• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

توسعه مراکز دادوستد الکترونیک در گلستان باعث جذب سرمایه گذار می شود

  • کد خبر : 17264
  • 15 اسفند 1401 - 13:57
توسعه مراکز دادوستد الکترونیک در گلستان باعث جذب سرمایه گذار می شود
فعالان اقتصادی معتقدند پیگیری آموزش با برگزاری میزهای تخصصی و توجه به ظرفیت مرزی گلستان از جمله مواردی است که اتاق بازرگانی با توجه به آن می تواند در رونق اقتصادی استان تاثیرگذار باشد.

سرویس اقتصادی؛ نویاب: با توجه به ظرفیت های استان به واسطه اقلیم مناسب و شرایط جغرافیایی آن به دلیل همسایگی با کشورهای cis، گلستان پتانسیل رونق تجارت دراین منطقه را دارد اما اتاق بازرگانی برای توسعه این صادرات و بازارشناسی سایر کشورها یکی از مهمترین تشکل های اقتصادی است که می تواند برای این خطه نقشی موثر ایفا کند.

به باور فعالان اقتصادی، اتاق بازرگانی فرصت خوبی برای شناسایی ظرفیت های استان است چراکه می تواند پیوندی بین فرصت های ملی، اسنادبالادستی و ظرفیت های موجود درگلستان را فراهم کند.

در این گفتگو «سید هامان هاشمی» مدیرعامل شرکت توسعه مزرعه پایدار پارسیان برایمان درباره اهمیت و نقش اتاق بازرگانی و تاثیرگذاری آن در توسعه اقتصاد استان می گوید.

*پتانسیل های استان برای فعالان اقتصادی چگونه ارزیابی می شود؟

استان گلستان به لحاظ اقلیمی و سرمایه انسانی شرایط مطلوبی دارد. وجود مرزهای دریایی و زمینی می تواند ارزش افزوده محصول و تولید در استان گلستان را چند برابر کند. سابقه حدود ۹۰ ساله اتاق بازرگانی در این منطقه و سابقه تجارت خارجی به واسطه اقلیم خوب در منطقه ظرفیت های خوبی را به وجود آورده است. به واسطه کارخانه های پنبه فعالیت های صنعتی و صادراتی خوبی در استان داشته ایم اما به اندازه استعداد و پتانسیل منطقه نتوانستیم رشد کنیم.

اتاق بازرگانی می تواند پیوندی بین فرصت های ملی، اسنادبالادستی و ظرفیت های موجود دراستان باشد

*اتاق بازرگانی چه کمکی می تواند در رشد اقتصادی استان داشته باشد؟

اتاق بازرگانی فرصت خوبی است تا ظرفیت های استان به خوبی شناسایی شود، اتاق بازرگانی می تواند پیوندی بین فرصت های ملی، اسنادبالادستی و ظرفیت های موجود دراستان باشد. مطالبات بخش خصوصی در اتاق بازرگانی باید شناسایی شود و اتاق بارگانی می تواند آینه تمام نمای توانمندی های این بخش باشد.

اتاق بازرگانی در ارتباط با امکان دستیابی به بازارهای خارجی می تواند به فعالان اقتصادی کمک کند تا ارزش افزوده محصولات تولید شده در گلستان بهره وری بیشتر با ارزش افزده بالاتری داشته باشد. بازارهای حوزه CIS فرصت خوبی است تا محصولات گلخانه ای را با توجه به مشکلات بحران آب و با استفاده از ظرفیت های ریلی و مرزهای زمینی صادر و به بازار این کشورها برسانیم.

*گلستان در بخش گردشگری کشاورزی چه ظرفیت هایی دارد؟

حوزه گردشگری و اکوتوریسم با توجه به حضور اقوام و جاذبه های مختلف و آداب و رسوم گوناگونی که در گلستان وجود دارد و تنوع کشت محصولات می تواند به صورت جدی دنبال شود. استان گلستان یکی از بهترین گزینه ها برای پیاده سازی الگوی کشت قراردادی است که با حسن مدیریت می توانیم ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان ایجاد کنیم.

*اتاق بازرگانی چقدر در زمینه آموزش می تواند تاثیر گذار باشد؟ 

در گذشته در مفاهیم مدیریتی معمولا صحبت از نیروی انسانی و توجه به نیروی انسانی بوده است. بعد از آن صحبت از منابع انسانی و امروزه در دنیا سرمایه های انسانی مطرح است. برای پیشرفت و توسعه سرمایه های انسانی اصل بسیار مهمی است. نیروی انسانی را باید پرورش داد و اتاق بازرگانی با شناخت استعدادهای این سرمایه ها می تواند آن ها را در جهت روبه رشدی پرورش داد.

اتاق بازرگانی در حوزه آموزش باید توجه جدی داشته باشد. پرورش و آموزش افرادی که می توانند هر کدام یک صنعتگر، تولیدکننده و بازرگان موفقی باشند و ارایه خدمات آموزشی به صورت یکسان به این سرمایه های انسانی می تواند از اتفاق های خوبی باشد که اتاق بازرگانی می تواند نقش پر رنگی داشته باشد. از طرفی با توجه به اینکه ظرفیت های مخابراتی خوبی داریم و وجود این زیرساخت ها به ما این امکان را می دهد که بتوانیم یک مرکز دادو ستد الکترونیک در گلستان داشته باشیم که باعث جذب سرمایه گذار در سطح ملی می شود.

راه اندازی میزهای تخصصی با توجه به اینکه اتاق بازرگانی ظرفیت و امکانات خوبی دارد می تواند فرصت های خوبی را برای گفتگو ایجاد کند

*برگزاری میزهای تخصصی چه تاثیراتی در توسعه بازرگانی دارد؟ 

راه اندازی میزهای تخصصی با توجه به اینکه اتاق بازرگانی ظرفیت و امکانات خوبی دارد می تواند فرصت های خوبی را برای گفتگو ایجاد کند. استفاده از ظرفیت و تجربیات پیشکسوتان در حوزه های مختلف و انتقال این تجربه ها به نسل های جدید با راه اندازی میزهای تخصصی و توجه جدی به آموزش باعث دو اتفاق خوب می شود.

در وهله اول شناسایی و هدایت استعدادها در قالب سرمایه انسانی و دوم افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی، تولید و صنعت با حضور دانشگاه های معتبر و شرکت های دانش بنیانی که در سطح استان داریم از جمله استراتژی های مهم اتاق بازرگانی به شمار می رود.

بر این اساس یکی از موضوعات اساسی که اتاق بازرگانی با نگاه استانی و حتی ملی باید در دوره جدید براساس قانون مستمر کسب و کار و با وجود سازمان ها و NGO های فعال در هر حوزه تخصصی پیگیری کند این است که با برگزاری همین میزهای تخصصی و گفتگوها به زبان مشترکی بین مجموعه های مختلف برسد.

همراهی، همدلی و یکسان سازی مطالبات این مجموعه ها فرصت بسیار خوبی در استان گلستان ایجاد می کند ضمن اینکه این خلا در سال های گذشته حتی در بخش ملی هم وجود داشته است. فعالیت هایی که سازمان های مردم نهاد انجام می دهند به صورت جزیره ای پیش می رود. اتاق بازرگانی با جمع کردن این اعضا و مجموعه ها می تواند در جهت توسعه استان و افزایش بهره وری و در نهایت افزایش تولید ملی و تجربه روزهای بهتر برای همه افرادی که در عرصه تجارت مشغول فعالیت هستند پیش برود.

با توجه به شناخت ظرفیت هایی که در استان داریم و ایجاد فرهنگ توسعه و آموزش مفاهیمی که برای کار تیمی و موفقیت ضرورت است می توانیم در جهت معیشت خانواده و اقتصاد استان گلستان گام های بهتری پیش ببریم.

شایان ذکر است، هامان هاشمی از گروه بازرگانی به عنوان عضو «ائتلاف اتاق گلستان» در دهمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شرکت کرده است. اطلاعات بیشتر ائتلاف را از اینجا بخوانید.

دهمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی هم زمان با سراسر کشور در گرگان هم برگزار خواهد شد. آخرین اخبار دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی گرگان را از اینجا دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=17264
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.