• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
برنامه ششم توسعه روی کاغذ ماند

عدم نظارت بر کشت سیب زمینی در گلستان

  • کد خبر : 3656
  • 03 اسفند 1400 - 20:05
عدم نظارت بر کشت سیب زمینی در گلستان
سیب زمینی کاران گلستانی به علت عدم اجرای ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور خسارت زیادی دیدند و به گفته کارشناسان، دولت در سال گذشته فقط خسارت کشاورزان را نظاره کرد.

گروه کشاورزی- نویاب: بر اساس ماده ۳۳ برنامه ششم توسعه کشور دولت مکلف است به منظور حمایت از بخش کشاورزی، زمینه گسترش و تکمیل زنجیره‌های ارزش، صنایع تبدیلی، تکمیلی نگهداری محصولات اساسی کشاورزی در قطب‌های تولیدی، سردخانه و انبارهای فنی چندمنظوره ایجاد کند درحالیکه خسارت وارده بر سیب زمینی کاران گلستانی در سال گذشته خلاف این بند را ثابت می‌کند.

بر اساس آنچه رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در نشست خبری با رسانه‌های استان گفته بود، گلستان ظرفیت کشت تنها چهار هزار و ۵۰۰ هزار هکتار سیب زمینی را دارد درحالیکه سال گذشته در بیش از شش هزار هکتار از زمین‌های استان سیب زمینی کشت شد.

به اعتقاد کارشناسان ناهماهنگی بین سازمان جهاد کشاورزی، انجمن سیب زمینی کاران و کشاورزان، ناآگاهی و بی اطلاعی سیب زمینی کاران از میزان مورد نیاز کشت برای استان و نبود صنایع تبدیلی و شرایط نامساعد استان برای نگهداری این محصول، از جمله مواردی است که سال گذشته موجب بروز خسارات سنگینی برای کشاورزان استان شد.

سیب زمینی سودآور است
محمد تجری یک کشاورز گلستانی در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: سال گذشته پنج هکتار و امسال ۳۰ هکتار سیب زمینی کشت کرده است. متاسفانه کشت جایگزینی که مانند سیب زمینی برای کشاورز آورده مالی داشته باشد به ما معرفی نشده، وگرنه هیچ گاه هرساله این حجم از استرس و نگرانی را تا پایان برداشت محصول به جان نمی‌خریدم. چند سالی می‌شود که کشاورزان به دلیل خشکسالی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها با مشکلات زیادی روبه رو هستند اما هیچ مسئولی تاکنون برای رفع مشکلات ما اقدامی انجام نداده است.

به اعتقاد کارشناسان ناهماهنگی بین سازمان جهاد کشاورزی، انجمن سیب زمینی کاران و کشاورزان، ناآگاهی و بی اطلاعی سیب زمینی کاران از میزان مورد نیاز کشت برای استان و نبود صنایع تبدیلی و شرایط نامساعد استان برای نگهداری این محصول، از جمله مواردی است که سال گذشته موجب بروز خسارات سنگینی برای کشاورزان استان شد

تجری با بیان این نکته که حدود دو سال است که کشت سیب زمینی در گلستان با ضرر همراه است، افزود: باز هم ناگزیر به کشت همین محصول هستم چون سایر محصولات در گلستان توجیه اقتصادی ندارند؛ کشت سیب زمینی در هر هکتار ۱۰۰میلیون تومان برای کشاورز هزینه دارد و این رقم جدای از هزینه اجاره زمین، خرید کود و سم است.

انجمن برنامه ای ندارد
انجمن سیب زمینی کاران گلستان یکی از تشکل‌هایی است که می‌تواند به واسطه برخورداری از جایگاه حقوقی، مشکلات کشاورزان را پیگیری کرده و به گوش دولت برساند.

با این حال رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان معتقد است که این انجمن نمی‌تواند برنامه‌ای در خصوص چگونگی کشت سیب زمینی به کشاورزان اعلام کند.

رمضان مقصودلو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که کار ما بیشتر مشاوره و برگزاری جلسات است، افزود: از آنجایی که تریبون خاصی برای اعلام برنامه‌های خود نداریم کشاورزان کمتر به ما مراجعه می‌کنند همچنین باید گفت سال گذشته شش هزار هکتار سیب زمینی کشت شد که به دلیل خسارت کشاورزان، امسال این رقم به نصف رسیده است.

وی در خصوص اینکه چرا کشاورزان مجبور به ریسک هستند، گفت: مسئله اصلی نبود کشت جایگزین سیب زمینی است، چرا که در حال حاضر کشت سایر محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد با توجه به ضرر سال گذشته سیب زمینی کاران، اگر دولت در سال جاری خرید تضمینی گندم را زودتر اعلام می‌کرد، بسیاری از کشاورزان ریسک کاشت دوباره این محصول را انجام نمی‌دادند و به جای سیب زمینی، گندم که یک محصول استراتژیک هست را کشت می‌کردند.

عدم نظارت بر کشت سیب زمینی در گلستان | برنامه ششم توسعه روی کاغذ ماند

کشت قراردادی راه خروج از بحران
دبیر خانه کشاورز گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار راه خروج از شرایط ریسک پذیر فعلی کشاورزان را کشت قراردادی اعلام کرد و گفت: اگر کشت قراردادی محقق شود شاهد ساماندهی سیب زمینی کاران خواهیم بود لذا باید گفت صادرات سیب زمینی سبب شده مقداری خلا در بازار به وجود بیاید و شاهد بالا رفتن قیمت این محصول باشیم با اجرای این طرح با کشاورزان قرارداد منعقد می‌شود تا بر اساس نیاز کشور و صادرات، کشت محصولات انجام شود.

در حال حاضر کشت سایر محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد

علی قلی ایمانی خاطرنشان کرد: برنامه جهاد کشاورزی برای تمام محصولات کشت قراردادی است، در این طرح جهاد کشاورزی بر روی میزان سطحی که قرار است محصول کشت شود تمرکز می‌کند تا مانند سال‌های گذشته به دلیل حجم زیاد یا کمبود کشت و عرضه کم به بازار شوک وارد نکرده و به کشاورز و مردم فشار وارد نشود.

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس، صلاحیت عام قانونگذاری را برعهده دارند مساله حمایت از کشاورزان هم در ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شده، با این حال نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص خسارات وارده به سیب زمینی کاران استان انجمن سیب زمینی کاران و جهاد کشاورزی استان را مسئول رسیدگی به این موضوع می‌داند.

انگشت اتهام به سوی نهادهای متولی
نماینده مجلس گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این نکته که ساماندهی و مدیریت اصلی سیب زمینی کاران استان بر عهده جهاد کشاورزی است، افزود: باید دست واسطه‌ها از خرید و فروش محصولات کشاورزی کوتاه شود.

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به اینکه نوع سیب زمینی که در گلستان کشت می‌شود ماندگاری کمی دارد، خاطر نشان کرد: در کنار انجمن سیب زمینی کاران و جهاد کشاورزی استان، اتاق بازرگانی گرگان هم باید در خصوص میزان کشت محصول و آگاه سازی کشاورزان همکاری کنند تا برای سال آینده مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

وی با تاکید بر این نکته که ساماندهی و مدیریت اصلی سیب زمینی کاران استان بر عهده جهاد کشاورزی است، افزود: باید دست واسطه‌ها از خرید و فروش محصولات کشاورزی کوتاه شود ضمن اینکه صادرات هم تسهیل شود تا در صورت تامین نیاز، مازاد این محصول به دیگر کشورهای همسایه صادر شود.

نماینده مجلس گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در حالی موضوع صادرات مازاد این محصول را مطرح می‌کند که سال گذشته شاهد ضرر کشاورزان گلستانی بود. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه صنعت کشاورزی تنها درآمد اقتصادی مردم گلستان به شمار می‌رود باید مدیران استان و نمایندگانی پارلمانی مجلس سیاست درستی را برای کاهش خسارات احتمالی کشاورزان منطقه در پیش بگیرند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3656
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.