• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

حذف ارز یارانه‌ای بازار مسکن را متلاطم می‌کند

  • کد خبر : 4847
  • 24 فروردین 1401 - 12:57
حذف ارز یارانه‌ای بازار مسکن را متلاطم می‌کند
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت که رشد نرخ مصالح ساختمانی پس از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی موجب جهش مشهود قیمت تمام شده مسکن و تلاطم بازار می شود.

مجید رسایی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی مصالح مانند سیمان و فولاد دچار افزایش چشمگیر قیمت می شوند که به صورت مستقیم بازار مسکن را متلاطم خواهد کرد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با بیان این که هر اقدامی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در زمان مناسب خودش اتفاق بیفتد، گفت: در حال حاضر که مذاکرات برای احیای برجام در جریان است نیازمند تصمیمات منطقی تری در حوزه بازار مسکن هستیم.

وی افزود: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بعد از توافق احتمالی با طرف‌های اروپایی و لغو تحریم ها انجام شود پیامدهای آن در بازار مسکن بسیار ناچیز خواهد بود.

رسایی بیان کرد: اگر مسئولان تصمیم جدی برای حذف ارز دارند باید پس از برجام به سراغ آن بروند زیرا امضای این توافقنامه از نظر روانی در مدیریت قیمت بازار نقش موثری دارد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان ادامه داد: حذف ارز دولتی سبب می شود تا برخی از سرمایه‌گذاران برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای اتمام پروژه ها قیمت های پیش فروش مسکن را کاهش دهند تا بتوانند پروژه ها را در موعد مقرر تکمیل کنند اما این کاهش قیمت موقتی خواهد بود و در ادامه شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود.

رسایی گریزی به تاثیر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در بازار مسکن در دو الی سه سال گذشته زد و گفت: تلاش دولت بر این بود که با تزریق ارز یارانه‌ای قیمت مسکن را کنترل کند اما به سبب فعالیت گسترده سفته بازان و سرمایه گذاران شاهد افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن در کشور بودیم.

وی افزود: در این چند سال همه منافع ناشی از تزریق ارز دولتی به جیب دلالان سرازیر شده و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی سود چندانی از حمایت‌های دولت نبردند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4847
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.