• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری؛

طرح «فراز انگور» با هدف احیای تاکستان‌های کشور اجرا می شود

  • کد خبر : 9073
  • 05 شهریور 1401 - 9:28
طرح «فراز انگور» با هدف احیای تاکستان‌های کشور اجرا می شود
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح فراز انگور از راهکارهای اصلاح و احیای تاکستان‌های کشور و بهینه‌سازی تولید انگور است.


به گزارش نویاب به نقل وزارت جهاد کشاورزی، «داریوش سالم پور» با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای اصلاح و احیای تاکستان‌های کشور و بهینه کردن تولید انگور، طرح فراز انگور است، افزود: ایران با دارا بودن حدود ۳۰۰ هزار هکتار باغات انگور و تولید سالانه بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول، جایگاه هفتم دنیا را در تولید انگور و جایگاه سوم دنیا را در تولید کشمش دارد.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک اظهار داشت: حدود ۲۳۰ هزار هکتار از تاکستان‌های کشور به صورت کشت آبی و ۷۰ هزار هکتار هم به صورت کشت دیم است.

به گفته سالم پور، سطح باغات انگور معادل ۱۰ درصد کل سطح باغات کشور و میزان تولید انگور هم معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش باغبانی کشور است.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک با بیان این که حدود ۸۰ درصد سطح تاکستان‌های کشور در ده استان کشور قرار دارد، افزود: این استان‌ها به ترتیب استان‌های فارس، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، همدان، آذربایجان شرقی، کردستان، خراسان شمالی، مرکزی و زنجان بوده و ۲۰ درصد مابقی سطح هم در سایر استان‌های انگور خیز کشور واقع شده است.

وی یادآور شد: همچنین استان‌های فارس، قزوین، همدان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، آذربایجان غربی، مرکزی و کردستان ده استان برتر با بیشترین میزان تولید انگور هستند.

سالم پور در خصوص اهداف و ظرفیت‌های اجرای طرح فراز انگور نیز گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌های اخیر، محدودیت منابع آبی کشور و لزوم ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی مصرف آب و با توجه به اینکه سیستم رایج پرورش انگور در ایران عموماً سیستم تربیت سنتی (جوی و پشته‌ای) است، لذا سیستم تربیت بوته تاک به شیوه نوین طرح فراز انگور به‌عنوان یکی از طرح‌های شاخص و اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌های سالانه و بلندمدت توسعه کشور مصوب و ابلاغ شده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9073
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.