• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
15

الغدیر؛ منطقه ای کم برخوردار با آینده ای روشن

  • کد خبر : 3588
  • 01 اسفند 1400 - 10:59
الغدیر؛ منطقه ای کم برخوردار با آینده ای روشن
محله «غدیر» که به «الغدیر» معروف است یکی از مناطق معروف غرب شهر گرگان بوده که با وجود آنکه منطقه در زمره مناطق کم‌برخوردار تلقی می‌شود اما از زیرساخت های شهری خوبی برخوردار است.

به گزارش نویاب، «غدیر» یا «الغدیر» یکی از مناطق معروف غرب شهر گرگان بوده که از چندین محله شامل کوی شریعتی، کوی اسلام آباد، بهزیستی، کوی دانشگاه، کوی المهدی و سرویس مجید تشکیل شده است که اغلب در بخش شرقی منطقه جنگلی هزارپیچ یا تپه های سوگله واقع هستند.

با وجود آنکه منطقه در زمره مناطق کم‌برخوردار تلقی می‌شود اما واحدهای خدماتی، آموزشی، بهداشتی و درمانی زیادی در آن قرار داشته و استقرار چنین مسجد و حسینیه، وجود پنج مدرسه در محلات مختلف، خانه و مرکز بهداشت، داروخانه و درمانگاه، پارک بازی و فضای سبز از جمله زیرساخت‌های موجود است.

محله غدیر گرگان
محله غدیر گرگان

منطقه الغدیر متشکل از بافت قدیمی و نوساز بوده و براساس بررسی‌های به عمل آمده قیمت هر متر آپارتمان در محلات مختلف از ۶ میلیون تومان به ازای هر مترمربع آغاز شده و به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. اجاره بها هم برای واحدهای نوساز حدود ۳۰ میلیون رهن کامل مطرح شده و خانه های قدیمی تر هم حداقل به ۱۵ میلیون تومان پول پیش و ۵۰۰ هزار تومان اجاره می رسد.

الغدیر به علت برخورداری از چند میدان و وجود بلوار غدیر دسترسی مطلوبی به هسته مرکزی شهر دارد که از سمت شمال به خیابان جمهوری، از سمت شرق به فلکه مازندران و ایرانمهر، از سمت جنوب به بلوار صیاد شیرازی و ناهارخوران و از غرب به تپه‌های جنگلی سوگله محصور است.

الغدیر به عنوان یکی از کانون‌های سرمایه گذاری شهرداری گرگان در حوزه گردشگری عمران تبدیل شده است، به نحوی که بازارچه هفت موزه با سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی در این محل واقع شده و آینده اقتصادی روشنی را برای منطقه ترسیم کرده است.

محله غدیر گرگان
محله غدیر گرگان

فارغ از طرح اقتصادی هفت موزه، پروژه شهربازی گرگان هم در حاشیه این محله قرار دارد؛ پروژه ای که برای اتمام فاز نهایی آن سرمایه هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده و یقیناً تزریق این حجم از اعتبار عمرانی و گردشگری زمینه اشتغال و توسعه این محله را فراهم خواهد کرد.

الغدیر به سوابق واقع شدن در مسیر ناهارخوران در زمره محورهای پرتردد محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر برای رفع آشفتگی بصری آن تلاش خوبی از سوی متولیان انجام شده و از این حیث شرایط مطلوبی دارد.
یکی دیگر از محاسن محلات الغدیر همجواری با پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی بوده که سبب شده برخی از دانشجویان به صورت موقت در این منطقه سکونت داشته باشند.

بیشتر ساکنان محله الغدیر مهاجران سایر شهرها مانند سبزوار و اهالی روستای غرب گرگان هستند و البته در سال‌های اخیر حضور مهاجران و اتباع بیگانه از کشورهای تاجیکستان و افغانستان در این محله افزایش یافته است.

محله غدیر گرگان
محله غدیر گرگان

این منطقه حدود هشت هزار نفر جمعیت داشته که شغل بخش زیادی از ساکنان آن ها دست فروشی است.
یکی از جاذبه‌های منطقه وجود تپه تاریخی قلعه خندان است که در محله اسلام آباد غرب ایران واقع شده و براساس قرائن و شواهد تاریخی سابقه چندین ساله دارد و آثار باستانی زیادی در آن کشف شده است. در سال‌های اخیر نهادهای متولی اقدام به ساماندهی منطقه کرده و امکاناتی مانند گذرگاه‌های عبوری، پله و حصارکشی را ایجاد کرده اند و این منطقه در فصل تابستان و نوروز پذیرای گردشگران است.

محله الغدیر به علت همجواری با منطقه جنگلی هزارپیچ در زمره مناطق خوش آب و هوا محسوب می‌شود که براساس مطالعات انجام شده دمای سکونتگاه حاشیه جنگل آن چند درجه خنک تر از سایر نقاط شهری است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3588
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.