• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران

افزایش ۱۰ درصدی تناژ تایر در سال ۱۴۰۲ از دست رفت| تا پایان ماه مبارک رمضان تایر گران نمی شود

  • کد خبر : 34410
  • 28 اسفند 1402 - 9:38
افزایش ۱۰ درصدی تناژ تایر در سال ۱۴۰۲ از دست رفت| تا پایان ماه مبارک رمضان تایر گران نمی شود
لاستیک خودرو به عنوان یک کالای استراتژی طی روزهای پایانی سال جاری برای مالکان خودروها در بازار چالش ایجاد کرده است، البته این چالش فقط مربوط به مالکان خودروها نمی شود؛ چرا که تولیدکنندگان و زنجیره تامین تایر نیز تحت تاثیر قوانین خلق الساعه و فقدان استراتژی با معضلات فراوانی مواجه هستند.
به گزارش نویاب به نقل از بازار،  لاستیک خودرو به عنوان یک کالای استراتژی طی روزهای پایانی سال جاری برای مالکان خودروها در بازار چالش ایجاد کرده است، البته این چالش فقط مربوط به مالکان خودروها نمی شود؛ چرا که تولیدکنندگان و زنجیره تامین تایر نیز تحت تاثیر قوانین خلق الساعه و فقدان استراتژی با معضلات فراوانی مواجه هستند. از سوی وزارت صمت با دخالت مستقیم در نظام فروش التهابی در بازار ایجاد کرده که به نظر می آید طی سال آینده نیز این مشکلات بهبود نیابد. از سوی با افزایش نرخ مواداولیه و هزینه های لجستیک اگر وزارت صمت قیمت گذاری دستوری را برای تایرسازان حذف نکند؛ باید انتظار رشد تقاضا کاذب در بازار برای این محصول استراتژیک را داشت.
برای بررسی موضوعات مذکور با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم:

 

* باتوجه به اینکه تا پایان سال کمتر از چهار روز مانده است، صنعت تایر در سال جاری چه چالش های را با وزارت صمت پشت سر گذاشتند؟

صنعت تایر سال جاری را با دلخوری از وزارت صمت به دلیل نگاه متفاوت به تولیدکنندگان لاستیک خودرو به پایان می رساند، تولید تایر به دلیل عدم سوددهی وارد فاز طرح توسعه نشد؛ زیرا سهامداران دلیلی برای توسعه تولید با وضعیت قیمت گذاری نمی بینند. از سوی وزارت صمت بستری را برای سو استفاده عده ای سودجو از وضعیت فروش ایجاد کرد که بیانگر از دست دادن فرصت ها است.

 

* پیشتر به عدم اجرای طرح توسعه اشاره داشتید، در سال جاری در تولید کدام یک از تایرها دچار مشکل شدید؟

تایرسازان در حوزه ساخت لاستیک های باری و اتوبوسی رادیال چالش های را تجربه کردند؛ زیرا نرخ نهاده های تولید توام با تورم رشد و نرخ ارز برای واردات مواداولیه از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نیمایی تغییر یافت. وضعیت قیمت گذاری و تولید تایر در سال جاری به گونه ای شد که با تکلیف دولت برای تولید لاستیک تی بی آر زیان متوجه تایرسازان شد. همانطور که پیشتر اشاره داشتم سهامداران حاضر به اجرای طرح های توسعه ای جهت تولید محصولات باری رادیال نشدند.

 

* به چالش های عدیده در تولید تایر اشاره داشتید که حاشیه سود تایرسازان را دچار چالش کرده است، آیا این موضوع سبب افت تیراژ تولید شما شده است؟

تولید تایر در مقطعی دچار کاهش تیراژ شد، اما با برنامه ریزی های انجام شده توسط تولیدکنندگان افت تیراژ جبران شد. در سال جاری تایرسازان می توانستند ۱۰ درصد افزایش تناژ داشته باشند، اما فقدان استراتژی مناسب از سوی سیاستگذار صنعتی فضای رانتی برای سودجویان در بازار ایجاد کرد که تولید کننده، شبکه توزیع سالم و مصرف کننده را متضرر کرد.

 

صنعت تایر با دریافت مصوبه از ستاد تنظیم بازار کشور باید در دیماه سال جاری براساس نرخ قیمت گذاری آزاد اقدام به عرضه محصول می کرد

* در سال جاری بارها وزارت صمت وعده آزادسازی قیمت گذاری دستوری تایر را داد، چرا این موضوع اجرایی نشد؟

وزارت صمت متعهد به آزادسازی قیمت تایر با وعده های فراوان شد، علیرغم فرا رسیدن روزهای پایانی سال جاری تاکنون خبری از حذف قیمت گذاری دستوری برای صنعت تایر به گوش نمی رسد. صنعت تایر پیگیر وضعیت حذف قیمت گذاری دستوری است؛ این صنعت با دریافت مصوبه از ستاد تنظیم بازار کشور باید در دیماه سال جاری براساس نرخ قیمت گذاری آزاد اقدام به عرضه محصول می کرد. وزارت صمت جهت واردات تایر رادیال باری و اتوبوسی به فعالان این بخش ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص می دهد، اما تولید کننده باید ارز ۵۰ هزار تومانی تامین کند. از سوی تایرهای وارداتی مشمول قیمت گذاری دستوری نشده ولی تایرهای تولید داخل باید با قیمت گذاری دستوری در بازار عرضه شود. با این رفتار وزارت صمت می توان نتیجه گرفت که سیاستگذاران صنعتی در حال خرید زمان هستند.

 

براساس برنامه ریزی های انجام شده میان تایرسازان قیمت انواع لاستیک خودرو تا پایان ماه مبارک رمضان توسط تولیدکنندگان افزایش نخواهد یافت

* در روزهای باقی مانده سال جاری که اغلب مالکان خودروها در حال خرید تایر هستند، برنامه ای برای افزایش قیمت لاستیک خودروها دارید؟

براساس برنامه ریزی های انجام شده میان تایرسازان قیمت انواع لاستیک خودرو تا پایان ماه مبارک رمضان توسط تولیدکنندگان افزایش نخواهد یافت، البته در بازار احتمالا توسط شبکه توزیع یا عده ای سودجو قیمت تایر افزایشی شود. اما تولیدکنندگان لاستیک خودرو تلاش دارند تا هیچ گونه افزایش قیمتی در این حوزه نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34410
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.