• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

ضرورت توجه دولت به توصیه های بخش خصوصی

  • کد خبر : 17300
  • 15 اسفند 1401 - 14:12
ضرورت توجه دولت به توصیه های بخش خصوصی
به باور کارشناسان، دولت‌ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم، اقدام به سرکوب قیمت‌ها و تعیین دستوری نرخ می‌کنند اما این اقدام نه تنها به تثبیت قیمت کالاها کمکی نکرده بلکه التهاب بازار را افزایش خواهد داد.

سرویس اقتصادی؛ نویاب: قیمتگذاری دستوری از سیاست های کلان در دولت های قبل و فعلی است این شرایط هرچند در سنوات گذشته هم از سوی بخش خصوصی قابل تحمل نبود اما در سال های اخیر به واسطه افزایش افسارگسیخته نرخ تورم و قیمت ارز روند تولید را برای صاحبان صنایع دشوار و گاهی غیرممکن کرده است.

به باور بسیاری از کارشناسان، در شرایطی که تولیدکنندگان به واسطه قیمتگذاری دستوری و کاهش نقدینگی در ضعیف ترین و شکننده ترین موقعیت اقتصادی قرار دارند اصرار دولت به اقتصاد دستوری باعث از هم پاشیدگی اقتصاد خصوصی خواهد شد. در این میان تشکل و انجمن های خصوصی وظیفه دارند تا حاصل شرایط نامناسب سرمایه گذاران را برای دولت تشریح کرده و نسبت به رعایت شرایط هشدار دهند. «سعید صفوی» مدیرعامل شرکت نساجی راد اترک گلستان نقش اتاق بازرگانی را در ارائه مشاوره به دولت و تسهیلگری آن برای طرح مشکلات پیش روی صنایع موثر می داند در این گفتگو او  از آسیب هایی که بخش خصوصی به واسطه تصمیمات نادرست دولت می رسد، خواهد دید شرح می دهد و راهکارهایی برای پرهیز از آسیب بیشتر بخش خصوصی ارائه می دهد.

دولت باید در امور مربوط به اقتصاد نقش تسهیلگر را ایفا کند و چارچوب اصلی اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند

*انتظار شما به عنوان بخش خصوصی  از دولت چیست؟

بخش خصوصی بازوی توسعه اقتصاد کشور محسوب می شود و دولت باید در امور مربوط به اقتصاد نقش تسهیلگر را ایفا کند و چارچوب اصلی اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند.

در گلستان واحدهای تولید با ظرفیت های بسیار بالایی ایجاد شده که به دلیل بروز مشکلات  زیاد از دغدغه اصلی یعنی تولید فاصله گرفته و به رفع چالش های پیش رو پرداخته و این درحالی است که در سراسر دنیا تولید کنندگان فقط به تولید می پردازند و با مشکلات کمتری درگیر هستند.

صدور بخشنامه های خلق الساعه و غیرکارشناسی، ممنوعیت های صادراتی، تعرفه های صادراتی، تعهدات ارزی، چالش های مالیاتی و گمرکی تنها بخشی از معضلات حوزه تولید و بازرگانی است که فعالان این بخش همه روزه درگیر آن هستند بنابراین به نظر می رسد که دولت باید برای برون رفت مشکلات اقتصاد کشور از این شرایط به حمایت بخش خصوصی بپردازد که اتاق بازرگانی یکی از این تشکل هاست که با استفاده از جایگاه مشورتی خود این مشکلات رابه قوای سه گانه انتقال دهد .

یکی از کارهایی که دولت قادر به تسهیلگری آن است ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه تولید در کشور است تا از این طریق روند اداری و سیستماتیک خود را سهولت ببخشد.

*اتاق بازرگانی چه نقشی در بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد؟

اتاق بازرگانی یکی از نهادهای مدنی و موثر بخش خصوصی متشکل ازصاحبان صنایع و بازرگانان است که با هدف ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان، صاحبان صنایع و معادن و انتقال مشکلات بخش خصوصی به دولت ایجاد شده مشروط بر آنکه دولت باید پذیرای انتقادات و توصیه های آن باشد.

پویایی اتاق بازرگانی در هر استان موجب گسترش فعالیت های اقتصادی خواهد شد ضمن اینکه این تشکل پل ارتباطی بین تولیدکننده با دولت است اما در صورتیکه شرایطی مانند بازارشناسی و بازاریابی سایر کشورها توسط این نهاد به خوبی انجام شود توسعه اقتصادی اتفاق خواهد افتاد. بنابراین به نظر می رسد که اتاق بازرگانی با مطالبه گری از دولت باید خواستار رفع چالش ها و مشکلات بخش خصوصی فعال در اقتصاد باشد.

با توجه به ظرفیت بخش خصوصی به نظر می رسد دولت باید اقتصاد و تجارت کشور را در اختیار آنها قراردهد و زیرساخت های لازم برای بهبود و سهولت این بخش ها را فراهم کند.

اتاق بازرگانی با برگزاری دوره های آموزشی می تواند نسل جدیدی از فعالان اقتصادی را تربیت کند که بر مقتضیات اقتصاد آگاهی داشته باشد

*نقش اتاق بازرگانی در پویایی جوانان در عرصه اقتصاد چیست؟

اتاق بازرگانی با برگزاری دوره های آموزشی می تواند نسل جدیدی از فعالان اقتصادی را تربیت کند که بر مقتضیات اقتصاد آگاهی داشته باشد تا در مرحله بعد این جوانان با انگیزه وارد عرصه اقتصاد شوند.

حضور جوانان کارآفرین در اتاق باعث می شود با دید تازه تری برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی راهکار پیدا کنند از سوی دیگر قرارگیری جوانان کارآفرین در کنار  پیشکسوتان باعث می شود تا از ۱۰۰ درصد توان برای بهبود و رشد اقتصاد بهره برد.

* اتاق بازرگانی چه برنامه ای برای پرورش و حضور فعال زنان در عرصه اقتصاد دارد؟

اتاق بازرگانی باید به حضور زنان در عرصه اقتصادی دوچندان اهمیت بدهد و شرایط لازم را برای بانوان فراهم کند و تبعیضی در این خصوص قائل نشود چراکه هدف اتاق در نهایت رونق اقتصاد استان است. از طرفی حضور بانوان در کرسی های اتاق بازرگانی موجب ایجاد انگیزه در بین سایر افراد موثر و فعال در حوزه اقتصاد خواهدشد.

*اتاق بازرگانی چه اقداماتی در توسعه روابط تجاری می تواند انجام دهد؟

هم مرز بودن گلستان با سایر کشورها یک مزیت محسوب می شود بنابراین اتاق بازرگانی باید از این پتانسیل در جهت تقویت روابط تجاری بین المللی استفاده کند تا شرایط صادرات کالای تولیدی استان را به کشورهای همسایه فراهم کند. علاوه بر آن صادرات کالاهای تولیدی در استان باعث پویایی شهرک های صنعتی با تمام توان تولید خواهد شد که این امر در نهایت موجب رشد و رونق  اقتصادی در استان می شود.

نکته بعدی استفاده از امکانات ریلی استان برای توسعه تجارت خارجی است چراکه گلستان به لحاظ تولید در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن از ظرفیت خوبی برخوردار است و صادرات از طریق مسیر ریلی می تواند ضمن کاهش هزینه ها در صرف وقت هم صرفه جویی کند. ما نقصی که در حال حاضر مانع استفاده بهینه از شبکه ریلی شده را می توان از طریق نگاه مطالبه گرانه اتاق بازرگانی دنبال کرد ضمن اینکه موانع گمرکی هم باید در کنار آن برطرف شود که در این صورت بهره برداری از گمرک اینجه برون باعث افزایش درآمد اقتصادی استان و اشتغالزایی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=17300
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.