• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
0
نویاب گزارش می دهد؛

برج سازی با آب شرب در خشکسالی/ ملات گلستانی ها بوی کُلر می دهد

  • کد خبر : 13271
  • 13 آذر 1401 - 8:17
برج سازی با آب شرب در خشکسالی/ ملات گلستانی ها بوی کُلر می دهد
علی رغم کاهش بارندگی و خشکسالی در گلستان اما روزانه شاهد ساخت و سازها با آب شرب در برخی از مناطق هستیم که این امر نیازمند نظارت بیشتر مسئولان متولی است.

نویاب؛ اعظم محبی: تغییرات اقلیمی در دهه های اخیر شدت یافته و شاهد کاهش بارش ها و کمبود منابع آبی در کشور هستیم.

کاهش ذخایر آبی گریبان گیر گلستان هم بوده و این استان شمالی در بحران خشکسالی به سر می برد به گونه ای که حجم منابع سدها کاهش یافته است لذا باید فعالیت های روزانه افراد معطوف به رفتار صحیح نسبت به استفاده از منابع آبی باشد.

با وجود اینکه بحران آب چند سالی است که کشور را تهدید می کند اما در مدیریت مصرف آب تغییر چندانی اتفاق نیفتاده و مشترکان به شیوه های سنتی آب را هدر می دهند.

یکی از مسائلی که چندان به آن توجه نشده، «استفاده از آب آشامیدنی در ساخت و سازها» است. شاید بارها شاهد هدررفت آب از پس تپه ای شن و ماسه هنگام عبور از کنار ساختمان نیمه کاره بوده باشید؛ آبی کلرزده شرب که در ساخت و ساز مصرف می شود.

مطابق قانون مقررات ساختمان، سازندگان باید برای ساخت و ساز از آب غیرشرب و خاکستری استفاده کنند، موضوعی که چندان در گلستان به آن توجه نمی‌شود.

یک کارگر ساختمانی در این خصوص به نویاب گفت: ساخت و ساز به آب زیادی نیاز دارد و در اکثر پروژه هایی که بنده در آن مشغول به کار بودم آب شرب استفاده می شده است.

وی ادامه داد: در پروژه هایی هم که از بتون آماده استفاده می کنند، صاحب کامیون‌ها و تانکر برای سرد کردن خودرو، شیرآب را باز نگه داشته و بعد از تخلیه بار، مخزن و دستگاه‌ها را با آب آشامیدنی می شوید.

ضرورت استفاده از بتون آماده

یک فعال صنعت ساختمان هم در این خصوص به نویاب گفت: در ساختمان سازی باید به سمت استفاده از تکنولوژی های روز و صنعتی سازی حرکت کنیم.

سید محمد مرتضوی افزود: باید بتون را از کارخانجات تهیه کرده و اینکه بتون در کارگاه تولید شود روش درستی نیست؛ اگر این عمل اتفاق بیفتد هنگام کنترل و نظارت سازنده دچار مشکل خواهد شد.

سازندگان گلستانی از آب شرب برای عملیات ساختمانی استفاده می کنند این در حالی است که می توانند از تانکرهای غیرشرب بهره بگیرندوی عنوان کرد: سازنده باید از همان ابتدا و هنگام اخذ پروانه و شروع عملیات اجرایی، مجوزهای لازم را از آب و فاضلاب گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و مصرف آب تحت نظارت شرکت آب و فاضلاب باشد.

مرتضوی بیان کرد: پدیده آب دزدی (استفاده از انشعاب همسایه و غیره) شاید در برخی از کارگاه ها در گذشته وجود داشت اما امروز آب و فاضلاب بر این امر نظارت کرده و این پدیده به شکل قبل در استان وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به مسائل خشکسالی سازنده ها باید در مصرف آب صرفه جویی کرده و باید بتون که حجم بالایی آب نیاز دارد را از کارگاه ها تهیه کنند.

لزوم جانمایی تانکر غیرشرب در ساخت و سازها

عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان هم به خبرنگار نویاب گفت: صنعتی سازی نیاز اساسی بخش ساختمان بوده و انتظار است که انبوه سازان به دلیل منابع مالی بیشتر در این عرصه پیشرو باشند اما متاسفانه در گرگان چنین موضوعی را شاهد نیستیم.

علی محرری ادامه داد: مباحث اصلی صنعتی سازی ساختمان مورد توجه کارفرمایان و سازندگان مسکن نیست؛ به عبارت دیگر مباحثی مانند ارتقاء بهره وری انرژی، سبک سازی و عدم استفاده از آب شرب به طور جدی مد نظر سازندگان قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال با آنکه شهر گرگان در بخش تامین آب شرب با مشکل جدی مواجه است اما همچنان سازندگان مسکن در گرگان از آب شرب برای عملیات ساختمانی استفاده می کنند در حالی که می توان با جانمایی تانکر و تهیه آب غیرشرب به حفظ منابع آب شرب شهر کمک کرد.

پروژه های بزرگ از آب شهری استفاده نمی کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان هم به خبرنگار نویاب گفت: شرکت آب و فاضلاب در سال های اخیر بر ساخت و سازها نظارت کرده و اجازه نمی دهد که پروژه های بزرگ از آب شهری استفاده کنند.

سید مهدی مهیائی افزود: آب و فاضلاب، مالکان و سازندگان را ملزم به تهیه منبع آب و پر کردن با آب غیر شرب کرده و قطعاً در سال آینده این سختگیری ها بیشتر خواهد شد.

وی گفت: اگر سازنده از انشعاب خانگی استفاده کند، آبفا آن انشعاب را قطع خواهد کرد زیرا نمی توان از آب خانگی برای ساخت و ساز استفاده کرد.

مهیائی بیان کرد: افرادی که کنتور جدا برای ساخت و ساز می گیرند تعرفه آنها آزاد محاسبه شده ولی کسی که از کنتورهای خانگی استفاده می کنند مشمول جریمه خواهند شد و تعرفه آنها هم به صورت آزاد محاسبه می شود.

وی عنوان کرد: امسال باید این مسائل را بیشتر مدیریت کنیم تا کنتورهای آزاد کمتر شوند و به حداقل برسند اما این امر هم دو وجهی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: از یک طرف نمی توان ساخت و ساز و صنعت ساختمان را با این همه اشتغال تعطیل کرد و از طرف دیگر باید به موضوع تنش آبی هم توجه شده و هم ساخت و سازها اصولی باشد.

وی تاکید کرد: قبل از شروع فصل گرما تدابیر ویژه در این خصوص با همکاری آب و فاضلاب اندیشیده خواهد شد.

تعرفه بالای کنتور ساخت و ساز

معاون خدمات مشترکان و درآمد آب و فاضلاب گلستان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: کسی که پروانه ساختمان می گیرد باید کنتور جدا گرفته و قیمت آب با بالاترین نرخ محاسبه می‌شود.

اردشیر سلطانیان افزود: حجم مصرف این کنتورها در استان بسیار ناچیز است به گونه‌ای که به چشم نمی آید زیرا اکثر سازنده ها از بتون آماده استفاده می کنند و تقریباً ۹۰ درصد مصرف این کنترل برای استفاده کارگران است.

وی اضافه کرد: اما باز هم دولت برای پیشگیری از استفاده آب شرب در ساخت و ساز، بهای آب را با بالاترین نرخ محاسبه می کند.

سلطانیان تصریح کرد: مصرف آب شرب در ساخت و سازهای استان کم است و تاثیر بر روند مصرف کل استان ندارد.

وی با توضیح اینکه اغلب سازندگان از آب شرب برای تولید بتون استفاده نمی‌کند و تنها برای مصارف کارگری این آب استفاده می شود، عنوان کرد: حداقل قیمت آب شرب برای هر لیتر با کنتور آزاد در ساخت و ساز ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که این عدد در شهرهای مختلف متفاوت و در شهر گرگان این عدد ۲۴ هزار تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار نویاب، در شرایط خشکسالی شاهد استفاده از آب شرب در تهیه بتون و آب دادن سقف و دیوارها و عملیات ساختمانی هستیم که ضرورت دارد این مسأله ولو اندک هم باشد، مدیریت شده و نظارت بیشتری بر ساختمان سازی اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=13271
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.