• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

دام‌ها گرسنه‌اند و خوراک محدود است| ضرورت آزادسازی صادرات دام

  • کد خبر : 3659
  • 03 اسفند 1400 - 20:35
دام‌ها گرسنه‌اند و خوراک محدود است| ضرورت آزادسازی صادرات دام

حامد آل جلیل در گفتگو با نویاب با بیان این نکته که دولت با ممانعت از صادرات دام شرایط اقتصادی دامداران را بحرانی کرده، اظهار کرد: نیاز است برای رونق اقتصاد دامداران و رفع مشکل کمبود نهاده‌های دامی، دولت صادرات را آزاد کند. وی ضمن یادآوری این مطلب که منع صادرات یکی از چالش‌های دامداران […]

حامد آل جلیل در گفتگو با نویاب با بیان این نکته که دولت با ممانعت از صادرات دام شرایط اقتصادی دامداران را بحرانی کرده، اظهار کرد: نیاز است برای رونق اقتصاد دامداران و رفع مشکل کمبود نهاده‌های دامی، دولت صادرات را آزاد کند.

وی ضمن یادآوری این مطلب که منع صادرات یکی از چالش‌های دامداران است، افزود: ممانعت از صادرات در کنار کمبود سهمیه خوراک دام و شرایط اقتصادی نامناسب دامدار باعث شده تا دام سبک و سنگین روی دست دامدار بماند.

این دامدار گلستانی ادامه داد: در دو سال اخیر نهاده‌های دامی وضعیت خوبی نداشت اما از ابتدای سال جاری این شرایط بحرانی‌تر شد زیرا با توجه به خشکسالی امسال، شهرستان آق‌قلا که تاکنون قطب تولید جو در استان بود نتوانست مقدار مورد نیاز را از زمین‌های زراعی برداشت کند.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که واردات خوراک دام به خاطر تعداد زیاد دام‌ها جوابگوی نیاز دامداران نیست، یادآور شد: ذخیره بومی مانند جو و ذرت علوفه‌ای در استان نداریم زیرا همان محدود میزانی که برداشت شد به استان‌های خراسان شمالی و سمنان فرستاده شد.

آل جلیل ادامه داد: همه این شرایط دست به دست هم داده تا یک بسته کاه ۱۵ کیلویی در حال حاضر برای دامدار ۷۵ هزار تومان تمام شود. در چنین اوضاع نابسامانی دامداران دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی قیمت تمام شده یک بره پروار برای دامدار بیش از چهار میلیون تومان تمام شده درحالیکه فروش آن دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران آق‌قلا گفت: قیمت تلیسه آبستن نژاد صنعتی تا سال ۹۲ در دنیا سه هزار دلار بود درحالیکه قیمت این دام درحال حاضر ۷۰۰ دلار شده است به عبارتی ارزش دارایی دامدار از بین رفته است.

او اضافه کرد: به دلیل مرغوبیت نژاد دام‌های ایران، همه کشورهای همسایه طرفدار آن هستند اما دولت مانع صادرات دام می‌شود و این به مشکلات دامداران دامن می‌زند.

وی در خاتمه یادآور شد: شاید به نظر نیاید اما دام سنگین ایران کم از دام کشورهای آلمان و فرانسه در بخش بهره‌وری شیر و گوشت ندارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3659
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.