان داد.

مشروح خبر را در نویاب بخوانید.


دستور استاندار برای اصلاح مصوبه عوارض شهرداری گرگان

فعال صنعت ساختمان گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب از دستور استاندار گلستان برای اصلاح مصوبه عوارض شهرداری گرگان خبرداد و گفت: فعالان صنعت ساختمان خواستار بازنگری در مصوبه هستند.

سیدمحمد مرتضوی اظهار کرد: پیرو مصوبه اخیر شهرداری و شورای شهر گرگان در خصوص افزایش عوارض که شاهد رشد چشمگیر و بعضاً غیرکارشناسی در برخی مناطق بودیم، باطرح موضوع در جلسه شورای مسکن به ریاست استاندار محترم گلستان مقرر گردید که موضوع در جلسات تخصصی مجدداً مورد بررسی و بر اساس سقف تورم موجود اصلاح و تعدیل قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: نگاه استاندار گلستان به این موضوع و دستورات صادر شده منطبق با تاسی گرفتن از نظرات کارشناسان بوده و این نوید را می‌دهد که فعالان صنعت ساختمان و خریداران مسکن در این موضوع از حمایت تخصصی استاندار برخوردار هستند.

مشروح گفتگو را از اینجا بخوانید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5117
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.