• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

سرکوب نقدینگی راه درست مهار تورم نیست

  • کد خبر : 18121
  • 06 فروردین 1402 - 10:56
سرکوب نقدینگی راه درست مهار تورم نیست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پایین بودن نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در ایران در مقایسه با سایر کشورها هشدار داد مهار تورم از طریق سرکوب نقدینگی منجر به توقف و کندی تولید در کشور خواهد شد.

به گزارش نویاب به نقل از تسنیم، محمد جواد ایروانی گفت: نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در ایران ۷۵ درصد و به شدت پائین است در حالیکه در اغلب کشورها اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و یا اقتصادهای نزدیک به اقتصاد ایران مثل ترکیه این نسبت بالاتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مهار تورم تنها از طریق سرکوب نقدینگی منجر به توقف و کندی تولید در کشور خواهد شد چون تولید به تامین مالی نیاز مبرم دارد.

وی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد تامین مالی در اقتصاد ایران از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد از اینرو با محدود کردن نقدینگی، سرمایه در گردش لازم یا منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در کشور محدود خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مولفه نرخ ارز در افزایش قیمت‌ها و تورم بسیار حیاتی است و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

وی در ادامه افزود: دشمنان در قالب جنگ ترکیبی جنگ ارزی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند و ۵۰۰ سایت حتی در روزهای تعطیل در هر ساعت نرخ‌گذاری می‌کنند به وضوح معلوم است این معطوف به عرضه و تقاضا نیست.

ایروانی اظهارداشت: وقتی نرخ ارز موتور اصلی ایجاد تورم در اقتصاد کشور قرار می‌گیرد بطور طبیعی عرضه کنندگان، کالاهای خود را متناسب با آخرین نرخ‌سازی ها عرضه می‌کنند و نظام کنترلی به هیچ وجه وجود ندارد.

وی یادآورشد: این در حالی است که در کشورهای دیگر شفافیت در معاملات وجود داشته و تمامی پرداخت ها بصورت شفاف صورت می‌گیرد و مالیات‌ها بر اساس این شفافیت درآمدهای بادآورده را مهار می‌کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18121
  • منبع : تسنیم
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.