• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
یادداشت؛

همسایه شمالی و بازی برد برد

  • کد خبر : 24278
  • 13 مهر 1402 - 10:29
همسایه شمالی و بازی برد برد
«همسایگی استان گلستان و ترکمنستان با مرز خاکی و دریایی مشترک، فرصت هایی را فراهم کرده که در صورت شکوفایی می تواند به رونق منطقه کمک کند» بخشی از یادداشت سیاوش کیانی پور برای نویاب است.

نویاب؛ سیاوش کیانی پور*: گلستان یکی از چند استان محدود کشور است که از مزیت راه های بین المللی زمینی، دریایی، هوایی و ریلی جهت جابجایی بار و مسافر برخوردار است.

استانی که با جمهوری ترکمنستان مرز مشترک دارد و خود نیز بیش از ۷۰۰ هزار شهروند ایرانی ترکمن را در خود جای داده است.

انس و الفتی دیرینه همواره در شهروندان دو طرف وجود داشته که در گذشته این قرابت فرهنگی، موجب مناسبات ارزشمند اقتصادی و تجاری نیز بوده است.

حالا دولت سیزدهم ارتباط تاثیرگذار با همسایگان را در پیشانی اقدامات دیپلماتیک خود قرار داده و در همین راستا در حضور روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان یادداشت تفاهم هایی به امضا رسید.

در راستای دو محور عنوان شده، استاندار گلستان در سی و دومین سالروز استقلال جمهوری ترکمنستان با دعوت رسمی، به ترکمنستان سفر کرد. در این سفر علی محمد زنگانه در نشستی با قائم مقام وزارت امور خارجه چالش های دیپلماتیک و راهکارهای رفع آن را بررسی کرد.

همچنین مقرر شد کنسولگری ترکمنستان در شهر گرگان ایجاد شود و در راستا بهبود وضعیت روابط در زمینه های مختلف صنعت، انرژی، حمل و نقل، تجارت، کشاورزی، علوم، فناوری، آموزش، فرهنگ، بهداشت، گردشگری و محیط زیست اقدامات لازم انجام شود.

تردیدی نیست که بخشی از آینده تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور می توانم در گلستان رقم بخورد و اقدامات و برنامه های تیم مدیریتی استانی، دولت سیزدهم نشان از بدرقه های امیدی دارد که اولین تاثیر مستقیم آن بهبود وضعیت اقتصادی مردم استان و بزرگترین تاثیر آن باز تعریف کریدور جدیدی از فعالیت های اقتصادی برای کشور در محور شمالی است که می تواند منجر به تولید ثروت شود.

با توجه به اینکه تیم مدیریتی استان تا کنون توانسته تردد کامیونی از مرز اینچه برون را از صفر به بالای ۱۰۰ تردد در روز برساند و میزان صادرات غیرنفتی استان را به بالای ۱۴۰ میلیون دلار در ۶ ماه اول سالجاری برساند و البته افقی ۵۰۰ میلیون دلاری را برای سال ۱۴۰۴ ترسیم نماید، آینده پیش روی گلستان در ارتباط با همسایه دوست و برادر شمالی روشن و شفاف باشد.

همسایه ای که در واقع دروازه آسیای میانه برای تبادلات تجاری و اقتصادی محسوب می شود. کشورهایی همچون قزاقستان، روسیه و چین می توانند حجم مبادلات از مرز اینچه برون را تا سطح قابل توجهی ارتقا دهند و بازی برد_برد را برای سرزمین برادری و کشورهای همسایه شمالی رقم بزند.

* خبرنگار و فعال رسانه

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=24278
  • نویسنده : سیاوش کیانی پور
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.