• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
عامل توسعه خوشه مبلمان عطاآباد مطرح کرد؛

تلاش خوشه مبلمان عطاآباد برای ورود به بازارهای خارجی / توسعه صادرات مبل از برنامه های ماست

  • کد خبر : 21139
  • 11 تیر 1402 - 12:21
تلاش خوشه مبلمان عطاآباد برای ورود به بازارهای خارجی / توسعه صادرات مبل از برنامه های ماست
خوشه مبلمان عطاآباد با هدف توسعه هدفمند، تولید صنعتی و راهیابی محصولات به بازارهای صادراتی دو سال پیش ایجاد شد که حاصل آن ایجاد تحولات مثبت در صنعت مبل این منطقه بود.

نویاب؛ سرویس صنعت و بازرگانی: نزیک به دو دهه است که در روستای عطاآباد کارگاه های تولیدی مشغول به ساخت مبل هستند. اما دو سال پیش با هدف توسعه این صنعت، آموزش تولیدکنندگان و افزایش میزان تولید و ارتقا کیفیت کالا خوشه مبلمان عطاآباد ایجاد شد. عامل توسعه این خوشه «زلیخا عادلی» شد که در گذشته تجربه قبول مسئولیت در خوشه فرش دستبافت استان گلستان را داشت که در آن حوزه هم بسیار موفق عمل کرد.

تلاش و پشتکار این بانوی ترکمن ایران باعث شد تا روز گذشته در همایش ملی روز صنعت که با حضور رئیس جمهور، مدیران کشوری و استانی و صنعتگران از سراسر کشور در سالن اجلاس سراسری سران برگزار شده بود، به عنوان خوشه صنعتی برتر کشور شناخته شود. براین اساس گفتگویی با این عامل توسعه خوشه مبلمان عطاآباد ترتیب دادیم. مشروح گفتگو با ایشان را در ذیل بخوانید.

*چه برنامه هایی برای توسعه خوشه انجام دادید؟

همواره در تلاش بودم تا زحماتی که تولیدکنندگان در این صنعت کشیدند به آن جایگاه واقعی اش به عنوان یک برند در سطح ملی و بین المللی برسانم.

خوشه مدت دو سال است که فعالیت خود را در قالب آموزش مدیران، برگزاری سمینارها، دوره های طراحی و دوخت مبلمان آغاز کرده است که خوشبختانه این دوره ها در این صنعت تاثیرگذار بوده است. همچنین در بخش صادرات هم مطالعاتی در بازار کشورهای قزاقستان و ازبکستان انجام شده و برای کشورعراق نیز برنامه ریزی هایی داریم.

همانطور که می دانید تبلیغات در معرفی صنعت بسیار تاثیرگذار است از این رو تبلیغاتی در قالب کاتالوک، نشریات و ایجاد سایت و فعالسازی فضای مجازی انجام دادیم.

*تاکنون خوشه مبلمان عطاآباد چه دستاوردهایی داشته است؟

از دستاوردهای خوشه می توان به ایجاد مرکز تخصصی فنی و حرفه ای آموزشگاه آزاد خیاطی مبلمان، امضای تفاهم نامه با دانشگاه منابع طبیعی و بنیاد نخبگان و تشکیل کارگروه تخصصی مبلمان زیر نظر معاونت اقتصادی استاندار اشاره کرد. ضمن اینکه ایجاد ناحیه صنعتی هم حاصل تلاش تیم خوشه مبلمان بوده است. کلنک زنی این ناحیه صنعتی انجام شده و به جهت اهمیت این فضا باید هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد.

چشم انداز خوشه با شعار تاکید بر افزایش تولید، کیفیت و قیمت رقابتی در مسیر توسعه بازار خارجی و داخلی بوده تا با افزایش میزان تولید، فروش محصول در بازار داخلی و گسترش فعالیت در قالب یک برند مشترک را شاهد باشیم.

همچنین از دیگر دستاوردهای خوشه، شناسایی بالغ بر۲۴۰ واحد تولیدی مبل است که در مقایسه با سال قبل تعداد آنها بیشتر شده است همچنین تعداد شبکه ها و همکاری مشترک شکل گرفته در سطح خوشه ۱۴ شبکه است که فعالیت مشترک انجام می دهند.

در این مدت بالغ بر ۲۲ bds (ارائه دهنده خدمات در زمینه اجرای برنامه های توسعه خوشه ای) با ما همکاری کردند که حاصل آن اجرای ۳۸ برنامه و ۳۰ دوره آموزشی در سال گذشته بود. همینطور سازمان هایی که به عنوان نهادهای پشتیبان درگیر این خوشه هستند که از این پروژه حمایت می کنند.

از دیگر برنامه های خوشه دوره های آموزشی، سمینارها و رویدادهایی از جمله «ایده شو»، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری تورهای بازدید داخلی و خارجی بود که در این راستا بیش از چهار مورد بازدید از نمایشگاه های خارجی و بیش از شش مورد بازدید از نمایشگاه های داخلی را داشتیم.

آموزش ایجاد کنسرسیوم، تشکیل و ثبت تعاونی و آموزش قوانین فروش و حضور در نمایشگاه تهران، گرگان و مازندران را در دستور کار قراردادیم همچنین در این مدت دو سال تور بازدید خبرنگاران، عکاسان، مهندسان  آرشیتکت ها را با هدف آشنایی این افراد با صنعت مبلمان و معرفی آنها در سایت و شبکه های اجتماعی و استفاده از ایده و نظر مهندسان و طراحان برگزار کردیم.

*چه بخش هایی از این صنعت نیاز به حمایت بیشتر دارد؟

خوشه مبلمان با اعتمادسازی و حساس سازی تشکیل شبکه، توسعه بازار و بهبودزنجیره تامین کرده و براساس نقاط فشاری که در صنعت وجود دارد برنامه های خودش را در دست اجرا دارد. به عنوان مثال عدم وجود زیرساخت های لازم و محدودیت بازار فروش، عدم شناخت نسبت به بازارهای خارجی به منظور صادرات، نبود برنامه های برندسازی و بالابودن رقابت منفی بر قیمت کالا به خصوص چوب و پارچه به عنوان نقاط فشار بر صنعت مبل شناسایی شده است که در تلاش هستیم برای حل این مباحث راهکارهایی بیندیشیم.

نکته بعدی مشکل تولیدکنندگان برای کاهش مبلغ سرمایه در گردش به واسطه افزایش قیمت های مواد اولیه این صنعت است که با رازنی هایی برای اخذ تسهیلات بانکی و تامین منابع مالی تلاش کردیم تا مشکل کارگاه های تولیدی در این راستا مرتفع شود.

برای پیگیری مشکل تولیدکنندگان تشکیل یک اتحادیه صنفی بسیار مهم است از این رو اتحادیه تعاونی های مبلمان استان گلستان سال گذشته تشکیل شد و برنامه داریم تا انجمن مبلمان استان زیر نظر اتاق بازرگانی را راه اندازی کنیم که امیدواریم چنین اتفاقاتی به توسعه بیشتر و بهتر این صنعت کمک کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=21139
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.