• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یک فعال حوزه کشاورزی خبرداد؛

افزایش۱۰۰ درصدی هزینه کشت گوجه| قیمت گذاری مناسب است

  • کد خبر : 7439
  • 13 تیر 1401 - 14:08
افزایش۱۰۰ درصدی هزینه کشت گوجه| قیمت گذاری مناسب است
برزمینی، کارشناس مجموعه کشاورزی مقدم گفت: امسال هزینه تولید گوجه ۱۰۰ درصد افزایش داشته است اما در حال حاضر این محصول از قیمت مناسبی در بازار برخوردار است.

حجت برزمینی در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه امسال هزینه تولید گوجه فرنگی بسیار بالاست، اظهار کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد کارگر و قیمت بذر منجر به گرانی قیمت نهایی گوجه شده است.

کارشناس مجموعه کشاورزی مقدم با بیان اینکه بذرها وارداتی هستند و قیمت آنها به دلار بستگی دارد، افزود: با توجه به افزایش هزینه های جانبی مانند تولید نشا، وجین شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی تولید گوجه فرنگی در سال جاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی کارخانه ها خرید گوجه را آغاز کردند، ادامه داد: در حال حاضر گوجه درب کارخانه کیلویی پنج هزار تومان خریداری می شود و از آنجاییکه امسال نسبت به سال گذشته سطح کشت کمتری داشتیم، امیدواریم در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت آن باشیم.

برزمینی ابراز امیدواری کرد: امسال گوجه کاران به سود ۲۰ درصدی که برای آنها تعیین شده دست خواهند یافت؛ هرچند که به دلیل شرایط جوی روزهای نخست سال به این محصول آسیب وارد شد اما در حال حاضر شرایط خرید و فروش آن مطلوب است.

کارشناس مجموعه کشاورزی مقدم بیان کرد: قیمت گوجه امسال برای کشاورز به اندازه ای است که انگیزه را برای کشت سال دیگر این محصول در استان فراهم کند تا کارخانجات بتوانند مواد اولیه خود را در داخل استان تامین کنند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم با توجه به قیمت مناسب گوجه هزینه فرآوری شده این محصول در کارخانجات از استاندارد خوبی برخوردار باشد، گفت: امسال شرایط به گونه ایست تا کشاورزانی که کشت گوجه دارند، بتوانند از برداشت این محصول به سود برسند و از طرف دیگر قیمت نیز به گونه ای نیست که به مصرف کننده فشار بیاورد.

برزمینی درخاتمه یادآور شد: به صورت معمول تعرفه گوجه باید نصف قیمت گندم باشد که فعلا این تعادل وجود دارد اما از آنجایی که این دو محصول با هم در رقابت هستند اگر گندم کیلوی ۱۵ هزار تومان باشد سال بعد کسی گوجه نخواهد کاشت زیرا کشت گندم برای کشاورز راحت تر است و هم اینکه امکان کشت زمستانه گوجه هم وجود دارد درحالیک کشت بهاره آن زحمت و سختی زیادی دارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7439
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.