• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1
نویاب گزارش می دهد؛

ناتوانی در ایجاد اشتغال ثمره مدیران بی خیال/ حرکت نمایشی دوای بیکاری نیست

  • کد خبر : 16716
  • 06 اسفند 1401 - 9:57
ناتوانی در ایجاد اشتغال ثمره مدیران بی خیال/ حرکت نمایشی دوای بیکاری نیست
عقب ماندگی هشت هزار شغلی تا رسیدن به میزان تعهد اشتغال در گلستان، نتیجه مدیران بی توجه به مقوله بیکاری بوده و از طرفی این شکاف با حرکات نمایشی رفع نمی شود.

نویاب؛ گروه استان ها: موضوع اشتغال پس از دغدغه بزرگی به نام کم‌آبی یکی از اصلی ترین معضل فراروی اهالی استان گلستان است.

با وجود آنکه در دولت‌های مختلف و در قالب طرح‌های متعدد تلاش‌های زیادی برای ایجاد مشاغل جدید و صیانت از شغل‌های موجود شده اما آمارها بیانگر آن است که گلستان در زمره استان‌های انتهایی جدول اشتغال در کشور قرار دارد که شاید در کنار پارامتر مهمی همچون نبود زیرساخت‌های کافی در بخش‌های صنعت و تولیدی، مقوله مدیریت و البته ناتوانی مدیران نقش بسزایی در قرار داشتن گلستان در این جایگاه داشته باشد.

در سال‌های اخیر تلاش شد تا با اختصاص منابع مالی در قالب‌های مختلف مانند تسهیلات تبصره ۱۶، تسهیلات تبصره ۱۸ و یا تسهیلات قانون رونق تولید، حمایت‌های مالی از کارآفرینان و سرمایه گذاران افزایش یابد تا کارآفرینی و اشتغال زایی بیشتری در گلستان اتفاق بیفتد و بخشی از گپ ایجاد شده بین افراد جویای کار و مشاغل تولیدی برطرف شود.

در کنار همه حمایت‌های مالی معمول و سالیانه دولت از مقوله اشتغال در گلستان، سال گذشته و پس از سفر اسفندماه سال گذشته سید ابراهیم رئیسی به استان گلستان، هزاران میلیارد ریال اعتبار دیگر در قالب‌های مختلف به گلستان تزریق شد تا اشتغال و کارآفرینی در این استان کم برخوردار شتاب بیشتری بگیرد.

اهالی فن و کارشناسان امیدوار بودند که با این حجم بی سابقه حمایت دولت و تزریق منابع مالی متعدد به گلستان، شاهد انقلابی شگرفی در حوزه اشتغال آفرینی باشیم اما آمارها چیزی خاصی را نشان نمی‌دهند!

ناتوانی دراشتغال ثمره مدیران بی خیال/حرکت نمایشی دوای بیکاری نیست

۶۷ درصد اشتغال ثبت شده واقعی بوده است

رئیس و اعضای کارگروه اشتغال در استان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان سازمان دهی حوزه اشتغال محسوب می‌شوند که براساس قانون وظیفه هماهنگی سیاست‌ها و خط مشی اجرایی برای اشتغال آفرینی و بررسی و ترسیم برنامه‌های بلندمدت و میان مدت و آسیب شناسی دغدغه‌های حوزه اشتغال را بر عهده دارند و مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه سهم بسزایی در توفیق یا ناکامی اشتغال زایی در استان‌ها، از جمله گلستان دارد.

براساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی متولیان حوزه اشتغال گلستان، حدود ۳۴ هزار شغل در استان ایجاد شده که طبق برنامه تکلیفی ملی (سهم تکلیف شده برای گلستان ۳۱ هزار شغل بود)، سه هزار نفر بیشتر است اما براساس وعده مدیران استانی (مدیران گلستان به مردم وعده ایجاد ۴۱ هزار شغل دادند)، حدود هشت هزار شغل کمتر ایجاد شده است.

فارغ از اینکه کدام وعده داده شده را مبنا و ملاک توانمندی مدیران استان قراردهیم، باید به این نکته اشاره کرد که براساس صحت سنجی آمارهای ارائه شده، تنها ۶۷ درصد اشتغال ایجاد شده در گلستان واقعی بوده است؛ به روایت ساده‌تر با پذیرش آمار صحت سنجی، فقط ۲۳ هزار عنوان شغل در استان ایجاد شده است. هر چند فرآیند راستی آزمایی مشاغل ادامه داشته و امکان کاهش یا افزایش این عدد هم وجود دارد.

اخراج ۱۷ معاون مدیرکل؛ حرکت نمایشی یا تلاش برای جبران عقب ماندگی

یکی از مباحثی که در روزهای اخیر سر و صدای بسیاری در گلستان ایجاد کرد و به سر تیتر خبرهای خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و جراید تبدیل شد، موضوع اخراج ۱۷ معاون مدیرکل دستگاه‌های اجرایی از کارگروه اشتغال استان بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان عصر دوم اسفند در کارگروه اشتغال استان با توجیه نداشتن اختیار کافی و در اعتراض به غیبت مدیران دستگاه‌های اجرایی ۱۷ معاون مدیر کل را از جلسه اخراج کرد, موضعی که بیانگر کم توجهی مدیران به مقوله اشتغال است.

ناتوانی دراشتغال ثمره مدیران بی خیال/حرکت نمایشی دوای بیکاری نیست

هر چند در خصوص تصمیم معاون استاندار دو رویکرد متضاد در فضای عمومی استان شکل گرفت، عده‌ای این رفتار دهنوی را حرکت نمایشی و یک شوی مدیریتی دانسته و بر آن باور هستند که چنین رفتارهای نمایشی اثرگذاری لازم را ندارد و باید از ابتدای سال این عزم و اراده در مدیران بالادستی کارگروه اشتغال رقم می‌خورد اما در مقابل عده‌ای بر این عقیده هستند که اقدام معاون استاندار، رفتاری الزام مدیران در اجرای وظایف و تکالیف تلقی می‌شود.

بر اساس آئین‌نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه‌های تخصصی، کارگروه اشتغال استان‌ها، فارغ از اعضای متغیر دارای ۲۳ عضو ثابت است که با تکیه بر تبصره ذیل ماده هفت آئین نامه اجرایی آن مدیران کل دستگاه‌ها باید شخصاً در این جلسات حاضر باشند و زمان و دستور کار جلسه هم باید یک هفته قبل به مدیران اجرایی ابلاغ شود.

حاضر نشدن مدیران در جلسات کارگروه اشتغال تبعات بسیاری دارد که عقب ماندگی گلستان از میزان اشتغال تکلیفی یکی از رهاوردهای آن است.

مدیران اهمیتی به موضوع اشتغال نمی‌دهند

میثم مراد خانی یک شهروندان گرگانی در خصوص اتفاقات کارگروه اشتغال گفت: موضوع اشتغال یکی از دغدغه‌های مهم خانوارهای گلستانی است و خانه‌ای نیست که در آن یک یا فرد چند فرد تحصیل‌کرده جویای کار وجود نداشته باشند.

وی گفت: بی مهری و کم لطفی‌های انجام شده در حوزه اشتغال گلستان سبب شده است تا این استان به ظاهر سرسبز به یکی از استان‌های محروم در زمینه برخورداری از زیرساخت‌ها و همچنین اشتغال تبدیل شود.

این شهروند گرگانی افزود: دولت سیزدهم با وعده تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار کم برخوردار به روی کار آمد و برنامه‌های متعددی در سطح کلان طراحی کرد تا بتواند بخشی از مشکلات موجود در حوزه اشتغال را جبران کند اما گویا مدیران استان گلستان توانمندی لازم را برای اجرای آن ندارند.

ناتوانی دراشتغال ثمره مدیران بی خیال/حرکت نمایشی دوای بیکاری نیست

لیلا کتولی دیگر شهروند گلستانی هم گفت: موضوعی که هفته قبل در کارگروه اشتغال گلستان اتفاق افتاد بیانگر آن است که مدیران دستگاه‌های اجرای استان اهمیت چندانی به موضوع اشتغال نمی‌دهند و اصلی ترین مطالبه و نیاز خانوارهای گرگانی و گلستانی در جایگاه چندم تکالیف و وظایف مدیران قرار دارد.

وی افزود: عدم تمکین مدیران دستگاه‌های اجرایی به وظایف و تکالیف قانونی موضوع جدیدی نیست و در ماه‌های قبل هم شاهد این رخداد بودیم ولی هربار با سعه صدر استاندار همراه می‌شد اما گویا معاون جوان استاندار این صبر را ندارد.

چه موضوعی با اهمیت تر از اشتغال است؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان پس از جلسه کارگروه اشتغال هفته قبل گلستان با گلایه شدید از مدیران کل غایب جلسه، گفت: در استان چه کاری با اهمیت‌تر از موضوع اشتغال وجود دارد که این مدیران حاضر به شرکت در جلسات مرتبط با آن نمی‌شوند؟

سیدمحمد دهنوی بیان کرد: وقتی دولت سیزدهم عزم جدی برای کاهش آمار بیکاری دارد و استاندار هم همواره به دنبال راهی برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار است، مدیران باید در همین مسیر گام برداشته و سیاست‌های دولت را به درستی اجرا کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: وقتی یک مدیرکل در جلسه مهمی مانند اشتغال حضور ندارد چگونه می‌خواهد از فرصت جذب تسهیلات برای ایجاد شغل بهره بگیرد؟

ناتوانی دراشتغال ثمره مدیران بی خیال/حرکت نمایشی دوای بیکاری نیست

دهنوی با تاکید بر راستی‌آزمایی از آمار اشتغال ایجادشده دستگاه‌ها بیان کرد: کارگروه اشتغال صحت آمار ارائه‌شده را به طور مرتب سنجش خواهد کرد.

وی گفت: باویژه بینی دولت ۱۸ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال در حوزه تسهیلات تبصره ۱۶ به گلستان تزریق شده است که بخش زیادی از متقاضیان به بانک‌های استان معرفی شده‌اند. باید از حمایت‌های ویژه دولت حداکثر استفاده را ببریم.

۱۰۸ درصد تعهد اشتغال محقق شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم گفت: براساس دستورالعمل کشوری ایجاد ۳۱ هزار و ۳۱۰ شغل در سال جاری تعهد اشتغال گلستان بود که هم اکنون ۳۳ هزار و ۸۱۸ شغل ایجاد و ۱۰۸ درصد محقق شده است.

حسینعلی خواجه مظفری افزود: اما ما در استان، ایجاد ۴۰ هزار و ۹۷۵ شغل را در دستور کار قرار دادیم که بر این اساس، ۸۳ درصد میزان اشتغال، تحقق یافته است.

وی در خصوص میزان اشتغال شهرستان‌ها ادامه داد: میزان اشتغال در شهرهای نسبتاً بزرگ استان مانند گرگان و گنبدکاووس حدود ۹۰ درصد بوده اما در برخی شهرها از جمله گمیشان این عدد ۶۷ درصد تعهد است که باید اهتمام بیشتری در این حوزه رقم بخورد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از صحت سنجی آمارهای اشتغال استان در سال جاری خبرداد و گفت: ۶۷ درصد اشتغال ثبت شده در سامانه رصد در گلستان واقعی بوده است.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری گلستان در بهار امسال ۹.۲ درصد، در تابستان ۸.۹ و در پاییز ۹.۵ درصد ثبت شده است.

به گزارش نویاب، عقب ماندگی هشت هزار فقره شغل از تکلیف ملی و البته ۱۴ هزار تایی از وعده استانی مدیران نشان از آن دارد که به رغم تلاش‌های استاندار گلستان در رأس هرم مدیریتی، مدیران استانی نتوانسته‌اند عملکرد مؤثری در این حوزه داشته باشند که یکی از دلایل این اتفاق، در اولویت نبودن مقوله اشتغال برای آنها و بیگانه بودن با مفهوم بیکاری است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16716
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.