• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

دست رد وزیر بر سینه کارگران برای تعیین دستمزد واقعی!| افزایش ۲۲ درصدی مزد، توهین به کارگران است

  • کد خبر : 34407
  • 28 اسفند 1402 - 9:29
دست رد وزیر بر سینه کارگران برای تعیین دستمزد واقعی!| افزایش ۲۲ درصدی مزد، توهین به کارگران است
اظهارات وزیر کار مبنی بر اضافه شدن ۲ درصد به رقم ۲۰ درصدی کارکنان دولت برای تعیین دستمزد کارگران در سال آینده در حالی است که به گفته کارشناسان پیشنهاد چنین رقمی، توهین به جامعه کارگری است.  
رقم دستمزد کارگران برای سال آینده در روزهای گذشته پس از ساعت ها چانه زنی در شورای عالی کار تعیین نشد و نمایندگان کارگری با اقدامی معترضانه نسبت به رقم پیشنهادی وزیر کار که وی در این جلسه اعلام کرد؛ “در تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده آنچه در بودجه برای کارمندان در نظر گرفته شده است، به ‌اضافه ۲ درصد برای کارگران حداقل ‌بگیر نیز لحاظ شود”، جلسه شورا را ترک کردند و بقیه مذاکرات به روز ۲۷ اسفند موکول شد.

اظهارات سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی در جلسه شورای ‌عالی کار با ابراز اینکه “وظیفه ما این است که به قانون عمل کنیم. “، خطاب به شرکای اجتماعی گفت: ما به‌ عنوان دولت جانبدار کارگر یا کارفرما نیستیم؛ ما طرف قانون و اجرای قانون هستیم؛ ما نباید جامعه کارگری را نگران نگه‌ داریم؛ کارمندان و کارگران نیازهای شبیه همه دارند، مانند لباس، خوراک و… ” در حالی است که شرایط زندگی قشر کارگری با کارمندی متفاوت است چرا که کارمندان دولت علاوه بر ثبات شغلی که دارند از مزایای زیادی در طول سال برخوردار می شوند که کارگران از چنین امتیازاتی بی بهره اند.

کارگران همان رقم دستمزدی که در شورای عالی کار تصویب می شود تا پایان سال بدون تغییر بایستی آن را مدیریت کنند، این در حالی است که در مقابل قیمت ها در بازار هر روز در حال تغییر است و هزینه زندگی قشر کارگران به دلیل رشد نرخ تورم و گرانی ها روز به روز افزایش می یابد

ثبات نرخ دستمزد و بی ثباتی قیمت ها در طول سال

هر چند افزایش رقم ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت برای سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به تورم ۴۵ درصدی خیلی نمی تواند حوائج آنها را برآورده کند، اما دولت بی تردید در تامین معیشت کارکنان خود طی طول سال هوای آنها را دارد، ولی کارگران همان رقم دستمزدی که در شورای عالی کار تصویب می شود تا پایان سال بدون تغییر بایستی آن را مدیریت کنند. این در حالی است که در مقابل قیمت ها در بازار هر روز در حال تغییر است و هزینه زندگی قشر کارگران به دلیل رشد نرخ تورم و گرانی ها روز به روز افزایش می یابد. ثبات قیمتی که در بازار به چشم نمی خورد اما این ثبات (رقم دستمزد در طول سال) همچنان برای کارگران وجود دارد.

در این میان نمایندگان کارگری شورای عالی کار با محاسباتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که هزینه تامین سبد معیشت کارگران حدود ۲۵ میلیون تومان است از طرفی خط فقر نیز در همین محدوده برآورد شده است، بنابراین چنانچه در تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده رقمی غیر منطقی و به دور از واقعیات تعیین و مشخص شود بی شک قشر کارگری همچون سال جاری زندگی بسیار سختی را خواهند داشت چرا که درآمدها به هیچ وجهی پاسخگوی هزینه ها نیست.

متاسفانه نمایندگان کارگری در مقابل سایر اعضا چون نمایندگان کارفرمایی و دولت برای تعیین واقعی دستمزد کارگران، تنها هستند و حرف آنها بر کرسی نمی نشیند، تلاش نمایندگان کارگری این است که کارگران با رقم مناسب دستمزدی که باید در نظر گرفته شود بتوانند حداقل زندگی آبرومندانه ای را داشته باشند

تنهایی نمایندگان کارگری در شورای عالی کار

طبق اعلام نمایندگان کارگری نرخ تورم ۴۲.۵ درصدی بهمن امسال و نیز مطالعات انستیتو تغذیه ایران، عدد سبد معیشتی مطلوب ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان به دست آمده است، این عدد سبد معیشتی مطلوب بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری سال ۱۴۰۳ است که با تورم انتظاری سال آینده چنین رقمی به بیش از ۲۵ میلیون هم می رسد اما آنگونه که مشخص است سایر اعضا در شورای عالی کار اعتقاد چندانی به بحث سبد معیشت ندارند و تمام تلاششان این است که دستمزد کارگران برای سال آینده همچون حقوق کارمندان دولت با رقم اندکی بیشتر در نظر گرفته شود.

هادی ابوی، نماینده کارگری در شورای عالی کار راجع به مذاکرات پیچیده برای تعیین دستمزد کارگران در سال آینده در این شورا، گفت: متاسفانه نمایندگان کارگری در مقابل سایر اعضای چون نمایندگان کارفرمایی و دولت برای تعیین واقعی دستمزد کارگران همچنین توجه به انجام محاسبات سبد معیشتی و تورمی که وجود دارد، تنها هستند و حرف آنها در این زمینه بر کرسی نمی نشیند. تلاش ما این است که کارگران با رقم مناسب و منطقی دستمزدی که باید در نظر گرفته شود، بتوانند حداقل زندگی آبرومندانه ای را داشته باشند، ولی سایر اعضای مقابل، به نفع خود کار کرده و حرف ما را نمی خوانند و در این مسیر ما را همراهی نمی کنند از طرفی وزیر کار می گوید؛ رقم دستمزد کارگران برای سال آینده ۲۲ درصد در نظر گرفته شود که این پیشنهاد با توجه به نرخ بالای تورم و هزینه های سرسام آور زندگی در کنار انتظار تورمی سال آینده همچنین فشاری که هم اکنون به دلیل گرانی های بر قشر کارگری مستولی است، چنین رقمی توهین به این قشر است.

در مذاکرات انجام شده قبلی شورای عالی کار نمایندگان گروه ها به این نتیجه رسیدند که سبد دستمزد ۱۹ میلیون شود ولی حالا چنین رقمی را ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان می کنند، به طوری که اگر چنین رقمی در نظر گرفته شود، حداقل دستمزد برای کارگران در سال آینده رقمی حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می باشد

بی اعتقادی نمایندگان کارفرمایی و دولت به سبد معیشت در تعیین دستمزد!

وی با بیان اینکه  در جلسه روز ۲۷ اسفند ماه جزئیات تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده با دقت مورد بررسی اعضا قرار گیرد، اظهارداشت: نمایندگان کارگری با توجه به بررسی ها و محاسباتی که نسبت به نرخ تورم و سبد معیشت کارگران برای سال ۱۴۰۳ انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که کف دستمزد برای کارگران در سال آینده ۱۵ میلیون در نظر گرفته شود، رقمی منطقی که البته مورد تائید سایر اعضای شورای نیست و آنها هر بار در جلسات بررسی دستمزد ایده ها و نظرات دیگری آنگونه که افزایش میزان دستمزد کارگران خیلی بالا نرود را مطرح می کنند.

به گفته ابوی، شورای عالی کار در جلسات گذشته قانع شدند که متناسب با سبد معیشت، رقم دستمزد در نظر گرفته شود، اما اکنون می گویند؛ سبد معیشت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است نه ۲۱ تا ۲۳ میلیون تومان، این در حالی است که در مذاکرات انجام شده قبلی به این نتیجه رسیدند که سبد دستمزد ۱۹ میلیون شود ولی حالا چنین رقمی را ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان می کنند. به طوری که اگر چنین رقمی در نظر گرفته شود، حداقل دستمزد برای کارگران در سال آینده رقمی حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می باشد، اما گویا همین رقم را هم قبول ندارند.

بنا به این گزارش، جلسه بررسی تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده قرار است عصر امروز با حضور نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شود و نظرات اعضا برای تشخیص رقم دستمزد اعمال و در نهایت به تصویب نهایی برسد، اما معلوم نیست که این رقم چه رقمی خواهد بود و بر چه مبنای محاسبه می شود، چرا که نمایندگان دولت و کارفرمایی تلاش می کنند، رقم دستمزد خیلی بالاتر از رقمی که برای کارمندان دولت در نظر گرفته شده است نباشد. در مقابل نمایندگان کارگری در شورای عالی کار همچنان اصرار دارند دستمزد کارگران باید بتواند رفاه نسبی را برای این قشر ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34407
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.