• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور خبر داد؛

خودکفایی ایران در تولید بذر پنبه

  • کد خبر : 36653
  • 20 اردیبهشت 1403 - 11:43
خودکفایی ایران در تولید بذر پنبه
قربانی، رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه دولت سیزدهم در کشت پنبه عملکرد خوبی داشته است، گفت: ایران پارسال در سایه حمایت‌ دولت مردمی در تولید بذر پنبه به خودکفایی رسید.
به گزارش نویاب به نقل از ایرنا، قربان قربانی اظهار کرد: در حال حاضر بذرهای استاندارد و باکیفیت خوب در کشور تولید می‌شود که با ادامه روند فعلی در سال‌های آینده ایران به صادرکننده این بذرها تبدیل خواهد شد.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: به‌جای تخم پنبه، بذرهای بدون کرک تحویل کشاورزان می‌شود تا میزان مصرف بذر پنبه در هر هکتار از ۴۰ کیلوگرم به ۱۵ کیلوگرم برسد.

وی با تاکید بر این نکته که پنبه محصولی اشتغال‌آفرین با ارزش افزوده بسیار بالا است و سهم فراوانی در ایجاد اشتغال دارد، گفت: هر چهار هکتار مزرعه پنبه یک شغل مستقیم و پنج شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

قربانی افزود: در گذشته کشت پنبه در گلستان حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز طول می‌کشید و تنها امکان کشت یک محصول وجود داشت.

به گفته وی با افتتاح موسسه تحقیقات پنبه کشور در گلستان از سال ۱۳۷۵ اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی خوبی انجام شد و تولید ۱۴ رقم تجاری پنبه را به همراه داشت.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور عملکرد بهتر، کاهش دوره رشد به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز، کیفیت مناسب و کاهش هزینه‌های کارگری و استفاده کمتر از سموم را از جمله فواید ارقام جدید پنبه برشمرد و گفت: همچنین کشت ارقام جدید پنبه هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال دارد.

قربانی هدف موسسه تحقیقات پنبه کشور را افزایش درآمد کشاورز و کاهش فرایند تولید دانست و تاکید کرد: پارسال هدفگذاری ما در گلستان، کشت پنبه در حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بود که به دلیل خشکسالی و کمبود آب به ۱۵ هزار هکتار رسید.

وی کشت‌های قراردادی و اختصاص یارانه‌ برای تامین نهاده‌ها را از جمله راه‌های ترغیب کشاورزان برای کشت پنبه دانست و تاکید کرد: اختصاص ۲۰۰ هزار ریال برای تهیه بذر پنبه به کشاورزان از اقدامات تشویقی خوبی بود که باید ادامه پیدا کند.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور استفاده از آب‌های زیرزمینی گلستان برای کشت برنج در شرایط کم‌آبی و خشکسالی را یک زنگ خطر جدی دانست و متذکر شد: هیچ جای دنیا با استفاده از آب‌های زیرزمینی برنج کشت نمی‌شود.

قربانی با بیان اینکه کشاورزی سنتی دیگر به‌صرفه نیست، گفت: کشت پنبه با ارتقای دانش فنی و استفاده از ارقام جدید عملکرد این محصول را به هفت تن تولید در هر هکتار هم می‌رساند و این مهم نشان می‌دهد برای رضایت بهتر از کشاورزی و افزایش بهره‌وری در واحد سطح چاره‌ای جز استفاده از کشاورزی دانش‌بنیان و علمی نداریم.

وی تاکید کرد: با قیمت‌گذاری خوب و اعمال سیاست‌های تشویقی می‌توان به بازگشت استان گلستان به دوران اوج کشت پنبه امیدوار بود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=36653
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.