• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان خبرداد؛

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه اقتصاد گلستان

  • کد خبر : 4316
  • 06 فروردین 1401 - 14:21
صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه اقتصاد گلستان
اسدی، مدیر صنایع تبدیلی و امنیت غذایی جهاد کشاورزی گلستان ایجاد صنایع تبدیلی در استان را ضروری برشمرد و گفت: استقرار صنایع تبدیلی در گلستان به افزایش بازدهی اقتصادی کمک می‌کند.

نقی اسدی در گفتگو با خبرنگار نویاب، اظهار کرد: استقرار صنایع تبدیلی کمک می‌کند تا کشاورزان محصولات خود را در بهترین زمان و با کیفیت مناسب برای بهره وری عرضه کنند.

وی با بیان این مطلب که این امر به افزایش راندمان اقتصادی استان کمک می‌کند، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی مانع خام فروشی محصولات و افزایش بهره‌وری هم خواهد شد.

به اعتقاد مدیر صنایع تبدیلی و امنیت غذایی جهاد کشاورزی گلستان، در حال حاضر محصولات کشاورزی به صورت خام به دیگر استان‌ها فروخته می‌شود که هدر رفت بخشی از محصول در هنگام حمل و نقل یکی از مشکلات آن است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم صنایع تبدیلی را در نقاطی که کشت محصولات انجام می‌شود مستقر کنیم، سبب کاهش قیمت مصرف کننده و جلوگیری از ضایعات محصول می‌شود.

به گفته او، صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی به عنوان شرط لازم و محرک توسعه این بخش در استان محسوب می‌شود و در واقع صنعتی شدن کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارای ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر است.

وی از تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی در استان یاد کرد و گفت: این حجم از تولید، گلستان را به یکی از ارکان کشاورزی کشور تبدیل کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و امنیت غذایی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: توجه بیش از گذشته به توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند راهکار موثری برای شتاب رونق تولید و اقتصاد استان باشد.

وی ادامه داد: گلستان ۶۶۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که بخش عمده این تولیدات به دلیل نبود امکان تبدیل به محصول بهتر به صورت خام مصرف می‌شود و ایجاد ارزش افزوده آن در سبد درآمدی تولیدکنندگان و رونق اقتصادی استان کم رنگ است.

به گفته او، این استان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

اسدی معتقد است: تصمیم‌گیری درباره اینکه چه صنایعی در چه مکانی احداث شود از موارد بسیار با اهمیت به شمار می‌رود.

وی گفت: هر چند در این بین بخشی از این محصولات برای مصرف مستقیم و صنایع موجود استفاده می‌شود، بازهم مازاد تولید در بسیاری از محصولات وجود دارد که بیانگر قابلیت بالای استان در استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

مدیر صنایع تبدیلی و امنیت غذایی جهاد کشاورزی گلستان در خاتمه یادآور شد: به نظر می‌رسد در گلستان شهرستان‌های علی آبادکتول، گرگان و رامیان برای استقرار صنایع بخش کشاورزی اولویت بالایی دارند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4316
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.