• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
نویاب گزارش می‌دهد؛

مشکلات بازار گل در گلستان | ضعف در نظارت و افزایش قیمت‌ها

  • کد خبر : 3134
  • 09 بهمن 1400 - 9:52
مشکلات بازار گل در گلستان | ضعف در نظارت و افزایش قیمت‌ها
علیرغم اهمیت و تاثیرگذاری گل و گیاه در زندگی ماشینی امروزی بشر، مسئولان گلستانی آن را کالایی لوکس قلمداد کرده و نظارت جدی در این حوزه را اولویت نمی‌دانند.

الهام رئوفی فر- نویاب: با گشتی در شهرهای گلستان به جز مغازه‌های گل فروشی، وانت و دست‌فروشانی که گل‌های شاخه بریده و گلدانی عرضه می‌کنند، در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد. قیمت این محصولات از مغازه‌ای در مرکز شهر تا شمال شهر متفاوت است ضمن اینکه قیمت خرید گل از دست فروشان هم متفاوت خواهد بود.

نوسانات این محصول در بازار با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و استقبال شهروندان از خرید گل و گیاه برای شش ماهه نخست سال قدری گلستانی‌ها را نگران کرده است چراکه تفاوت قیمت این محصول از عرضه مغازه تا دست فروشی در روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند.

عرضه کالای دست فروشان یک سوم مغازه داران
در همین رابطه مهناز پاینده یکی از شهروندان گرگانی از نبود قیمتی واحد در حوزه گل و گیاه انتقاد می‌کند و می‌گوید: چند وقت پیش یک گلدان گل از مغازه گل فروشی خرید کردم که پس از مدتی چیزی حدود یک سوم قیمت آن را یک دست فروش عرضه می‌کرد با توجه به تغییر سبک زندگی افراد و سکونت اغلب مردم در فضای آپارتمانی استفاده از گل‌ها در منزل یک ضرورت به نظر می‌رسد.

با توجه به تغییر سبک زندگی افراد و سکونت اغلب مردم در فضای آپارتمانی استفاده از گل‌ها در منزل یک ضرورت به نظر می‌رسد

وی نبود نظارت در حوزه قیمت‌های این محصول را ایراد به متولیان می‌داند و ادامه می‌دهد: متاسفانه در ماه پایانی سال گل فروشی‌های شهر بیش از هر زمان دیگری در بخش گران فروشی جولان می‌دهند به عنوان مثال قیمت یک گل در گل فروشی با عرضه همان محصول در آرامستان بسیار متفاوت است و این گواه حاشیه سود زیاد مغازه داران است.

گل و گیاه اتحادیه ندارد
به صورت معمول بر فروش هر کالایی باید از سوی دولت نظارت شود با این حال معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: هرچند که مجوز فعالان گل و گیاه از سازمان جهاد کشاورزی صادر می‌شود اما این حوزه اتحادیه‌ای برای نظارت بر محصولات وجود ندارد.

نویدرضا فراهانی در گفتگو با خبرنگار نویاب در توضیح نرخ این محصول، می‌افزاید: در بحث قیمت میزان عرضه و تقاضا را بازار تعیین می‌کند. از آنجایی که گل یک کالای لوکس به شمار می‌رود دولت نظارت آن‌چنانی بر این محصول نمی‌کند همچنین باید گفت معمولاً قیمت‌های این حوزه نوسان آن‌چنانی ندارد و قیمت تمام شده این کالا بر اساس هزینه‌ها و درصد سود مشخص می‌شود.

مشکلات بازار گل در گلستان | ضعف در نظارت و افزایش قیمت‌ها

گل کالای لوکس
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان در گفتگو با نویاب از گل به عنوان کالای لوکس یاد می‌کند و می‌گوید: در حوزه نظارت بر کالاها، اولویت بر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی است لذا عدم استفاده و خرید مردم از این کالا، خللی در زندگی آنها ایجاد نخواهد کرد و به همین خاطر گل در زمره کالای لوکس به شمار می‌رود.

علی اصغر اصغری با بیان این مطلب که گل شاخه‌ای مشتری خاص دارد، می‌گوید: چون این کالا از تهران خریداری می‌شود، هزینه حمل آن به انضمام طول عمر کوتاه آن باعث خساراتی برای فروشنده خواهد شد بر این اساس احتمال گرانی قیمت آن وجود دارد وقتی تقاضا در بازار افزایش می‌یابد قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کنند که در این بین افزایش قیمت محتمل است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت اعلام گزارش مصرف کننده از گرانی به آن رسیدگی می‌شود، افزود: در این زمان به فروشگاه مراجعه کرده و موارد را بررسی می‌کنیم اما از آنجایی که گل جزو کالای اساسی مردم به شمار نمی‌رود در اولویت نظارت و بازرسی دستگاه قرار ندارد.

عدم استفاده و خرید گل، خللی در زندگی آنها ایجاد نخواهد کرد و به همین خاطر گل در زمره کالای لوکس به شمار می‌رود

چندی پیش وزارت دادگستری پیش‌نویسی تحت عنوان «ستاد هماهنگی نظارت بر بازار و رسیدگی به تخلفات» را به منظور ساماندهی بازار به هیئت دولت ارائه کرد که بر اساس آن هماهنگی و مدیریت یکپارچه دستگاه‌های اجرایی در حوزه نظارت بر بازار، ایجاد ظرفیت‌های تعاملی با بخش خصوصی، کنترل عمومی سطح قیمت‌ها و برخورد با تخلفات احتمالی باید انجام می‌شد با این حال معاون بازرسی و نظارت صمت گلستان با لوکس خواندن این کالا نبود نظارت بر این بازار را تایید می‌کند.

عدم انسجام فعالان گل و گیاه
یک تولیدکننده گل و گیاه زینتی، وجود چالشی به نام نوسانات قیمت را حاصل عدم انسجام و یکپارچگی فعالان حوزه گل و گیاه می‌داند و می‌گوید: نبود اتحادیه یا صنفی در این حوزه، باعث عرضه محصول با قیمت‌های متفاوت شده است.

عسگر کریم آبادی در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان این نکته که تعیین قیمت گل و گیاه سلیقه ایست، می‌افزاید: قیمت گذاری گل و گیاه به عرضه، تقاضا و سلیقه فروشنده وابسته است. در بخش محصولات کشاورزی که صنف دارند هم قیمت گذاری کالاها با نظارت صنف یا اتحادیه آنها انجام نمی‌شود مگر برای محصولی مانند گندم قیمت گذاری انجام می‌شود. گاهی مشتری گل یا نهالی را به قیمت ۳۰ هزار تومان از ما می خرد اما در گل فروشی ۱۰ برابر گران‌تر به فروش می‌رساند؛ این تفاوت قیمت در بازار وجود دارد و نظارتی در این حوزه نیست.

وی با بیان این مطلب که استان‌های اصفهان و مازندران دارای اتحادیه هستند، ادامه می‌دهد: جدای از قیمت گذاری، نبود صنف امکان طرح مشکلات این حوزه و پیگیری حقوق فعالان این بخش را نمی‌دهد همچنین مشکلاتی در حوزه بیمه پرسنل و صدور مجوز برای این صنف نیز وجود دارد برای مثال در حال حاضر حوزه کشاورزی از مالیات معاف است اما اگر بعدها با پدیده‌ای به نام مالیات مواجه شویم هم کسی برای پیگیری حقوق فعالان این حوزه انتخاب نشده است.

با توجه به تاکید دولت بر کنترل بازار انتظار می‌رود متولیان صرف نظر از دسته بندی کالاها در طبقات لوکس به عنوان محصولی غیرضروری نسبت به کنترل قیمت‌ها توجه ویژه داشته باشند تا دست سودجویان و فرصت طلبان از وضعیت ملتهب بازار کوتاه بماند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3134
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.