• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3
یادداشت؛

تحویل مسکن مهر بدون افزایش آورده متقاضیان؛ «بذرپاش» دستور لغو می دهد؟

  • کد خبر : 17779
  • 20 اسفند 1401 - 9:39
تحویل مسکن مهر بدون افزایش آورده متقاضیان؛ «بذرپاش» دستور لغو می دهد؟
سفر وزیر راه و شهرسازی به هشتگرد نشان داد دولت سیزدهم و وزارت راه توجه ویژه ای به تحویل واحدهای مسکونی مهر دارند اما سوال این است چرا «بذرپاش» دستور عدم افزایش آورده متقاضیان را نمی دهد؟

اکبر محمودی؛ نویاب*: مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در یک اقدام بسیار سنجیده و به موقع به منظور بررسی ساخت و روند تحویل مسکن مهر به هشتگرد سفر کرد.

او برای افتتاح واحدهایی به شهر جدید هشتگرد(مهستان) رفته بود که کلنگ آنها نه در زمان او بلکه در دوره دولت قبل تر به زمین خورده است. او روز گذشته وارد شهر زیبای مهستان یا هشتگرد جدید شد تا ۲۲۰۰ واحد مسکن مهری که از ۱۲ سال قبل احداث شده و به افتتاح نرسیده است را در اختیار صاحبان قرار داده و گامی در مسیر احقاق حقوق مردم برداشته و شمار بیشتری از بی خانمان ها را پس از مدت مدیدی، صاحب خانه کند.

این سفر تاریخی اگر چه دارای حاشیه ها و تجمعات متقاضیان ناراضی بود اما این سفر می توانست و می تواند به یک نقطه عطفی در تحویل واحدهای مسکونی مهر ذر سایر شهرهای جدید که قرار است در قالب مسکن ملی افتتاح شوند باشد.

اما این سفر فارغ از نارضایتی به حق متقاضیان مسکن مهر که اتفاقا از سوی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به خوبی مورد استقبال قرار گرفت یک حاشیه دیگری داشت که به نظر می رسد یا وزیر راه و شهرسازی از آن بی خبر بود و یا اینکه خبر داشت و از کنار بررسی بیشتر آن تا حدودی بی تفاوت گذشت. این سفر می تواند دستاوردی مفید و ایده آل باشد اما در راستای خانه دار شدن مردم به دلیل یک تصمیم غیر مدبرانه شرکت عمران پردیس باعث خواهد شد که دستاوردهای این سفر یه حاشیه رفته و حلاوت این سفر پر سوغات آن طور که باید دیده نشود. به طوری که تیتر بسیاری از رسانه به این تصمیم اختصاص یافت که آورده متقاضیان مسکن مهر افزایش نخواهد یافت.
موضوعی که اتفاقا مورد انتقاد اکثر متقاضیان ناراضی در تجمع خود در محل سخنرانی وزیر راه و شهرسازی قرار داشت از این قرار بود که شرکت عمران هشتگرد برای تحویل واحدهای مسکن پروژه ها خواهان مبلغی شده است که هیچ مبدا و محل حقوقی و قانونی ندارد.
دارندگان مسکن مهر تاکنون مبالغ مختلفی را تحت عنوان سهم متقاضی برای خرید عرصه و اعیان واحدها پرداخت کرده و حتی برخی از آنها، سالیان سال است‌ که‌ اقساط وام دریافتی را پرداخت‌ و تقبل کرده‌اند، اما حال در هنگام تحویل از سوی این شرکت اجبار به پرداخت مبالغ میلیونی به عنوان‌ آورده متقاضی شده اند که با قانون مرتبط با فروش مسکن‌ مهر مغایرت داشته و از نظر خریداران تصمیمی فاقد وجاهت قانونی است.

روز گذشته خیل بسیاری از خریداران واحدها که حال نسبت به تصمیم شرکت عمران شهر مهستان معترض بودند در هنگام بازدید و سخنرانی وزیر راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش گرد آمده و با صدای بلند نسبت به این تصمیم اعتراض داشتند به طوری که وزیر راه و شهرسازی وعده عدم افزایش مبلغ آورده را به دارندگان مسکن‌ مهر داد و عنوان کرد که «آورده متقاضیان مسکن مهر افزایش نمی یابد».
به نطر می رسد که این تصمیم سوالات فراوانی را در توانایی تخمین هزینه ساخت مسکن و همچنین تحقق سایر وعده‌ از جنس مسکن‌ ایجاد کرده است .آیا این شرکت بدون هماهنگی دولت اقدام به فشار و تحمیل تصمیم خود برای دریافت وجه مازاد و غیر متداول‌ کرده است یا اینکه مصوبه ای در این خصوص وجود دارد. به نظر می رسد که‌ وزارت راه و شهرسازی نباید بار هزینه های ساخت را به یکباره و غیر قابل برآورد به مردم انتقال دهد. حال باید دید که وعده‌ مهرداد بذرپاش در این مورد نه چندان پرهزینه از بعد اقتصادی، اما دارای بار اجتماعی بر عدم دریافت وجه آورده، از مردم محقق خواهد شد یا خیر ؟

سوال دیگر این است که وقتی که شرایط تورمی است و قیمت تمام شده مسکن افزایش می یابد چرا سیاستگذار مسکن قبل از وعده دادن به افزایش هزینه یا بهای تمام شده ساخت مسکن غیر لوکس توجه نمی کند.

اما درخواست اساسی راجع به اظهارات وزیر راه و شهرسازی این است که چرا «مهرداد بذرپاش» دستور لغو افزایش آورده متقاضیان را نمی دهد؟ تا این عمل شرکت عمران هشتگرد به سایر شهرها تسری پیدا نکند؟

*فعال رسانه

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=17779
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.