• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

عقب ماندگی صنعت زنبورداری از تکنولوژی| تولید عسل به صرفه نیست

  • کد خبر : 16156
  • 23 بهمن 1401 - 9:06
عقب ماندگی صنعت زنبورداری از تکنولوژی| تولید عسل به صرفه نیست
پرورش زنبور عسل با وجود درآمدزایی مناسب، هنوز در استان گلستان که تنوع اقلیمی آن ظرفیت مناسبی برای توسعه این صنعت است، رشد نیافته؛ کارشناسان علت را در عدم آگاهی و آموزش می دانند.

نویاب؛ سرویس کشاورزی: زنبورداری جزوء صنایع پایه کشور است که ظرفیت های بسیار خوبی برای ایجاد شغل و کسب درآمد دارد با این وجود بی توجهی به پتانسیل های این صنعت باعث شده تا کمتر کسی راغب به فعالیت در این زمینه باشد.

ناآگاهی کابران از درآمد صنعت زنبورداری و بی اطلاعی از تاثیر تکنولوژی روز در افزایش تولید و استفاده از سایر فراورده های زنبور عسل باعث مهجوریت این صنعت در کشور و به تبع آن در استان گلستان شده است.

مطابق آمارها، میانگین تولید عسل کشور بسیار پایین تر از حد استاندارد است به طوریکه در کلنی‌های سنتی حدود چهار کیلوگرم و در کلنی‌های مدرن به طور میانگین ۹.۶ کیلوگرم عسل تولید می شود درحالیکه ظرفیت تولید هر کلنی زنبور عسل در کشور بیش از ۲۵ کیلوگرم است.

در دوره ای که بسیاری از کشاورزان به دنبال افزایش درآمد هستند، استفاده از تکنولوژی در صنعت زنبورداری بسیار معنی پیدا می کند با اینحال تاکنون دولت هم در این بخش برای آموزش و فرهنگسازی ورود نیافته است اما بر اساس اظهارات رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در رسانه ها، میزان تولید عسل در برنامه هفتم توسعه دست کم تا چهار کیلو برای هر کلونی افزایش خواهد یافت.

گذشته از اینکه صنعت زنبورداری سنتی و عدم بهره گیری از تکنولوژی از عوامل جدی کاهش تولید است اما خشکسالی و بارش محدود هم از دیگر دلایلی است که زنبورداران آن را زمینه تشدید کاهش تولید می دانند.

عدم آگاهی تولیدکنندگان

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی های اخیر بر میزان تولید عسل تاثیر داشته به خبرنگار بازار، گفت: علاوه بر کاهش بارندگی، عدم آگاهی تولیدکنندگان موجب کاهش تولید عسل شده است.

محمد امیری صنعت زنبورداری را در توسعه کشاورزی تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: باغداران و کشاورزان باید از فواید گرده افشانی زنبور آگاه شوند زیرا گرده افشانی توسط این موجود زنده بر میزان تولید محصول مزارع تاثیر داشته و سبب افزایش راندمان می شود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا از زنبورداران به منظور گرده افشانی در مزارع و باغات استفاده می شود وحتی هزینه ای هم با بابت این مساله پرداخت می شود اما در اینجا با سم پاشی مانع فعالیت مناسب زنبورداران می شوند.

وی از بره موم، زهر زنبور، گرده گل و ژل رویال به عنوان سایر فراورده های زنبورعسل یاد کرد و افزود: با وجود اینکه تمامی این فراورده ها دارای ارزش مالی بالایی است و حتی گاهی ارزآوری دارد، کمتر در استان به این حوزه توجه شده است.

نبود فرهنگ سازی برای بهره وری بهتر از صنعت زنبورداری در گلستان تنها مشکل فعالان این بخش نیست، بلکه فقدان بازار فروش هم از چالش های جدی است که زنبورداران با آن مواجه هستند چراکه در صورت تولید انبوه بازاری برای فروش وجود ندارد.

دوره گردی زنبورداران برای فروش عسل

یک زنبوردار گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار نبود بازار فروش را چالش عمده صنعت زنبورداری دانست و گفت: به همین زنبورداران به ناچار عسل را به صورت دوره‌گردی عرضه می‌کنند.

احسان بافنده با بیان اینکه دیگر زنبورداران علاقه ای به ادامه فعالیت در این کسب و کار ندارند، افزود: افزایش هزینه کندو، شکر، لوازم زنبورداری و حمل‌ونقل باعث شده تا این صنعت توجیه اقتصادی نداشته باشد.

این زنبوردار گلستانی اضافه کرد: دولت باید برای بازار فروش تولیدات زنبورداران چاره ای بیاندیشد زیرا این صنعت به شدت پولساز بوده و بر اقتصاد کشور موثر است.

به گفته او، محصولاتی نظیر زهر زنبور رعسل، ژل رویال بسیار پولساز بوده و حتی موجب ارزآوری می شود با اینحال به دلیل نبود فروش تضمینی آن، زنبورداران علاقه ای به فراوری آن ندارند.

به باور برخی کارشناسان، زنبور عسل از جمله حشراتی است که از پروسه گرده افشانی تا از بین بردن آفت و بهره وری از سایر محصولات آن می توان بهره برد با اینحال در گلستان با وجود ظرفیت ها برای توسعه این صنعت روز به روز از رونق این کسب و کار کاسته می شود.

 

محصولاتی نظیر زهر زنبور رعسل، ژل رویال بسیار پولساز بوده و حتی موجب ارزآوری می شود با اینحال به دلیل نبود فروش تضمینی آن، زنبورداران علاقه ای به فراوری آن ندارند

تولید زهر زنبور صرفه اقتصادی دارد

رئیس ایستگاه اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل جهادکشاورزی گلستان در این باره به خبرنگار بازار گفت: برای رونق صنعت زنبورداری و صرفه اقتصادی آن، بهتر است تولید زهر زنبور عسل در دستور کار قرار گیرد.

شهرام کتوک با بیان اینکه با ارزش ترین فرآورده زنبور عسل زهر آن است، افزود: به دلیل ناشناخته بودن ارزش های این فراورده میزان کمی از آن در کشور تولید می شود.

به گفته او، هر گرم زهر زنبورعسل دربازار جهانی برابر ۶ گرم طلا معامله می شود اما چون در ایران ارزش این فرآورده ناشناخته مانده، صندوق توسعه هر گرم آن را ۱۵ دلار خریداری می کند.

وی ادامه داد: باید با آگاهی بخشی به زنبوردارن و فراهم کردن زیرساخت های لازم تولید زهر زنبورعسل را افزایش داد.

کتوک با بیان اینکه ظرفیت های مناسبی برای توسعه زنبورداری در کشور و استان داریم، یادآورشد: باید نعت زنبورداری را در کشور توسعه داد تا از نظر اقتصادی در این حوزه شاهد رونق چشمگیری باشیم هرچند که این فرآیند نیازمند سیاست گذاری در سطح کلان کشور است.

لازمه رونق صنعت عسل استان ایجاد برنامه‌های آموزشی و ترویجی، به‌روز کردن فناوری‌های فرآوری و بسته‌بندی و ترغیب فعالان این بخش به تولید فرآورده‌های صنعتی عسل ازجمله موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور استکه امید است مسولان مربوطه در این زمینه چاره ای پیدا کنند..

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16156
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.