• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
فعال صنعت ساختمان خبرداد

دستور استاندار برای اصلاح مصوبه عوارض شهرداری گرگان

  • کد خبر : 3729
  • 07 اسفند 1400 - 17:18
دستور استاندار برای اصلاح مصوبه عوارض شهرداری گرگان
فعال صنعت ساختمان گلستان از دستور استاندار گلستان برای اصلاح مصوبه عوارض شهرداری گرگان خبرداد و گفت: فعالان صنعت ساختمان خواستار بازنگری در مصوبه هستند.

سیدمحمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار نویاب از بررسی مجدد مصوبه عوارض شهرداری گرگان با دستور استاندار گلستان خبرداد و اظهار کرد: پیرو مصوبه اخیر شهرداری و شورای شهر گرگان در خصوص افزایش عوارض که شاهد رشد چشمگیر و بعضاً غیرکارشناسی در برخی مناطق بودیم، باطرح موضوع در جلسه شورای مسکن به ریاست استاندار محترم گلستان مقرر گردید که موضوع در جلسات تخصصی مجدداً مورد بررسی و بر اساس سقف تورم موجود اصلاح و تعدیل قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: نگاه استاندار گلستان به این موضوع و دستورات صادر شده منطبق با تاسی گرفتن از نظرات کارشناسان بوده و این نوید را می‌دهد که فعالان صنعت ساختمان و خریداران مسکن در این موضوع از حمایت تخصصی استاندار برخوردار هستند.

وی با یادآوری اینکه در مصوبه شهرداری گرگان عوارض به طور متوسط و میانگین تا ۳۰۰ و در برخی محلات تا ۶۰۰ درصد هم افزایش یافته است، ادامه داد: این موضوع که مدیریت شهری به علت شرایط اقتصادی با بحران مالی رو به رو باشد امری بدیهی است اما در مصوباتی مثل لایحه عوارض شهرداری نباید فقط نگاه درآمدی داشت و حتماً باید نظرات کارشناسان اقتصادی و صرفه و صلاح اقتصادی جهت سازندگان و کنترل تورم و فیمت های تمام شده در حوزه ساخت وشهری مد نظر قرار گیرد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه آثار سوء مصوبه اخیر بر جامعه و اقتصاد به تحلیل بیشتری نیاز دارد، اضافه کرد: رشد چشمگیر عوارض در مرحله اول تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده ساختمان دارد اما فقط این مساله ملاک نیست زیرا این رشد خود به خود افزایش مالیات، بیمه و سایر هزینه‌ها در حوزه خدمات و حتی فروش محصولات ساختمانی را به دنبال خواهدداشت.

این کارشناس صنعت ساختمان با بیان اینکه برآیند رشد قیمت‌ها عوارض و هزینه‌ها تاثیر روانی بر بازار مسکن می‌گذارد تصریح کرد: در چنین شرایطی دستمزد کارگران و متخصصان و هزینه کارشناسی املاک هم شاهد افزایش خواهد بود.

اصلاح مصوبه عوارض به نفع شهرداری خواهد بود

وی اصلاح مصوبه شهرداری را به نفع مدیریت شهری و صنعت ساختمان اعلام کرد و گفت: در حالی که همه در ساختار حاکمیت تمام توان خود را برای کاهش هزینه‌های ساختمان و خانه دار شدن مردم گذاشته، شهرداری می تواند با بهره گیری از نظرات کارشناسی مصوبه اخیر را به نفع طرح جهش مسکن اصلاح کرده و شرایط را طوری فراهم کند که شاهد درآمدهای پایدار مجموعه مدیریت شهری، حمایت از اقشار مختلف جامعه برای خانه دار شدن و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی صنعت ساختمان باشیم.

مرتضوی ناامیدی بخش هدف متقاضیان و بهره برداران از خانه دار شدن، فرار سرمایه گذاران بومی از صنعت ساختمان، صدمه به اشتغال این صنعت و تشدید رکود آن را از آثار دیگر مصوبه شهرداری عنوان کرد و یادآور شد که باید با دقت بیشتری به تحلیل مصوبه اخیر و اخذ تصمیمات جدید پرداخت.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران و تسهیلگری در راستای جذب حداکثر سرمایه‌های مردمی برای رونق ساختمان را بهترین روش برای افزایش درآمدهای شهرداری و پویایی اقتصاد صنعت ساختمان دانست و گفت: شهرداری می‌تواند با طرح‌های نوین و حمایت از سرمایه گذاری نه تنها درآمدهای خود را به صورت پایدار افزایش دهد بلکه در قالب یک شبکه اقتصادی گردش مالی خوبی را در جامعه ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه نظرات کارشناسان اقتصادی و بهره گیری از مشاوران صاحب نظر در صنعت ساختمان می‌تواند اقتصاد گلستان، درآمدهای شهرداری و صنعت ساختمان را پویا کند، از مدیران شهری خواست در تصمیم گیری های خود نظرات کارشناسی را بیش از پیش لحاظ کنند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه فعالان ساختمانی بر اصلاح مصوبه و بازنگری در نرخ عوارض تاکید دارند، یادآور شد: دولت در اقدامی به حق و ضروری در حال برنامه‌ریزی برای افزایش دستمزد کارگران است و در چنین شرایطی باید همه تلاش کنیم تا تسهیلگر فعالیت‌های اقتصادی باشیم اما متاسفانه در شرایط فعلی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان برنامه‌ریزی برای آغاز فعالیت جدید را متوقف کرده‌اند و تا شرایط کاملاً شفاف شود و چنانچه در مصوبه شاهد تغییر نباشیم احتمال خروج سرمایه گذاران از استان بسیار است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان گلستان همچنین برای کمک به بهبود شرایط صنعت ساختمان و تحلیل دقیق‌تر برای تعیین عوارض شهرداری گرگان اعلام آمادگی کرده و خواستار بازنگری و تعدیل در لایحه با توجه به سقف تورم و با عنایت به حساسیت و فوریت موضوع توسط شهرداری و شورای اسلامی گرگان گردید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3729
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.