• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
نویاب گزارش می دهد؛

«صنعتی سازی» حلقه مفقوده بخش ساختمان| قیمت تمام شده مسکن کاهش می‌یابد

  • کد خبر : 5031
  • 31 فروردین 1401 - 10:08
«صنعتی سازی» حلقه مفقوده بخش ساختمان| قیمت تمام شده مسکن کاهش می‌یابد
کم توجهی به مقوله صنعتی سازی ساختمان، به سبب ‌برخی پارامترها مانند تورم و گرانی سالانه مصالح و دستمزد، قیمت ساخت‌وساز را افزایش داده و موفقیت در طرح جهش تولید مسکن را با اما و اگر روبرو می‌کند.

گروه ساختمان- نویاب: پس از آغاز رسمی فعالیت دولت سیزدهم، طرح جهش تولید مسکن به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های اجرایی دولت در حوزه مباحث اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و پس از ماه ها بحث و گفتگو، ساز و کارهای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور به عنوان یک راهبرد جدی برنامه ریزی شد.

کارشناسان حوزه صنعت ساختمان بر این اعتقاد هستند که یکی از ملزومات تحقق تولید مسکن در تیراژ بالا بهره گیری از صنعتی سازی در بخش ساخت و ساز است زیرا ساخت و سازهای سنتی به تنهایی امکان برآورده ساختن این چشم انداز را ندارد.

به زعم صاحب نظران مهم ترین پیامد صنعتی سازی برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا است که می تواند شکاف عمیق دربین تعداد تولیدات سالانه مسکن با نیاز بازار را برطرف کند. البته صنعتی سازی آثار مثبت متعدد دیگری هم دارد که از آن جمله می توان به کاهش هدررفت مصالح، کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت، کنترل آلایندگی محیط زیست و افزایش ارزش افزود در ساخت و ساز اشاره کرد.

کاهش زمان ساخت

یکی از فعالان صنعت ساختمان در گرگان در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: صنعتی سازی به دلیل تولید پیشرفته مکانیزه و فرآیند نصب ساده، می‌تواند موجب تکمیل سریع پروژه‌ها شود. صنعتی سازی زمان ساخت را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد لذا در صورت استفاده از این روش‌ می‌توان در یک بازه زمانی معین، تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده را تا دو برابر افزایش داد.

صنعتی سازی به دلیل تولید پیشرفته مکانیزه و فرآیند نصب ساده، می‌تواند موجب تکمیل سریع پروژه‌ها شود

مرتضی قهرمان با بیان اینکه یکی از راهکارها برای کاهش میزان حوادث، جایگزینی فعالیت‌های پرریسک کارگاهی با فعالیت‌های با ریسک کمتر در کارخانه با محیط کنترل شده و ایمن است ادامه داد: کاهش گرد و خاک و ذرات معلق در کارگاه ساختمانی و کاهش سر و صداهای ناشی از نصب و برداشت داربست و مصالح در محل از دیگر مزایای صنعتی سازی محسوب می‌شود.

«صنعتی سازی» حلقه مفقوده بخش ساختمان| قیمت تمام شده مسکن کاهش می‌یابد

سنتی سازی نمی تواند به جنگ کمبود تولید مسکن رفت

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انجمن های انبوه سازان کشور هم معتقد است: ما از فناوری و تکنولوژی عقب هستیم و این به دلیل آن است که این نهادها نتوانستند تکالیف خود را به درستی انجام دهند امروز نقشه های ساختمان مطابق با ۲۰ سال پیش است و اساساً از ظرفیت تکنولوژی دنیا استفاده نشده و نتوانسته‌ایم از پتانسیل مهندسان استفاده کنیم.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: اگر می‌خواهیم در طرح جهش تولید مسکن موفق باشیم و پروژه ها سریع تر به پایان برسد یکی از این روش ها توسعه صنعتی‌سازی است لیکن با صنعتی سازی عمر مفید ساختمان افزایش یافته و همچنین میزان زباله و نخاله که تبعات زیست محیطی دارد، کاهش می یابد.

سید محمد مرتضوی با اشاره به این که ۹۰ درصد ساخت و سازهای کشور سنتی است، گفت: تمایل و انگیزه تولیدکنندگان به دلایل مختلف از جمله نبود نیروی متخصص و نبود صنعت بومی برای صنعتی‌سازی کم است.

سنتی سازی هم هزینه های تولید مسکن و هم زمان اتمام پروژه را طولانی تر می کند

وی با بیان این که باید برای صنعتی سازی مشوق هایی در نظر گرفت، افزود: اگر برنامه ریزی ها دقیق و درست باشد، قطعاً صنعتی سازی به دلیل کاهش زمان ساخت و ساز، در اجرای طرح های مسکن کمک کننده خواهد بود برای موفقیت در طرح جهش تولید مسکن باید از افراد دارای صلاحیت حرفه ای و متعهد استفاده کند و با سنتی سازی نمی توان به جنگ رفع کمبود تولید مسکن رفت.

«صنعتی سازی» حلقه مفقوده بخش ساختمان| قیمت تمام شده مسکن کاهش می‌یابد

ارتقای کیفیت ساخت و ساز

عضو هیت مدیره سازمان نظام مهندسی گلستان سنتی سازی هم هزینه های تولید مسکن و هم زمان اتمام پروژه را طولانی تر می کند که در نهایت دود این اقدام به چشم مصرف کننده نهایی و مردم می رود. مادامی که بخواهیم با سنتی سازی و کنار زدن انبوه سازان حرفه ای کار را پیش ببریم به هدف خود که همانا رونق تولید و جبران کمبود تولید است نخواهیم رسید.

مرتضوی ادامه داد: ارتقاء کیفیت ساختمان با استفاده از شیوه های نوین طراحی و اجرا در نهایت به نفع بخش مسکن، ساخت و ساز و مصرف کننده است زیرا با روش های سنتی نمی توان همزمان هم کیفیت ساخت و ساز را بالا برد و هم قیمت تمام شده را متعادل نگه داشت.

با صنعتی سازی، سازنده، منابع مالی که هزینه کرده را زودتر دریافت می کند

وی با بیان اینکه یکی از مزایای صنعتی سازی این است که با سرعت بخشیدن در اجرا، پروژه ها کمتر دچار دچار افزایش تورم شده، همچنین سازنده، منابع مالی که هزینه کرده را زودتر دریافت کرده می کند افزود: در پروژه‌های بزرگ، کاهش زمان اثر قابل ملاحظه ای داشته و هزینه های نگهداری و هزینه‌های جاری و درگیری های نیروهای انسانی را کاهش می دهد لیکن مجموعه این عوامل در کنار هم نشان می‌دهد که صنعتی‌سازی علی رغم گران بودن، روش موفقیت آمیزی است.

حمایت مجلس از توسعه تکنولوژی ساختمان

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار نویاب، با اشاره به اجرای قانون جهش تولید مسکن، حمایت وزارت راه از توسعه تکنولوژی های نوین در بخش مسکن را نویدبخش قدم های محکم در زمینه ارتقاء کیفیت مسکن و رشد شرکت های دانش بنیان این بخش دانست.

عبدالجلال ایری بیان کرد: ورود تکنولوژی و بومی سازی آن به عنوان یک ضرورت در بخش مسکن مورد حمایت مجلس شورای اسلامی بوده و امیدواریم با مشارکت موثر بخش خصوصی و حمایت دولت علاوه بر خودکفایی در دانش روز صادر کننده خدمات نوین مهندسی به سایر کشورها شویم.

به گزارش نویاب، با وجود تلاش دولت برای اجرای موفق طرح جهش تولید مسکن برخی از دغدغه ها مانند تورم سالانه و گرانی مصالح و دستمزد ها سبب افزایش قیمت تمام شده مسکن شده که برای عبور از این عوارض بهترین گزینه صنعتی کردن ساخت و سازها و کاهش زمان ساخت و اتمام واحدهای مسکونی است. بنابراین هر چقدر که بتوانیم مدت زمان آغاز پروژه را کاهش دهیم و فاصله مدت انتظار را برای اتمام پروژه کم کنیم، هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ساخت مسکن کاهش یافته و این کاهش هزینه ها در نهایت به نفع متقاضی و مصرف کننده نهایی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5031
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.